Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  välja spinnrock  (läst 4107 gånger)

carma63

• Värmland
    • Häggedrågens kennel
välja spinnrock
« skrivet: 28 jun-08 kl 23:02 »
Jag skulle vilja ha lite hjälp, har sett att det finns en spinnrock som man kan fälla ihop den finns hos gudrunsullbod.
 Jag undrar om jag skall köpa en sån eller en vanlig spinnrock  ???
 :-\

anette i bugared

• -
SV: välja spinnrock
« Svar #1 skrivet: 28 jun-08 kl 23:34 »
En liten smidig spinnrock är lätt att ha med sig, lätt att få plats för framför TVn, lätt att ställa åt sidan när den inte används.
Själv har jag en Ashford Elisabeth, inköpt från Gudruns. Inte ihopfällbar, men tillräckligt liten och smidig ändå.
Och lätt att spinna på ;) ;D.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #2 skrivet: 29 jun-08 kl 04:59 »
det viktigaste är ju att den är funktionell; dvs att du kan spinna på den.

jag har en ashford traveller, den är helt underbar!  :-*
den tar heller inte så stor plats och är smidig att hantera, jämfört med min 100+ år gamla lin-rock som är skrymmande och ömtålig (men otroligt vacker).
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Grelbers-stock

« Svar #3 skrivet: 29 jun-08 kl 21:52 »
Jag skulle vilja ha lite hjälp, har sett att det finns en spinnrock som man kan fälla ihop den finns hos gudrunsullbod.
 Jag undrar om jag skall köpa en sån eller en vanlig spinnrock  ???
 :-\

Det finns ett antal kul spinnrockar att köpa nya  och som är ihopfällbara med vilekt är smidigt om man vill spinna i sällskap, ut å resa med spinnrocken. Själv köpte jag en Kromski Sonata på postorder;
http://www.die-barocken-spindeln.de/
Gudrus ullbod har ju Ashford som märke och visst är det Joy som är resespinnrocken där? Har spunnit på en sådan en gång men var int ejätteimponerad, det viktigaste är ju egentligen att man testar innan man köper.

Vi har ju Majacraftåterförsäljare numera i Sverige också, www.spinnrockar.se och som också har ihopfällbara rockar, som är en hel dröm å spinna på :-))

Och ... det räcker sällan med bara en spinnrock, de har en tendens att trivas i flock........

Lycka till!

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #4 skrivet: 29 jun-08 kl 23:29 »
Citera

Gudrus ullbod har ju Ashford som märke och visst är det Joy som är resespinnrocken där? Har spunnit på en sådan en gång men var int ejätteimponerad, det viktigaste är ju egentligen att man testar innan man köper.

nej, det är ashford som har "rese-rocken", och den är en dröm att spinna på, tycker jag.  8)
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #5 skrivet: 30 jun-08 kl 12:33 »

Själv har jag en Ashford Elisabeth, inköpt från Gudruns. Inte ihopfällbar, men tillräckligt liten och smidig ändå.
Och lätt att spinna på ;) ;D.

Har du skaffat en till? I ett tidigare inlägg skriver du   "Nu har jag fått hem min spinnrock (Ashford Traditional) "
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 30 jun-08 kl 14:19 »
Har du skaffat en till? I ett tidigare inlägg skriver du   "Nu har jag fått hem min spinnrock (Ashford Traditional) "

Du har ju rätt :-[...jag har en traditional....Tack snälla du för att du håller ordning på vad jag har för grejer ;D ;D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #7 skrivet: 30 jun-08 kl 17:05 »
Annette i Bugared.

Det var inte min mening att hålla koll på dig men det är ju annars inget ovanligt att man när man väl skaffat en spinnrock,  blir så biten att det lätt tillkommer en och annan ny. Jag har själv ett antal - fem stycken  + en långrock .

Skön spinnsommar
Birgith

Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 30 jun-08 kl 17:10 »
Annette i Bugared.

Det var inte min mening att hålla koll på dig men det är ju annars inget ovanligt att man när man väl skaffat en spinnrock,  blir så biten att det lätt tillkommer en och annan ny. Jag har själv ett antal - fem stycken  + en långrock .

Skön spinnsommar
Birgith

Det e lugnt, jag blandar ofta ihop och glömmer så det är inget ovanligt att jag skriver fel, eller att folk rättar mig, vilket är bra.
Däremot räcker det än så länge med en spinnrock förutom farmorsmors gamla skeva som bara står till dekoration.

Nämnde jag att jag köpt alpackaull..............rena drömmen att karda och spinna, men dyrt.

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #9 skrivet: 30 jun-08 kl 17:14 »

Nämnde jag att jag köpt alpackaull..............rena drömmen att karda och spinna, men dyrt.

Väntar med spänning på färdigt resultat.

Grelbers-stock

« Svar #10 skrivet: 01 jul-08 kl 06:56 »
Tips angående alpaca fibrer - väl värt att se sig om - det finns billigare och bra källor utomlands för detta.

Kul med fler rockar! Mina har också börjat föröka sig nu :-)

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 01 jul-08 kl 09:55 »
Tips angående alpaca fibrer - väl värt att se sig om - det finns billigare och bra källor utomlands för detta.

Ja, inte var det billigt, men det uppvägs av en fantastisk kvalitet. Rent, långt och välklippt och varje påse märkt med namn på djuret som det kommer ifrån och dessa djur har jag fått bilder på över mailen.

Inget att ha till försäljning dock (svårsålt pga högt pris), däremot att sticka till sig själv av. Då är det fortfarande billigare än att köpa färdigt garn.

Bilder på garnet kommer så småningom.

koko

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 jul-08 kl 11:38 »
Jag har oxå fått tag i lite alpackaull och häpnas liksom du över hur RENT det är. Inget skräp alls i ullen, det enda är att det är dammigt.
Och så otroligt lätt att karda.

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
« Svar #13 skrivet: 05 jul-08 kl 23:16 »
Jag har precis köpt min andra Loüet spinnroc, en jättesmidig hopfällbar - berättar gärna mer!

koko

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 jul-08 kl 01:51 »
Ja, gör gärna det! Vad har den för för- och eventuella nackdelar?
Vilken typ av garner kan man göra med den?
Vart hittade du den och....vad KOSTADE den??? Om man får fråga?? Vill köpa spinnrock väldigt mycket, men vet väldigt lite...

Grelbers-stock

« Svar #15 skrivet: 08 jul-08 kl 08:51 »
http://www.abbysyarns.com/wordpress/?p=6 innehåller resonemang som är bra :-)

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #16 skrivet: 08 jul-08 kl 15:29 »
Apropå att välja spinnrock. Här är en som har haft svårt att välja - eller?..
http://www.abbysyarns.com/wordpress/?p=216

Grelbers-stock

« Svar #17 skrivet: 08 jul-08 kl 16:27 »
*skratt*

Spinnrockar trivs bäst i flock - och Abby livnär ju sig som spinnerska bla :-))

koko

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 jul-08 kl 19:42 »
Underbar info. Ska frossa i den nu. Tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 2 användare
Radar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser