Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tackorna har stinna juver efter avvänjning  (läst 1761 gånger)

Putte E

tackorna har stinna juver efter avvänjning
« skrivet: 28 jun-08 kl 21:21 »
skiljde av en del lamm för en vecka sedan och nu såg jag att en del av tackorna är stinna om juvren
lammen var ca 2 1/2-3 månader gammla tackorna är finull/texell var de för tidigt?
lammen vägde strax över 30kg
är de någon fara för tackorna mastit osv?

louise

• Gäst
SV: tackorna har stinna juver efter avvänjning
« Svar #1 skrivet: 28 jun-08 kl 21:46 »
Jag har inte fattat varför man ska vänja av djurungar innan de har diat klart. Nån som kan förklara? Jag gör aldrig det, de får dia till de känner sig färdiga.

hustran

« Svar #2 skrivet: 29 jun-08 kl 23:23 »
Jag håller med dig Lollo. Varför denna "avskiljning". låt naturen ha sin gång och njut.    ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 30 jun-08 kl 00:45 »
Jag tycker två och en halv månad är för tidigt. Jag har vant av mina lamm när de är fyra månader eller äldre. Det är bra om du håller ett extra öga på de som fortfarande har stinna juver. Vill det sig illa kan det bli juverinflammation.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Birgit

« Svar #4 skrivet: 30 jun-08 kl 07:48 »
I princip är det ju alltid bäst att de får dia så länge som möjligt. Det är det nyttigaste för lammen och säkert fårägarens ekonomi också. Att dia länge ger ju bättre skydd mot parasiter och bygger upp immunförsvar.
Hos finullsfår bör inte bagglammen gå kvar mer än ca: 3,5 mån, max. För de är för fertila för det. Blir tjuvparningar alltså. Gutebaggarna har jag kvar tills runt 6 mån. Eller ett tag innan betäckningssäsong. Tacklamm har jag aldrig plockat bort. Det är ju mammorna som lär dem hur de ska bete sig och vad de ska äta.

Henning

« Svar #5 skrivet: 30 jun-08 kl 11:16 »
Det är stor risk för juverinflammation med så tidig fråntagning om inte tackorna tas in och sätts på lågvärdigt foder (halm el sent skördat hö). Rena köttraser har inte så lång laktation men med korsningar med finulll ökar mjölkprod drastiskt.
Med så tidig fråntagning som 2,5 under sommaren riskerar man dessutom att få en kraftig tillväxtsvacka på lammen.

Putte E

« Svar #6 skrivet: 30 jun-08 kl 20:02 »
tackorna går på ett välldigt dåligt bete finns inte nått att äta pga torkan
så har fått börja fodra ute å då bli de att lammen inte kommer fram
och sen så ska vi försöka ändra till tidigare lammning så behövde skilja lammen för den delen med
av dom 35 tackorna på det bete så är de kanske 10 som har stinna juver men de vart deras lamm som vart älst minst 3 månader

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 2 användare
torbjorn, Bender

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser