Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hurmycket har du kvar när alla räkningar är betalda?  (läst 35984 gånger)

mitt ljuva hem

• Gäst
hej!
jag undrar lite över vad folk har för utgifter och hur mycket de har kvar till mat och övrigt.

denna månaden blev det 2.500kr kvar till mat och övrigt för min del.

(efter att räkningar och sparande är gjort)

hur mycket har du kvar?

såhär gör jag:
pengarna kommer in
räkningar betalas
sparandet sätts undan
det som blir kvar används till mat och övrigt.
« Senast ändrad: 25 jun-08 kl 15:49 av mitt ljuva hem »

Filip Skräplund

SV: hurmycket har du kvar när alla räkningar är betalda?
« Svar #1 skrivet: 25 jun-08 kl 14:58 »
Hejsan!

Jag köpte ett utgående parti kattmat i burkar så nu äter både jag och missarna billigt ett par månader framåt.
Det gör att jag kan öka mitt månadssparande till 400 kr under dessa månader, rätt investerat kan det ge en ålderdom med guldkant.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 jun-08 kl 15:02 »
Hejsan!

Jag köpte ett utgående parti kattmat i burkar så nu äter både jag och missarna billigt ett par månader framåt.
Det gör att jag kan öka mitt månadssparande till 400 kr under dessa månader, rätt investerat kan det ge en ålderdom med guldkant.

;D ;D ;D ;D ;D ;D :o :o :o :o

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 jun-08 kl 15:27 »
Idag köpte jag 14 liter mjölk och två liter vispgrädde med kort datum för halva priset. Så kan den göra som har en arme att bespisa. Något sparande blir inte aktuellt denna månad av föräldraledighet, snarare några tusen i underskott. Men det är OK.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 jun-08 kl 15:35 »
 ??? sparande?

Jag ser gården som en sorts sparande, varje slant vi lägger ner här får vi tillbaks den dagen vi vill sälja..Och MYCKET till  ;D
Folk ser så konstiga ut när vi säger att vi inte sparar en endaste krona för övrigt  ;D

Vad vi får över? Över blir det inte en endaste krona nån gång.. när räkningarna är betalda och maten inhandlad köper vi virke, skivor, isolering, spikar mm. för resten  ;D

Och skulle det knipa nån gång säljer vi nån häst eller nåt.. eller hugger lite i skogen..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ekub

« Svar #5 skrivet: 25 jun-08 kl 15:45 »
Hmmm...denna månad har jag varken csn eller lön och förra månaden fick jag halva csn ;) Tur jag inte haft spenderarbyxorna på mig under våren...

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 jun-08 kl 15:46 »
??? sparande?

Jag ser gården som en sorts sparande, varje slant vi lägger ner här får vi tillbaks den dagen vi vill sälja..Och MYCKET till  ;D
Folk ser så konstiga ut när vi säger att vi inte sparar en endaste krona för övrigt  ;D

Vad vi får över? Över blir det inte en endaste krona nån gång.. när räkningarna är betalda och maten inhandlad köper vi virke, skivor, isolering, spikar mm. för resten  ;D

Och skulle det knipa nån gång säljer vi nån häst eller nåt.. eller hugger lite i skogen..
men istället för att skaffa skivor,isolering,spikar mm,så kan ni ju lägga undan en liten summa, för man köper ju inte spikar varje månad.. ;)

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 jun-08 kl 15:47 »
Hmmm...denna månad har jag varken csn eller lön och förra månaden fick jag halva csn ;) Tur jag inte haft spenderarbyxorna på mig under våren...
hur kan du bli utan inkomst?

Ekub

« Svar #8 skrivet: 25 jun-08 kl 15:57 »
har innestådende lön och jobbade inte förra månaden utan gick i skola och jag går inte i skola nu utan jobbar så får ingen csn...blir alltid glapp i juni...

Frances

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 25 jun-08 kl 16:01 »
Citera
för man köper ju inte spikar varje månad..

Kan du ge dig på att vi gör!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Varenda månad för varenda krona vi får lös! Mycket bättre än att låna pengar till renovering! Och det är ingen liten renovering vi snackar om!

Och vi vet att det lönar sig, har köpt denna gård för pengarna vi fick för förra stället som vi förvandlade till en fin hästgård från ett litet torp..med samma princip. Nu har vi köpt en hyggligt stor bondgård tillika renoveringsobjekt.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 jun-08 kl 16:04 »
Kan du ge dig på att vi gör!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Varenda månad för varenda krona vi får lös! Mycket bättre än att låna pengar till renovering! Och det är ingen liten renovering vi snackar om!

Och vi vet att det lönar sig, har köpt denna gård för pengarna vi fick för förra stället som vi förvandlade till en fin hästgård från ett litet torp..med samma princip. Nu har vi köpt en hyggligt stor bondgård tillika renoveringsobjekt.

ska du bygga ett slott eller?? trodde man använde skruv nu för tiden...spik är ute.. ;D
köp en regäl hink med skruv,så borde du klara att bygga ditt slott.... ::)

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 25 jun-08 kl 16:07 »
konstigt att inte en enda har uppgivit hur mycket pengar de har kvar när räkningarna är betalda...
  :-X

Ekub

« Svar #12 skrivet: 25 jun-08 kl 16:12 »
Varför så intressant med den exakta siffran?  ??? Det är ju ändå bara en siffra...

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 jun-08 kl 16:21 »
Varför så intressant med den exakta siffran?  ??? Det är ju ändå bara en siffra...
jag vet inte men jag har fått för mig att folk på alternativ har överlöag lite i inkomst, stämmer det? då skulle det vara intressant och veta hur ni klarar av det?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 jun-08 kl 16:25 »
Prognos för juni månad är 4634.72 på "dagligvaror", vilket är mat och sånt som man köper på ICA. Posten "övrigt" är 501.39. Men det är inte så meningsfullt om man inte definierar vad som ingår.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 jun-08 kl 16:45 »
Prognos för juni månad är 4634.72 på "dagligvaror", vilket är mat och sånt som man köper på ICA. Posten "övrigt" är 501.39. Men det är inte så meningsfullt om man inte definierar vad som ingår.

ja,men va bra, då har du ju haft 5136kr kvar.

en fråga som dyker upp är:
gör ni inga budgetar eller "prognoser" för varje månad? det gör jag.
räknade på 110kr till akassan i budgeten,men när räkningen kom va den på 93kr,så bara där gick det + i kassan... ;D

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 25 jun-08 kl 16:47 »
men mat och övrigt är mat och övrigt, vad är det du inte förstår ulric?
övrigt är alltså toapapper,renoveringsgrejer,kläder,luktagott mm

Frances

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 25 jun-08 kl 16:51 »
Citera
ska du bygga ett slott eller?? trodde man använde skruv nu för tiden...spik är ute..
köp en regäl hink med skruv,så borde du klara att bygga ditt slott....

Jo vi bygger slott med enbart spik, vill man så kan man missförstå vad som helst.
 Allra helst om man antgaligen aldrig byggt upp en hel gård från grunden, då har man nog ingen humm om HUR MYCKET material det går åt egentligen.. Då är någon prognos på maträkning en spott i havet.
Räknar med att köpa byggvaror för varenda krona MINST 10 år framöver.
Senast solpanel för skattepengarna.. Men det är klart, har man en riktigt bra prognos då kanske man klirrar renoveringspengarna på några månadslöner  ;D

Sommartorparn

« Svar #18 skrivet: 25 jun-08 kl 17:08 »
Men det kan väl aldrig vara skruvmejseln som har kommit tillbaka? Nu blir det i alla fall fart på forumet igen.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 25 jun-08 kl 17:11 »
Men det kan väl aldrig vara skruvmejseln som har kommit tillbaka? Nu blir det i alla fall fart på forumet igen.

i`m back,men vill inte ha några påhopp.
kolla in min hemsida istället,där står mycket nyttigt.
http://www.mittljuvahem.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser