Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Soldriven LAP-top  (läst 2198 gånger)

Mikael Perman

• Gäst
Soldriven LAP-top
« skrivet: 27 jun-05 kl 17:49 »

Hej.
I helgen har jag kört med min LAP-top soldrivet för första gången. Det gick bra.

Jag har skaffat en enkel, billig solpanel från Jula. Den kostade 895 kronor och kan ge maximalt 12 Watt, och den lämnar 12 volt ut. Den är inte av monokristallin typ, och därför lite större för motsvarande effekt, men också billigare per Watt jämfört med motsvarande effektstorlek.

Till min LAP-top hade jag också köpt en 12voltsnätdel, som man har för att mata datorn från tex en bil. Den köpte jag på Computer City för 749 kronor, en Targus.

Solskenet var bra, och enstaka moln som skymde solen gjorde inte att jag fick gå över i batteridrift.

Mitt batteri i LAP-topen var alltså mer laddat när jag slutade, jämfört med då jag började. Jag poppade också musik på ett par mindre fria högtalare som drevs via USB-porten då jag skrev på datorn under ca 3 timmar.

Mikael Perman.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Re:Soldriven LAP-top
« Svar #1 skrivet: 09 jul-05 kl 20:25 »
Kul Mikael,

jag har samma (mkt billiga) panel från Jula. Den kostar det dubbla på många andra ställen.

Har inte haft tillfälle att testa den med laptopen (iBook - jag har 12V-adapter), då jag jobbat eller haft annat för mig på helgerna. Men jag skall prova nu under semestern.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

tp

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 mar-06 kl 20:55 »

Hade det funkat om du kopplat solpanelen till en inverter direkt för att slippa köpa en speciell 12volts del? Funkar det med inverter så blir väl lösningen mer generell (kan koppla in vilken apparat som helst), eller har den för stora nackdelar?

Hemikring

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 mar-06 kl 21:50 »
Jättekul! Jag har en 25W panel här hemma och det räcker för att driva en liten gammal laptop plus ADSL-modemet när solen skiner som bäst. Den är igång dygnet runt så nu vill jag ha (vill ha, vill ha) mera solcellspaneler för att ladda 12V-systemet. Det känns verkligt bra med solenergi.

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #4 skrivet: 22 mar-06 kl 01:15 »
TP, en inverter är i allmänhet inte särskilt effektiv, de invertrar som finns till låga priser är till för att användas i bilar eller motsvarande och där råder sällan elbrist när motorn är  igång.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

tp

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 mar-06 kl 16:32 »

Ja jag lärde mig nyss att inverter är ju visserligen praktisk men drar rätt mycket ström för att kunna köras speciellt på låg volt som 12. Funkar bättre i 48 volt och större system helt enkelt. Det blir alltså att köpa bra batterier eller många olika 12v adapters.

Johan von Stolle

« Svar #6 skrivet: 22 mar-06 kl 21:31 »
Hej

Eftersom tydligen invertar i 12v system drar mkt ström (vilket jag visserligen inte förstar varför), kanske det är bättre att satsa pa 24v i sin solanläggning om man har tänkt sig att omvandla en del av strömen till 220v?

eka

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 22 mar-06 kl 22:28 »
Tänk på att det är effekt man överför inte ström.
effekt = spänning * ström

Om man skall ha 100W vid 230V går det åt ca 0.5 A
Skall man ha 100W vid 12 Volt går det åt ca 8 A
väljer man 100W vid 24 volt blir det ca 4 A
Lägg där till omvandlingsförluster.

Vänd på fenomenet och försök driva en 1000W värmefläkt på 12 Volt det blir 83A
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

908 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, ärt, Bender

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser