Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanske ett räddat samhälle!!  (läst 976 gånger)

anette i bugared

• -
Kanske ett räddat samhälle!!
« skrivet: 29 jun-08 kl 17:38 »
Jag har ett samhälle med dåligt fungerande drottning som jag betecknat som mer eller mindre döende. Det har inte funnits tillräckligt mycket bin för att "satsa" på det med en ny drottning och jag har skattat mina andra, starkare samhällen på yngelramar såpass mycket att jag inte ville dränera dem mer just nu. Det har också varit mycket svårt att få tag i nya drottningar.

Men så idag, när jag gick igenom ett samhälle som gjordes viselöst i början av veckan (för sammanslagning med ny drottning i avläggare) så hittade jag en ram med 4 täckta och en otäckt visecell. Nu har ju detta samhälle en ny drottning, så snabbt som attan sattes denna ram i det döende samhället, tillfället var för bra att kasta bort. 2 yngelramar hämtades från ett annat starkt och en låda foderramar sattes ovanpå. Den gamla drottningen fick nypas förstås :-\, men nu finns i alla fall hopp om livet för hennes samhälle.

Nu håller vi tummarna för att en ny drottning skall kläckas och att en kläcks före de andra så att de inte har ihjäl varandra.

När kan man beräkna att dessa drottningar kläcks? Cellerna var som sagt täckta och kom från ett samhälle där drottningen nöps i onsdags och den nya drottningen hittade inte ner genom tidningspappret förrän igår.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Kanske ett räddat samhälle!!
« Svar #1 skrivet: 29 jun-08 kl 21:29 »
Vad bra :D Hoppas att det går bra med ditt samhälle!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dunderhonung

SV: Kanske ett räddat samhälle!!
« Svar #2 skrivet: 30 jun-08 kl 21:39 »
Bra! hoppas att det går vägen...

En sak jag tänkte på och som säkert du också tänkt på... När man tillsätter yngelramar från ett annat samhälle så ska de alltid sättas vid det andra ynglet, så att yngelklotet inte delas. annars dör det nya ynglet istället för att utvecklas...

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser