Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många katter?  (läst 10169 gånger)

Vargerik

• Gäst
SV: Hur många katter?
« Svar #40 skrivet: 05 sep-08 kl 00:00 »
Vad jag är glad att jag inte bor i er by med mina 9 katter!  >:(

Jösses. Nio katter! Har du någon uppfattning den skada dessa katter vållar djurlivet i närområdet? Ett typexempel på hur folk som flyttar ut på landet freakar loss med djur högt och lågt bara för att de tycker det är såå tuttinuttigt... OK, har man en jättelik gård med horder av råttor som hotar ens levebröd har jag förståelse. Jag gillar också katter, men att ha ett okontrollerat antal är ett egoistiskt oskick.

Charlotte

• -
« Svar #41 skrivet: 05 sep-08 kl 00:32 »
Jösses. Nio katter! Har du någon uppfattning den skada dessa katter vållar djurlivet i närområdet? Ett typexempel på hur folk som flyttar ut på landet freakar loss med djur högt och lågt bara för att de tycker det är såå tuttinuttigt... OK, har man en jättelik gård med horder av råttor som hotar ens levebröd har jag förståelse. Jag gillar också katter, men att ha ett okontrollerat antal är ett egoistiskt oskick.
Men herregud! Man lär väl kunna mata sina katter så dom inte behöver rensa rent i skogen... Gör inte du det?
För tillfället har jag bara två katter men vi har haft många fler i olika perioder och jag kan garantera att djurlivet runt vår gård aldrig har hotats.
PS Min släkt har bott här rätt länge så vi är inga "fjolliga" utflyttare heller...DS
Däremot har vi haft en mycket avskydd kattskjutargubbe i vår by förr...
                               Mvh
                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #42 skrivet: 05 sep-08 kl 01:21 »
Kattskjutargubbar borde få smaka på sin egen medicin
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Rak

« Svar #43 skrivet: 05 sep-08 kl 01:24 »
Alla värnar vi om något... Några om sina husdjur, såklart. Andra om bytesdjur, såklart. Somliga om sandlådan i bostads området osv.
Men självklart har VargErik rätt i. Den katt är inte född som inte jagar... Har själv några som trots mat jagar ordentligt, självklart ska det vara så. Men att hymla med att nio katter tar ansenlig mängd fågel, möss och ibland hare. Det är bara dumt...  Om man nu vill ha nio katter, fine men kom inte och med att "jag matar mina" Det är ju självklart.
-Rak

Vargerik

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 05 sep-08 kl 01:26 »
Klart att katten får mat, men att en katt är mätt är inget som hindrar dess jaktinstinkt. Har du full kontroll på hur många fågelbon dina katter har plundrat eller hur många harungar som strukit med? Missförstå mig rätt nu, tamkatten har (antar jag) levt med människan sen vi blev bofasta och jag anser att den har en plats i vår fauna, men inte 17 ska man hålla massvis med katter bara för att det tillfredställer en själv?
En eller två borde väl räcka? Er avskydde kattskjutargubbe gjorde säkert en viktig insats för viltvården, ert baktalande till trots.

Vargerik

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 05 sep-08 kl 01:30 »
Alla värnar vi om något... Några om sina husdjur, såklart. Andra om bytesdjur, såklart. Somliga om sandlådan i bostads området osv.
Men självklart har VargErik rätt i. Den katt är inte född som inte jagar... Har själv några som trots mat jagar ordentligt, självklart ska det vara så. Men att hymla med att nio katter tar ansenlig mängd fågel, möss och ibland hare. Det är bara dumt...  Om man nu vill ha nio katter, fine men kom inte och med att "jag matar mina" Det är ju självklart.
-Rak

Just så. Jag vill se en balans mellan saker som du nämner, inte bara karva åstad utan att tänka på konsekvenserna.

Charlotte

• -
« Svar #46 skrivet: 05 sep-08 kl 08:53 »
 Jag tror att det är en myt att katterna tar allt i skogen, en myt för att det kliar i kattskjutargubbarnas avtryckarfinger.
Köp en övningstavla istället!
Mina katter har alltid hållit till hemma på gården för där får dom mat och där jagar dom möss och sork.
OM dom skulle vara så hårda på skogens vilt som kattskjutargubbarna säger så undrar jag varför dom inte kommer hem med harpaltar och skogsfågelungar som "presenter" och lägger på farstubron där hamnar ju de allra flesta sorkarna och mössen.
                                                    Mvh
                                                 Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rak

« Svar #47 skrivet: 05 sep-08 kl 10:35 »
Jag tror att det är en myt att katterna tar allt i skogen, en myt för att det kliar i kattskjutargubbarnas avtryckarfinger.
Köp en övningstavla istället!
Mina katter har alltid hållit till hemma på gården för där får dom mat och där jagar dom möss och sork.
OM dom skulle vara så hårda på skogens vilt som kattskjutargubbarna säger så undrar jag varför dom inte kommer hem med harpaltar och skogsfågelungar som "presenter" och lägger på farstubron där hamnar ju de allra flesta sorkarna och mössen.
                                                    Mvh
                                                 Charlotte

Det är ingen myt, det är ingen som påstår att så är fallet. Är det så som du skriver (vilket jag håller för föga troligt eller att du har en ovanligt stor tomt) att katterna håller sig hemma på tomten, då har vi inte något problem. Du har knappast någon kattskjutar gubbe på tomten? En fråga: Vad tycker du om "sommarkatter"? Alltså katter som lämnas efter att husse eller matte åkt tillbaka till Sthlm efter semestern. Personligen så kan jag tycka att VargErik fyller en viktig funktion eller låtsäga samhällstjänst när han förkortar lidandet på en svältande katt. OM katten är förvildad eller lämnad till svältdöden. Har precis själv sett en kvarlämnad katt med tillråga på allt en pingla på, som lär vara ett stort aber för katten när den nu får lita på sin skicklighet att jaga för att överleva...

Mvh Rak, som gillar katt

Charlotte

• -
« Svar #48 skrivet: 05 sep-08 kl 10:53 »
Jag har lite åsikter om det här med lösa katter. En katt är ett rovdjur som gör soprent runt tex en gård map harungar, fågelungar osv. tyvärr  Jag har exakt noll tolerans mot vildkatter, jag vet vilka som bor var i byn och resten får smaka bly.
Ingen som inte påstått vad?!? Enligt VargErik gör ju katterna soprent runt gården. Och det har jag faktiskt inte märkt hemma hos mig.
Jag har en tomt på ca 20 hektar+skog så dom håller sig hemma ;) Men dom jagar faktiskt inte i skogen vad jag lagt märke till. Dom håller sig hemma runt gården på ägorna.
 Självklart tycker jag inte om sommarkatter! Men jag tycker inte det verkar vara ett lika stort problem nu för tiden. Vi har faktiskt inga vildkatter här längre, när jag var liten fanns det en del men nu ser man inga. De okända katter man ser idag kommer från grannbyarna och jag undrar om inte reglerna även för kattskjutargubbar blivit strängare? Får man skjuta en katt bara för att man inte känner igen den?
                                                                    Mvh
                                                                Charlotte

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #49 skrivet: 05 sep-08 kl 11:02 »
I vargeriks by "får" man tydligen det.

Det är skillnad på att avliva förvildade katter( för vilka möjligheten att vänja dem vid människor och ge dem ett hem är liten) och att skjuta katter bara för att man inte känner igen dem. Tror vi verkligen att alla kattskjutare kollar om katten verkar tam - om den har ID-tatuering - tar den till polis/veterinär för att kolla ID-chip?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Rak

« Svar #50 skrivet: 05 sep-08 kl 11:48 »
Ingen som inte påstått vad?!? Enligt VargErik gör ju katterna soprent runt gården. Och det har jag faktiskt inte märkt hemma hos mig.
Jag har en tomt på ca 20 hektar+skog så dom håller sig hemma ;) Men dom jagar faktiskt inte i skogen vad jag lagt märke till. Dom håller sig hemma runt gården på ägorna.
 Självklart tycker jag inte om sommarkatter! Men jag tycker inte det verkar vara ett lika stort problem nu för tiden. Vi har faktiskt inga vildkatter här längre, när jag var liten fanns det en del men nu ser man inga. De okända katter man ser idag kommer från grannbyarna och jag undrar om inte reglerna även för kattskjutargubbar blivit strängare? Får man skjuta en katt bara för att man inte känner igen den?
                                                                    Mvh
                                                                Charlotte

"Runt gården" och "rent i skogen" Anser jag vara en viss skillnad, min tolkning. Visst en katt behöver inte jaga speciellt långt från gårn för att få sin jaktinstikt tryggad. Nio st däremot ökar, som jag ser det och med den erfarenhet jag har, katternas revir och jaktmark. Bytesdjuren skall räcka för att tillfredställa alla nio. Om vi gör en liknelse med ett annat tamdjur, hunden som dessutom är betydligt mer präglad på människan och tar till sig uppfostran av husse/matte. Varför får man inte ha sin hund lös under kläckningsperioden? Svaret är självklart och accepterat. En främande hund får du dessutom avliva i vissa fall. Jag säger inte att vi ska förbjuda lösa katter, bara att man bör ta sitt ansvar för sina husdjur och även förstå att de är och förblir rovdjur, oavsett torrfoder. ;)

Mvh Rak som fortfarande gillar katt...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #51 skrivet: 05 sep-08 kl 21:33 »
Jag har en mycket klar uppfattning om vilken skada mina 9 katter gör. De bor på 350 kvadratmeter slutet utrymme, skiter i 2 gigantiska kattlådor och får kattmat varje dag. Varje eftermiddag går de en runda med mig hos fåren utomhus i det fågelreservat som vi bor i, övrig tid sover i de i höhäckar,hos kaninerna eller på burarna. Under tiden bevakar de kaninungar och fodersäckar från möss och råttor och klipper det som vågar sig in i stallet för att äta upp mina köttkaniner SOM DELVIS ÄR MIN INKOMST och min hobby. Jag har en STOR jävla gård mitt i ett fågelreservat som sagt men har hundratals fåglar i min trädgård och min närmaste omgivning, i tallen bor ett duvpar och i logen bor det svalor med ungar. Jag tycker du ska dra igen truten innan du yttrar dig om huruvida jag är en egoist eller inte din förbannade fåntratt!!!  >:(

-Rak

Det gäller dig med...
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Vurre

« Svar #52 skrivet: 05 sep-08 kl 21:40 »
Vi har just nu åtta katter och jag skiter fullständigt i hur många fågelungar de tar, eller harungar eller annat. Det inte katterna tar, det tar räven. Dessutom tar katterna möss och råttungar i betydligt större mängd än ev fåglar.

Fåglar som låter sig tas av katter än antigen sjuka eller för dumma för få leva.

« Senast ändrad: 07 sep-08 kl 20:55 av Vurre »
snus? vad är priset på en pris?

Rak

« Svar #53 skrivet: 05 sep-08 kl 23:41 »
Kimma vilken ton... Har du dina husdjur instängda behöver du ju inte vara rädd för någon kattskjutargubbe. Problemet löst

Vi har just nu åtta katter och jag skiter fullständigt i hur många fågelungar de tar, eller harungar eller annat. Det inte katterna tar, det tar räven. Dessutom tar katterna möss och råttungar i betydligt större mängd än ev fåglar.

Fåglar som låter sig tas av katter än antigen sjuka eller för dumma för få leva.

Skulle vargerik komma hit får han akta sig för bössan.

Det är precis det här jag menar med ansvar

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #54 skrivet: 05 sep-08 kl 23:46 »
Kimma vilken ton... Har du dina husdjur instängda behöver du ju inte vara rädd för någon kattskjutargubbe. Problemet löst

Även en jävligt snäll människa som jag kan få nog ibland och jag tar inte skit från nån typ som inte ens vet vem jag är,vad jag heter eller hur jag bor.

Tyvärr finns det nötter därute som tar förgivet att en katt på vandringsstråk är övergiven och gör vad de vill med den. Senaste incidenten var när grannfrun stänger in min 14 år gamla katt i tron att hon var vanskött och utslängd fastän hon hade ett illrött halsband runt nacken och när jag hävdade att hon var 14 år vägrade hon tro på mig och tyckte mer eller mindre jag hittade på en historia tills jag "hotade" med att hämta hennes pass eftersom hon är både chippad och rabies vaccinerad. Det finns mycket konstigt folk därute, typ sånna som du och Vargerik.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Rak

« Svar #55 skrivet: 05 sep-08 kl 23:55 »
Nej Kimma jag känner inte dig, lika lite som du känner mig. Men om du hellre vill fördriva tiden med personangrepp än att debattera ämnet så föreslår jag att du vänder dig till någon annan. Jag skjuter inte några katter förutom på uppdrag av ägaren , motvilligt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #56 skrivet: 06 sep-08 kl 00:04 »
Nej Kimma jag känner inte dig, lika lite som du känner mig. Men om du hellre vill fördriva tiden med personangrepp än att debattera ämnet så föreslår jag att du vänder dig till någon annan. Jag skjuter inte några katter förutom på uppdrag av ägaren , motvilligt.
Så bra..

Vargerik

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 07 sep-08 kl 20:22 »
Jag har en mycket klar uppfattning om vilken skada mina 9 katter gör. De bor på 350 kvadratmeter slutet utrymme, skiter i 2 gigantiska kattlådor och får kattmat varje dag. Varje eftermiddag går de en runda med mig hos fåren utomhus i det fågelreservat som vi bor i, övrig tid sover i de i höhäckar,hos kaninerna eller på burarna. Under tiden bevakar de kaninungar och fodersäckar från möss och råttor och klipper det som vågar sig in i stallet för att äta upp mina köttkaniner SOM DELVIS ÄR MIN INKOMST och min hobby. Jag har en STOR jävla gård mitt i ett fågelreservat som sagt men har hundratals fåglar i min trädgård och min närmaste omgivning, i tallen bor ett duvpar och i logen bor det svalor med ungar. Jag tycker du ska dra igen truten innan du yttrar dig om huruvida jag är en egoist eller inte din förbannade fåntratt!!!  >:(
Det gäller dig med...

Yikes, vilken ton och såna fula ord, öm tå? Om du har dina katter i ett hermetriskt tillslutet utrymme behöver du väl inte vara rädd att ån ska förväxla dom med vildkatter? Det måste vara ena märkvärdiga katter du har som går fot medans du ser till fåren för att sedan återbördas till sitt utrymme. Sen nämner du din gammelkatta som grannen sydde in, men var dom inte instängda nyss? En lögnare måste ha ett gott minne, vettu.

Vargerik

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 07 sep-08 kl 20:28 »

Skulle vargerik komma hit får han akta sig för bössan.

Uj, vapenhot på nätet... Sicket fôlk. Det är just såna som du som inte ska ha djur, det skulle inte förvåna det minsta om dom är okastrerade också. Bodde du i stan skulle det antagligen vara skrotbilar uppradade på gatan, soppåsar i trappen och balkongen använd som grovsopnedkast. Hänsyn till annat än dig själv är inte intressant, va?

Vurre

« Svar #59 skrivet: 07 sep-08 kl 20:57 »
Uj, vapenhot på nätet... Sicket fôlk. Det är just såna som du som inte ska ha djur, det skulle inte förvåna det minsta om dom är okastrerade också. Bodde du i stan skulle det antagligen vara skrotbilar uppradade på gatan, soppåsar i trappen och balkongen använd som grovsopnedkast. Hänsyn till annat än dig själv är inte intressant, va?

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
kul att du har fantasi!
snus? vad är priset på en pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 2 användare
KJE, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser