Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa Get?  (läst 1340 gånger)

Gummirumpa

Skaffa Get?
« skrivet: 29 jun-08 kl 15:14 »
Vi är två syskon som väldigt gjärna vill ha en get. :D
Vi annser att vi har gott om plats för det och vi har en gammal lekstuga som vi skulle kunna bygga om till skydd för den.  Vi undrar lite om vad som krävs för skötsel och om man kan ha bara en eller om man ska ha flera. Va dom ska ges för mat och hur stora dom blir. Och hur man skulle kunna få föreldrar att vilja ha en.  ;)
Vi är väldigt tacksamma för svar :)

Sommartorparn

SV: Skaffa Get?
« Svar #1 skrivet: 29 jun-08 kl 16:06 »
Och hur man skulle kunna få föreldrar att vilja ha en.  ;)

DET är nog det svåraste av allt. Min systerdotter är i exakt samma svåra position. Ska rapportera OM hon lyckas lösa problemet. Men hon har haft denna önskan ganska länge nu och ingenting har hänt... Främst p g a att ryktet om getter som rymmare har nått hennes föräldrar.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 29 jun-08 kl 17:11 »
Få föräldrarna att förstå att man kan få mat ifrån dom?

Tuve

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 29 jun-08 kl 19:10 »
De är bra på att beta ner gräs och sly, små buskar. De rymmer inte om man har ett riktigt bra staket. Vi har fårnät, som är väl spänt, och sen en eltråd överst, och en innanför fårnätet, ca 30 cm över marken och 30 cm innanför nätet. Våra getter har aldrig rymt. Ni bör definitivt ha mer än en, de behöver sällskap.
Jag tror att det viktigaste för att få föräldrar att gå med på det är att de känner att ni klarar det själva, och de inte får en massa extra jobb. Så tänk efter såhär: Är ert staket bra, eller behöver det byggas till? Jag vet inte hur gamla ni är, men det kan vara ett stort arbete för ungdomar att klara själva. Lekstugan blir säkert bra som bostad. Tänk också efter att de måste få rent vatten varje dag året om. På vintern behöver ni skaffa hö att ge dem. Några gånger om året behöver ni klippa klövarna. Känner ni att ni klarar jobbet själva, och era föräldrar tror på det, så ska det säkert gå att få skaffa getter. De är himla trevliga djur!

Gummirumpa

« Svar #4 skrivet: 30 jun-08 kl 20:26 »
Vi har just nu inget staket, men det är nog inga problem att bygga upp.
Hö och vatten är inga problem att fixa eftersom vi bor typ 400m ifrån en bondgård som vi kan få hö från.
Jag är 14 och min syster är 11, men om vi skulle få skaffa getter så blir det nog till nästa sommar, då jag är 15. Bör man endå vara äldre?
Våran granne är boskaps-vetrinär, så hon kanske skulle kunna klippa klövarna på dom om vi frågade henne. Ska dom ha nån annan typ av foder, typ kraft foder? I så fall, va för nått?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 30 jun-08 kl 22:10 »
Nu var jag ett ganska lillgammalt barn själv. Och så finns det vuxna som aldrig blir mogna nog. Men jag tycker nog man är kapabel till att vara mogen nog att ta hand om ett par getter vid 15. Om man är medveten om att det är ett stort ansvar. Oftast är det urkul att sköta getterna, men är man trött en morgon får man inte slarva med tiden. Och man kan inte åka bort någon längre tid utan att ordna getvakt t.ex. Ibland får man vara uppe 4 på morgonen och vakta på en killning. Händer det något tok, måste man veta vart man ska ringa och så. Där har barn en fördel framför vuxna. Ni känner ofta att något är på tok innan de vuxna hinner se det.

Det är bra om man har några fler att köpa foder ifrån. En bonde kan få missväxt och då är det bra att ha några i reserv. Förslag på olika kraftfoder finns i flera trådar här. Här hemma får dom havre, betfor och lite kofoder ibland.

Jag tror det är bra om familjen kan samlas några gånger kring en bra getbok, lite som en studiecirkel hemma. Och att man tar sig tid att åka till någon som har getter som man dels kan fråga om allt man undrar och få umgås med lite getter på nära håll. Bra också att prata om vem som ska betala maten? En fin variant jag har hört var att föräldrarna köpte mjölk av sina barn istället för i affären. Men fram till nästa sommar har ni ju gott om tid att förbereda er.

Lycka till!

Gummirumpa

« Svar #6 skrivet: 01 jul-08 kl 09:37 »
Hmm...   getvakt skulle nog inte vara några problem. Vi har även två katter här hemma och ner vi åker på  t.ex. semester brukar våran mormor och morfar åka ut och kolla till katterna och ge dom lite mat och så. Tror inte det skulle vara några problem om dom fick kolla till två getter och ge dom lite mat också, morfar tycker väldigt mycket om djur ;).  Och boskaps-vetrinär har vi 2 km ifrån oss, så hon vet nog förhoppningsvis va man ska göra om det händer något.

På mornarna blir det troligtvis jag som får söta getterna, eller min pappa, men troligtvis jag. Och det blir  nog inga problem för mig.
Bönder har vi gott om så att få tag på hö är nog inga problem.

Såg att det fanns en med getter i Linköping och vi bor inte långt ifrån så dit kanske man kan åka och kolla.

Tuve

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 01 jul-08 kl 22:07 »
Ja, jag tror också det är jättesmart att träffa getter på nära håll. De kan ju vara lite hårdhänta djur ibland, men man ska inte bli rädd för att gå in till dem.

Min erfarenhet var att det var ett hästjobb att bygga staket. Pålar ska bankas ner i marken med stor kraft, fårnät ska spännas riktigt väl, krampor ska spikas. Och så har vi dessutom elaggregat och eltråd. (Den biten var ganska lätt.) Jag skulle inte ha klarat det ensam, och jag är vuxen. Jag säger inte detta för att jag tycker ni inte ska skaffa getter, bara för att ni ska planera in att ett par vuxna ställer upp och hjälper er med den biten.
Det är viktigt att staketet blir bra. Några andra jag känner till har sämre staket än vi, och deras getter rymmer jämt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 5 användare
Robertthek, Lena Maria, Be, torbjorn, Maycandra

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser