Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sele för inkörning av ardenner  (läst 2009 gånger)

mli79

• Skåne
Sele för inkörning av ardenner
« skrivet: 29 jun-08 kl 10:00 »
Jag ska böra köra in min 2-åriga ardenner så smått nu och jag funderar på vad man ska ha för sele. Antar att det är lika bra att köpa en loksele direkt så han vänjer sig vid det från början. Så nu är ju frågan.. hur pass ställbara är dom eller hur många gånger ska jag få köpa en ny när han växer ur den? Han är relativt färdig och snygg i kroppen men visst kommer han ju att bredda sig en del.
Ska man satsa på en "ful"sele nu och en bättre sen? Huvudsaken är ju att den passar..
Sen det här med storlekar när man köper begagnat.. Ni som har ardennrar eller liknande, räcker full size?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Sele för inkörning av ardenner
« Svar #1 skrivet: 29 jun-08 kl 13:08 »
Nej nej! Är det nån gång det är livsviktigt med en fungerande och SÄKER SELE SÅ ÄR DET VID INKÖRNING!!!!!!!!!!
och resonemanget att inte ha en för fin o ny sele vid inkörning för att inte förstöra nåt ger jag inte mycket för heller.. Det FÅR inte gå fel vid inkörning så att skrapa eller ha sönder selen är ett mindre bekymmer i sammanhanget  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

covboy

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 jun-08 kl 13:29 »
Ska bli intressant o få följa inkörningen ! För jag vill ju oxå va med.. :P

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 29 jun-08 kl 14:38 »
Jag köpte en ny, måttbeställd kvalitetsloksele till min då 2-åriga nordsvensk när hon kom hem efter att ha varit iväg på inkörning. Och denna sele har hon kvar ännu vid 4 års ålder, trots att hon vuxit lite på höjden och breddat sig en del sedan dess. I och för sig är den på sina ställen i minsta laget, men det var den tyvärr redan när vi fick den. Det funkar men jag hade gärna velat ha den lite större för att även kunna ha till en annan häst. Så köp gärna en större storlek, som visserligen inte ska vara FÖR stor men ändå så det finns marginal för framtiden.

När det gäller lokselar så är det väl dock lite andra storlekar som gäller än "full" och liknande. Kolla på olika sadelmakares hemsidor, där brukar finnas måttscheman att utgå från!
Självhushåll till nytta och nöje

saint206

• Småland
« Svar #4 skrivet: 29 jun-08 kl 23:42 »
full funkar INTE till ardenner... finns specialstorlekar till ard/nsv. 
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

covboy

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 jun-08 kl 11:30 »
Bäst att diskutera med en seletillverkare  :-\

guba

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 jun-08 kl 16:40 »
Bäst att diskutera med en seletillverkare  :-\

Men va fan, jag skulle beställa min 4:e och 5:e sele av min selmakare, och så har han gått och dött :o :'( :'(

Han var helt överlägsen, både med selar och som person.
En del blir inte så gamla :'(

Minnet lever kvar...

mli79

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 30 jun-08 kl 19:16 »

Med fulsele menar jag inte en sliten trasig skitsele som går sönder närsomhelst utan snarare en bra fungerade begagnad. Det finns ju faktiskt bra såna också..

Så man ska med andra ord inte ens testa en sele i full till en ardenner? Det var ju ett bra tips. Tackar! Jag har inga mått på honom än, får hem honom på torsdag :-)
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

I.A

« Svar #8 skrivet: 30 jun-08 kl 22:26 »
Klart att man kan använda en beg. sele under utbildningsperioden. Viktigt är dock att den är rejäl och av god kvalite. Hittar du en Full-sele som passar nu då han är två, kan du gott använda det tills han kräver en större strl. Armens selar är ofta ställbara från modell Fjording-Ardenner. Problemet med dom är att dom är så himla tunga. Har en treåring som jag använt rejäl beg. sele till så här långt. Nu börjar det bli dags för en ny, väl inpassad för just henne. Vet inte vad ni har för sadelmakare i era trakter men här finns Ylanders. Man lämnar div. mått och sedan får man en väl inpassad sele som oftast är ställbar upp och ner  :)
Mvh Ingela

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser