Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinbergssnäckor  (läst 15206 gånger)

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: Vinbergssnäckor
« Svar #20 skrivet: 12 jun-09 kl 19:15 »
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Gösta

« Svar #21 skrivet: 14 jun-09 kl 08:37 »
Jag har 1000-tals vinbergssnäckor! Det är bara att plocka för den som vill. Går inte att gå ut en regnig dag som denna utan att det krasar under skorna om du går i gräset.
Försök inte plantera ut dessa vad du än gör! De finns sedan överallt!
De rackarna blir också ganska gamla. Omkring 20 år :o
Gösta

semlan

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 14 jun-09 kl 08:50 »
Samma här!
Jag plockar ur dem ur trädgårdslandet flera gånger om dagen och ändå har de lyckats mumsa i sig alla blad från majrova och broccoli, bara små pinnar kvar, plus att de slukar allt ifrån solrosblad till kryddväxter. Häromdagen tog jag en på bar gärning med en stor kvist koriander (!!) som den lagt sig på och börjat smaska.

Så om ni har odlingar så plantera inte in vinbergssnäckor! De lägger massor av ägg och fast jag kastar ut dem långt bort i skogen, kan jag varje dag lätt hitta hundra stycken på tomten.
Vet inte om de kryper tillbaks eller om det hela tiden är nya...

Är det ingen som vet hur man blir av med dem i stället? Vill helst inte använda gift och inte heller döda dem, bara få dem att avsky mitt trädgårdsland :)
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #23 skrivet: 14 jun-09 kl 11:38 »
Inte är den fridlyst, den är förresten troligen inplanterad.
Slänger man dom i skogen så blir sannolikt nån annan inhemsk art lidande, det är nästan undantagslöst så när människan rotar om i ekologin.
Vill man inte avliva dom så återstår väl samma metoder som används mot mördarsniglar.

Gösta

« Svar #24 skrivet: 14 jun-09 kl 11:45 »
Samla ihop dom och sälj dom till krogen. Första delen bör vara avklarad först. Salladsdieten i 3 - 4 dagar. 5:-/st?? En idé bara... 8)

Bo

« Svar #25 skrivet: 14 jun-09 kl 17:26 »
Jag bar hem vinbergssnäckor för länge sedan och nu har jag dem i och runt mitt växthus. Tydligen finns det gott om sådant de tycker bättre om än mina grönsaker men squashblad gnaskade de med god aptit.

Gör de inte nytta genom att äta småsniglar?

februaribarn

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 14 jun-09 kl 19:05 »
På tal om vinbergssnäckor, hittade der här ganska roliga blogg-inlägget... http://floraskulle.blogspot.com/2008/06/vinbergssncka-nr-8.html  ;D

Och min egen vinbergsspaning, jag kanske kan roa mig med att plocka till försäljning om det finns pengar i det? Nä, usch så hemskt, som den fredliga vegetarian jag är, så tycker jag nog att dom har det bäst där dom är.... ;D http://mossforskare.blogspot.com/2009/06/for-mycket-fritid.html

har googlat lite, och kan inte se något om att det är fridlysta?

Elektra

« Svar #27 skrivet: 12 jul-09 kl 15:33 »
Nä, de är inte fridlysta och kom till Sverige via munkarna, de var tillåtna att äta under fastan då de inte räknas som kött. Jag har aldrig tillagat dem själv men tycker de är goda. :D
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

putte95

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 12 jul-09 kl 15:52 »
vi har också vinbergssnäckor i trädgården jag skulle absolut inte äta dem men de gör myskankorna :o, har både sätt de själv och hittat massa tomma skal i ankhagen :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser