Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många katter?  (läst 8820 gånger)

SarLa

  • Inlägg: 1082
  • Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
SV: Hur många katter?
« Svar #20 skrivet: 28 jun-08 kl 00:15 »
Jag har hört att katters revir kan överlappas, så att säga flera katter på samma plätt
vet inte om det stämmer.
Min kastrater håller sig hyffsat på tomten
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Hur många katter?
« Svar #21 skrivet: 28 jun-08 kl 06:45 »
En innekatt åtminstone verkar stanna på källingstadiet, blir omhändertagen, den "trampar", blir liksom inte riktigt vuxen. Detta medverkar säkert till att de kan lättare leva i grupp. Konkurrens om mat existerar knappast, och  de ofta nära släkt.

De katter som stryker omkring, kommer aldrig i grupp,och är sällan välkomna av husets katter.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Hur många katter?
« Svar #22 skrivet: 28 jun-08 kl 12:42 »
I kolonier av "vilda" katter så hjälps honorna åt att ta hand om, och diar, varandras ungar. Så visst flockbeteende finns ändå.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Hur många katter?
« Svar #23 skrivet: 29 jun-08 kl 00:43 »
En innekatt åtminstone verkar stanna på källingstadiet, blir omhändertagen, den "trampar", blir liksom inte riktigt vuxen.


Nu beror det ju på vad man menar med "innekatt" (en katt som bara är inomhus eller helt enkelt en katt som får mat och vård?). Vill bara poängtera att de flesta katter, de som bor helt inomhus - de som går ut och in - och de som bor i ladugården (men får mat etc) knådar 0ch trampar. 
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Hur många katter?
« Svar #24 skrivet: 29 jun-08 kl 03:22 »
Sex stycken, morsan och hennes första och sista kull, fem grabbar.
Dom kommer bra överens och leker mycket, utom ett par stycken som turas om att leka herre på täppan.
Däremot slåss dom inte längre som innan kastreringarna, då lät det ibland som om kåken höll på att rivas.
Försvinner ofta bort på vandring flera veckor sommartid, har sett några flera kilometer hemifrån.
Kanske fick dom smak för det i ungdomen, jag lät kastrera när dom var ca 1 1/2 år gamla, så innan dess hann väl hormonerna påverka en del.
Däremot under den mörka årstiden gillar dom att slappa inomhus.
Jag har kattlucka så dom väljer själva vistelseort.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

sofiaho

  • Inlägg: 153
SV: Hur många katter?
« Svar #25 skrivet: 29 jun-08 kl 07:28 »
Nu beror det ju på vad man menar med "innekatt" (en katt som bara är inomhus eller helt enkelt en katt som får mat och vård?). Vill bara poängtera att de flesta katter, de som bor helt inomhus - de som går ut och in - och de som bor i ladugården (men får mat etc) knådar 0ch trampar. 

Och jag har hört att just knådande och trampande i vuxen ålder ofta är ett felbeteende som kommer från att katten togs från mamman för tidigt. Jag har två innekatter (går bara ute när jag är med och har koll då vi bor i lägenhet) den ena trampar den andra inte. Den som trampar togs från sin mamma mycket tidigt (8 veckor eller liknande) och den som inte trampar togs ganska så sent (15 veckor).

Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

Vilse

  • Gäst
SV: Hur många katter?
« Svar #26 skrivet: 29 jun-08 kl 08:23 »
jag har tvaa katter.
katt nummer ett kommer fraan katthemmet, han hittades 6-7 veckor gammal paa en bensinstation inne i stan, dom trodde det var en raatta.
han var foersta djur in i detta huset och han tror han aer chef fast han aer minst.
katt nummer tvaa en vuxen kattdam ocksaa fraan katthemmet.
Baegge aer ute katter men vi har ingen trafik alls haer, typ 1 km till en vaeg.
Baegge kommer och gaar som dom vill och dom har konstig relation till varandra, ibland sover dom taett ihop foer at naesta sekund be varandra fara aat helsefyr :)
jag tror katter aer tillsammans vaeldigt mycket bereonde paa vad deras drift aer foer oegonblicket.
drift som parning, moderskap,hunger, vaerme, dom suger ur sej det dom vil ha o passar det inte saa soeker dom sej vidare foer att tysta det behov dom har foer stunden.


