Jag har ett samhälle med dåligt fungerande drottning som jag betecknat som mer eller mindre döende. Det har inte funnits tillräckligt mycket bin för att "satsa" på det med en ny drottning och jag har skattat mina andra, starkare samhällen på yngelramar såpass mycket att jag inte ville dränera dem mer just nu. Det har också varit mycket svårt att få tag i nya drottningar.
Men så idag, när jag gick igenom ett samhälle som gjordes viselöst i början av veckan (för sammanslagning med ny drottning i avläggare) så hittade jag en ram med 4 täckta och en otäckt visecell. Nu har ju detta samhälle en ny drottning, så snabbt som attan sattes denna ram i det döende samhället, tillfället var för bra att kasta bort. 2 yngelramar hämtades från ett annat starkt och en låda foderramar sattes ovanpå. Den gamla drottningen fick nypas förstås

, men nu finns i alla fall hopp om livet för hennes samhälle.
Nu håller vi tummarna för att en ny drottning skall kläckas och att en kläcks före de andra så att de inte har ihjäl varandra.
När kan man beräkna att dessa drottningar kläcks? Cellerna var som sagt täckta och kom från ett samhälle där drottningen nöps i onsdags och den nya drottningen hittade inte ner genom tidningspappret förrän igår.