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3931
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur många katter?
« Svar #27 skrivet: 29 jun-08 kl 12:13 »
Katter är flockdjur. Dom jagar visserligen solitärt, till skillnad från hundar, som anses vara "riktiga" flockdjur.
En kan inte dra några långtgående slutsatser av att studera två katter som bor med sin människa i en lägenhet, det är bättre att titta på halvvilda flockar i exempelvis en lagård. Tydliga hierarkier, kattorna hjälps åt att ta hand om ungarna osv. Visst, lagårdskatter är inte helt vilda, dom får alltid mat och vatten och har en viss trygghet, men dom är ändå inte så domesticerade som kastrerade innekatter.

Själv har jag 4 katter som äger mej, jag är ju visserligen bara en människa, men dom gillar mej ändå. Det är Mannen I Mitt Liv, en femårig kastrerad hankatt, Vitmissen, en fyraårig kast. hankatt, Minikatten, oxå fyraårig kastratkille och Krumelursvans, treårig honkastrat (dom heter andra saker på riktigt, men en vill ju skydda deras anonymitet :P ). Dom är en liten flock, som hjälps åt att göra intrång i granngårdarnas kattrevir och lagårdar, samt hålla borta inkräktare från det egna kilometerstora reviret. Mannen I Mitt Liv är den som bestämmer, men det skiter Krumelursvans i, det är ju hon som är högst i rang, tycker hon, dom andra två finner sej i detta. Dom är för det mesta sams, och konflikter är på slita-pälstuss-nivå och går aldrig till blodvite. Ibland sover dom hos mej alla fyra...eller någon hos min son, som blir överlycklig över "Suje" eller "Ius"  :) .
Funderar starkt på att adoptera en liten vit till, då i samband med flytten. Tror att det kan bli lättare för dom "gamla" katterna att acceptera en ny när det ändå blir revirbyte och allmän villervalla i vårt nya hem...inte för att det har varitr några jätteproblem med nya småmissar innan.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Hur många katter?
« Svar #28 skrivet: 29 jun-08 kl 21:05 »
Katter är flockdjur. Dom jagar visserligen solitärt, till skillnad från hundar, som anses vara "riktiga" flockdjur.


Katter är sociala djur, men knappast flockdjur. Höns, hästar, får, kritter och hundar är flockdjur, men inte katter. Katten är det enda domesticerade djuret som inte är ett flockdjur.

Att katter trivs ihop och har utbyte av både varandra och av eventuella människor är en annan sak.
snus? vad är priset på en pris?

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Hur många katter?
« Svar #29 skrivet: 30 jun-08 kl 00:39 »
Och jag har hört att just knådande och trampande i vuxen ålder ofta är ett felbeteende som kommer från att katten togs från mamman för tidigt. Jag har två innekatter (går bara ute när jag är med och har koll då vi bor i lägenhet) den ena trampar den andra inte. Den som trampar togs från sin mamma mycket tidigt (8 veckor eller liknande) och den som inte trampar togs ganska så sent (15 veckor).



Jag vet katter som aldrig tagits från sin mamma utan fått leva tillsammans med henne och de trampar ändå :). Tror det är ngt medfött som de gör när de vill mysa lite, de gör det ju även när de tror att vi människor inte ser. När de ska lägga sig och sova trampar de runt, precis som en del hundar snor runt varv efter varv innan de slutligen lägger sig.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
SV: Hur många katter?
« Svar #30 skrivet: 30 jun-08 kl 07:05 »
Vi har på gården nu fyra katter en hon katt som är röd, hon ska snart ska ha ungar. Ingen sommar utan kattungar, men inte av alla kattorna. en trefärgad  honkatta steriliserad. 2 kastrerade hankatter. Svirrre 3 år och röd, son till Kira den röda honan. Ny i gänget kom för två månader sedan är en kastrerad norskskogskatt har tagit lite tid att känna sig hemma, har bott i hundbur ett bra tag inne i huset, får tillskilnad mot dom andra katterna sin mat fortfarande inne. är nu aksepterad av alla utom av Tess (3färg) när dom kommer för nära eller när hon kommer in i bonongshuset som är skogskattens revir då slåss dom så tussarna ryker. märks inte att dom är kastrerade båda. med dom andra katterna fungerar allt. Alla våra katter är ute natte tid men alla får inte komma in på dagen utan bara kattmamman och nu skogskatten. mat och värme finns i lagården.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Hur många katter?
« Svar #31 skrivet: 30 jun-08 kl 13:28 »
Jag vet katter som aldrig tagits från sin mamma utan fått leva tillsammans med henne och de trampar ändå :).
Ja, det stämmer med de katter jag haft. Men snuttandet är säkert för att katten fick lämna sin mamma för tidigt. Jag tog hand om en kattunge från Djursjukhuset en gång och de trodde att hon vara sex veckor då. Hon är den enda av alla katter jag haft som har snuttat och det gjorde hon hela livet.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Hur många katter?
« Svar #32 skrivet: 30 jun-08 kl 13:50 »
Ja du man blir aldrig klok på dem! Hos mig är det katten som flyttade från mamma vid 12 veckor som snuttar, inte den som kom vid 8 veckor :).

(och jo jag vet att de ska vara äldre än 8 veckor, men här handlade det om "ägare" som skulle på semester. De kattungar som inte var borta när de skulle resa skulle skjutas >:().
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: Hur många katter?
« Svar #33 skrivet: 30 jun-08 kl 18:50 »
Jag tycker mig se en avsevärd skillnad mellan de okastrerade i lagårn och kastraterna i huset. 

En fråga - varför är inte lagårdskatterna kastrerade??? Jag tycker det är större anledning att kastrera de än att göra det med katterna som ni har inne. De har ni ju mera koll på. Om ni inte vill kastrera alla förstås, för det är ju det allra bästa.

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Hur många katter?
« Svar #34 skrivet: 12 jul-08 kl 21:04 »
Vi har 6 katter, varav endast två är "frivilligt införskaffade"  ;) De andra är en fd vildkatt med ungar som hon födde hos oss, och en övergiven kisse. Alla våra katter är kastrerade och mellan 1 och 8 år gamla.

4 av dessa går in och ut som de vill, de andra är självmant utekatter och har sin bostad i pannrummet (kattlucka in) De som är inne är goda vänner allihopa, men ngn enstaka gång kan det bli lite tjafs med de två utekatterna. Det blir dock aldrig slagsmål, uatan en jagar bort en annan, och sedan är det färdigt.

Det stryker också några mer eller mindre vilda katter kring gården, har väl hittat maten i pannrummet tänker jag. Inga egentliga slagsmål med dessa katter heller.

Så jag tycker nog det fungerar bra med många katter, så länge de har utrymme! De gör ett gott jobb, håller både möss och skator i schack!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Hur många katter?
« Svar #35 skrivet: 13 jul-08 kl 00:02 »
Så har vi det också, förutom att de katter som bosätter sig i lagårn från och till inte är kastrerade. 
snus? vad är priset på en pris?

Vargerik

  • Gäst
SV: Hur många katter?
« Svar #36 skrivet: 15 jul-08 kl 22:05 »
Jag har lite åsikter om det här med lösa katter. En katt är ett rovdjur som gör soprent runt tex en gård map harungar, fågelungar osv. Nu har antagligen människan haft katt sedan vi blev bofasta, så jag anser att katter tillhör mänskligheten, men jag tycker absolut inte att man ska hålla alltför många på ett ställe om man är rädd om de andra som bor i naturen. Max två per hushåll?? Hade själv två katter men den ena blev tyvärr plattkatt... Jag har exakt noll tolerans mot vildkatter, jag vet vilka som bor var i byn och resten får smaka bly.

Alore

  • Gäst
SV: Hur många katter?
« Svar #37 skrivet: 24 jul-08 kl 14:35 »
Jag har lite åsikter om det här med lösa katter. En katt är ett rovdjur som gör soprent runt tex en gård map harungar, fågelungar osv. Nu har antagligen människan haft katt sedan vi blev bofasta, så jag anser att katter tillhör mänskligheten, men jag tycker absolut inte att man ska hålla alltför många på ett ställe om man är rädd om de andra som bor i naturen. Max två per hushåll?? Hade själv två katter men den ena blev tyvärr plattkatt... Jag har exakt noll tolerans mot vildkatter, jag vet vilka som bor var i byn och resten får smaka bly.

Så om någon skaffar en ny katt måste hen anmälda det till dig? Låter sjukt olagligt, för att inte tala om oetiskt, i mina öron.

Vargerik

  • Gäst
SV: Hur många katter?
« Svar #38 skrivet: 29 jul-08 kl 12:56 »
Så om någon skaffar en ny katt måste hen anmälda det till dig? Låter sjukt olagligt, för att inte tala om oetiskt, i mina öron.

Grälsjuk? Oetiskt är i mina ögon att för sitt eget nöjes skull ha ett otal katter springandes lösa som decimerar djurlivet runt gården.
Katter med måtta. Anmäla? Ja faktiskt så snackar vi ihop oss i byn vilken katt som hör hemma var. Resten blir skjutna.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hur många katter?
« Svar #39 skrivet: 04 sep-08 kl 08:02 »
Vad jag är glad att jag inte bor i er by med mina 9 katter!  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser