Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk eller bara ledsen?  (läst 7814 gånger)

Caligari

• Dada
    • Östergötland
Sjuk eller bara ledsen?
« skrivet: 23 jun-08 kl 10:10 »
Vi har tre dvärggetter. Selma (drygt ett år gammal, har bott längst hos oss), hennes killing Moa (föddes i slutet av april) och deras kompis Ester (lika gammal som Selma och kom hit strax innan Moa föddes). De sista dagarna har Ester sett väldigt hängig och ledsen ut. Hon äter och bajsar, så det verkar fungera, men hon har blivit alldeles loj. Ibland står hon bara och hänger, nästan apatiskt. I  morse när jag kom ut i hagen kom Selma och Moa och mötte mig som vanligt, medan Ester låg på marken och inte reste sig upp förrän jag kom fram med havre till henne. Mycket ovanligt!

Jag undrar om Ester är sjuk på något sätt, eller bara ledsen. Jag kan inte se något yttre fel på henne. Däremot kör Selma ganska hårt med Ester - jagar bort henne titt som tätt osv. I morse såg jag att Selma och Moa låg under vindskyddet de har, medan Ester fick ligga på marken utanför.

Så frågan är hur jag avgör om Ester är sjuk eller bara känner sig utanför. Mycket tacksam för tips!

Jag bifogar en bild på alla tre. Från vänster till höger: Moa, Ester, Selma.
harstorp4.se

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Sjuk eller bara ledsen?
« Svar #1 skrivet: 23 jun-08 kl 12:04 »
Första tecknet på att något är fel brukar vara beteendeförändringar.  Här är det en stor beteendeförändring.  Svårt att gissa varför, så det är bara att fortsätta att "felsöka".

Om de andra är elaka mot henne, så kan hon ha fått en stångskada.  Jag antar att Du ofta klappar dem, men har Du på senare tid noga gått igenom varenda kvadratcentimeter på jakt efter svullnader eller ömheter?

Feber?  Bleka slemhinnor?  Sådant är bra att kolla själv innan man ringer vetr.  "Havreprovet" har Du ju redan gjort:  Om geten inte äter havre, då är det fara å färde!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 24 jun-08 kl 22:50 »
Jag har inte gått igenom varenda centimeter av Ester än, men i morse fick jag för mig att hon var lite öm på halsen - jag klappade henne medan hon åt havre och det gick bra, men när jag rörde halsen eller nacken, backade hon. Fast jag vet inte hur mycket det säger - hon har varit lite strykrädd ända sedan vi fick henne. Dessutom kanske det är svårt att äta om någon ska hålla på och peta en på halsen... Jag lutar nog mest åt att hon känner sig utmobbad. Tidigare har hon "passat" Selmas killing (Moa), nästan flitigare än Selma, men nu har Selma börjat ta moderskapet på större allvar och håller ihop med Moa hela tiden. Idag såg jag dessutom att även Moa stångar på Ester, och att Ester backade undan, trots att hon är mycket större än Moa. Kan det vara så att hon är ledsen för att hon har hamnat lägst i rang och därför går och slokar?
harstorp4.se

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 26 jun-08 kl 08:19 »
Det är kanske inte bara psykologi trots allt. Ester står på ett lite konstigt sätt. Håller ihop och drar in bakbenen, så att ryggen kutar upp lite där bak. Dessutom verkar hon inte böja sig ned till marken för att äta längre, utan knipsar bara av toppar på gräs och sly. Men hon äter ordentligt och det verkar komma ut som det ska i andra änden också. Hon bräkte ganska mycket förut, men nu är hon i princip tyst.

Finns det någon som kan ge ett gott råd?
harstorp4.se

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 27 jun-08 kl 21:31 »
Det känns lite illavarslande att jag själv skriver fyra av fem inlägg i min egen tråd, men här kommer i alla fall en lägesuppdatering i hopp om att någon mångkunnig blir inspirerad att ge goda råd:

Ester ...

- äter och idisslar
- verkar inte ha ont någonstans utanpå kroppen
- kissar och bajsar utan problem

... men ...

- ser ledsen, trött och hängig ut
- går ibland undan när man kommer och håller sig en bit från de andra getterna
- står långa stunder och stirrar rakt fram med tom blick och lite krum rygg
- springer mycket mindre än vanligt och går försiktigare
- bräker mindre än hon brukar

Alla som känner igen symptomen får gärna räcka upp en hand... eller skriva något klokt!

Trollmor: Jag glömde att fråga dig - hur kollar man febern enklast på en get? Och slemhinnor?
harstorp4.se

ninna b

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 jun-08 kl 21:50 »
Inte är hon bara ledsen iaf.....utan sjuk på något sätt. Det kan ju vara precis vad som helst . Tempen tar du i rumpan på henne och slemhinnerna kan du titta på i munnen.
Ibland när jag har haft en hängig get så har hon fått sättas på det som veterinärer kallar för allmän behandling. Antibiotika och kanske B-vitamin. Det har i många fall hjälp så du får nog konsultera en veterinär för att få råd och hjälp.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 28 jun-08 kl 09:54 »
Inte är hon bara ledsen iaf.....utan sjuk på något sätt. Det kan ju vara precis vad som helst . Tempen tar du i rumpan på henne och slemhinnerna kan du titta på i munnen.
Ibland när jag har haft en hängig get så har hon fått sättas på det som veterinärer kallar för allmän behandling. Antibiotika och kanske B-vitamin. Det har i många fall hjälp så du får nog konsultera en veterinär för att få råd och hjälp.

Tack för ditt svar! Jag ska ringa till veterinären på måndag. Vilken temperatur är det i rumpan på en frisk get? Hur ser slemhinnorna ut om det är något fel där?
harstorp4.se

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 30 jun-08 kl 13:17 »
I  morse pratade jag med veterinären som sa att jag skulle ta tempen och kolla juvret på Ester. Veterinären sa att över 39 grader förmodligen betyder feber, men hon var inte säker på getters temperaturer. Vi hade bara en digital termometer som vi brukar ta tempen i munnen på oss själva med, men vi provade med den där bak på Ester och den visade förstås 39,0 så nu vet jag ändå inte vad jag ska tro... Juvret såg helt ok ut i alla fall, och hon tycktes inte ha ont där när man kände.

Veterinären har inte telefontid igen förrän imorgon bitti, så nu undrar jag om någon här vet om 39,0 betyder feber...
harstorp4.se

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 30 jun-08 kl 13:21 »
Får dina getter tillskott i form av Selen? Brist på selen kan ge väldigt olika symtom och leder slutligen till döden för våra kära klövdjur.
« Senast ändrad: 30 jun-08 kl 13:26 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 30 jun-08 kl 22:56 »
Veterinären har inte telefontid igen förrän imorgon bitti, så nu undrar jag om någon här vet om 39,0 betyder feber...

Inte värst... getternas normaltemp ligger mellan 38,5 och 39,5.

På din beskrivning tycker jag att jag känner igen där med att stå med "alla fötterna under sig" från mina getter när magen är i olag (fast de står så när de fryser och kurar en regnig höstdag också...).  Men du skriver att hon äter och skiter som hon ska....

Kan det vara fötterna? Skulle hon kunnat fått fång av kraftigt bete? Bara en teori med tanke på det du skrev att hon rör sig lite mindre. Känn på klövarna om de känns varma är ett tips i så fall.

Slemhinnorna ska vara rosa åt det röda hållet. Titta både i ögonen och i munnen. Jag tycker ögonen är lättast. Googla "FAMACHA" (finns en karta, dock med liten bild här: http://www.new-agri.co.uk/03-2/develop/dev04.html Jag har sett bättre, men hittar inte det nu). Väldigt bleka/vita inre ögonlock är ofta tecken på kraftigt parasitangrepp av stora magmasken (Haemonchus vad-den-nu-heter) som kan ta död på en get på väldigt kort tid, de suger i sig massor av blod! Kopparbrist ger också anemi/bleka slemhinnor och är rätt så farligt det också.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #10 skrivet: 01 jul-08 kl 12:43 »
När min Vera var sjuk (CCN) var hennes tidiga symtom liknande de din get har. Du kanske har läst min tråd om Vera: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=31717.0
Hoppas att din get snart är pigg och glad igen!

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #11 skrivet: 01 jul-08 kl 13:15 »
Det finns sprutor alternativt granulat som din vetrinär kan ge geten för att förhindra/förebygga diverse mineral och vitaminbrist.
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Margit

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 jul-08 kl 23:06 »
Hur gick det med geten...?

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 06 jul-08 kl 10:40 »
Hej och tack för alla svar! Vi håller på att bli föräldrar för första gången (i natt trodde vi att det var dags, men så började värkarna komma glesare igen...), så forumaktiviteten har inte varit högprioriterad på ett tag.  :)

Ester har fortfarande samma symptom, men ibland ser hon ut precis som vanligt. Man ser tydligt på henne när hon får tillbaka hållningen. Men idag står hon och hänger så där igen. Hon lägger huvudet på sned väldigt mycket och ser ledsen ut.

Kimma: Jag ger inte getterna något särskilt selen. Däremot får de en näve fårfor då och då, vilket ska innehålla selen.

Bergsblomman: CCN låter inte helt otänkbart. Jag har läst Veratråden nu och ser i ett inlägg från Rosa att cirkulerande rörelser kan vara ett symptom. Jag har lagt märke till att Ester har börjat att gå i en cirkel kring frukosthavrepytsen, nästan som om hon inte kan komma på hur hon ska komma åt havren, innan hon böjer sig ner och börjar äta. Men det kanske är några helt andra cirklar som menas?  ???

Vad tror ni - ska jag sluta ge Ester havre ifall det handlar om CCN? Ska jag ge henne vitamintabletter för att se om hon får ordning på balansen?

En helt annan hypotes kom min faster med, som har stor vana vid kor: Att Ester eventuellt har ätit något vasst som ibland skaver på insidan och paralyserar henne, och ibland ändrar läge så att det inte gör ont. Det kunde kanske förklara att hon inte verkar ha ont hela tiden. Vad tror ni om det?

harstorp4.se

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 06 jul-08 kl 10:57 »
Oavsett vad de får tycker jag nog du ska ge dina getter selen på regelbunden basis ialla fall. Det som finns till hästar i större butiker innehåller dessutom E vitamin och många andra mineraler som djuren behöver. Som jag skrev tidigare så är svensk mark och säd oerhört fattig på selen så det skadar inte att ge dem i pulverform, då är man åtminstone säker att de får i sig den mängd de behöver.  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #15 skrivet: 06 jul-08 kl 12:13 »
Puffar nog lite igen här för sprutan som du kan få av vetrinären, kutar hon lite upp med ryggen?
Selen ingår i den här sprutan och skyddar även eventuellet foster i magen - E - vitamin likaså.
Skall man ge selen själv till getter är det viktigt att de får rätt mängd - för mycket så omvandlas det till nervgift i stället.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #16 skrivet: 06 jul-08 kl 13:47 »
Om din get nu skulle ha CCN så tror jag att "processen" med att inte kunna producera B-vitamin pågått ett tag och då kommer hon att bli sämre och sämre för att det i slutändan kommer att gå väldigt fort.

Jag har köpt flytande B-vitamin på Lantmännen utifall jag märker att mina getter blir hängiga. Jag tycker inte att det skulle skada om du proppar i din get B-vitamin för överflödet kissar de bara ut. Eller be veterinären ge henne  B-vitaminsprutor.

Dock är jag ju inte säker på att man kan häva ett tidigt stadium av CCN med att själv ge massa extra B-vitamin. Men jag skulle försöka, hellre än att inte göra något alls.

Min get var i början trött och magrade av och var vissa dagar mer som vanligt, när det gått längre var det ingen tvekan om att hon var riktigt sjuk. Tom blick är ett av symtomen.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 07 jul-08 kl 09:54 »
Nu har jag pratat med veterinären som kommer hit med "Sajjbertjorvens spruta" idag. Hoppas att det hjälper! Veterinären trodde inte på CCN - då skulle geten inte kunna stå, sa han. Jag återkommer med rapport.
harstorp4.se

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #18 skrivet: 07 jul-08 kl 10:35 »
"Sajjbertjorvens spruta" idag.
:) - nu får vi väl bara hoppas att det hjälper då annars kanske det dimper ner en vetrinärräkning hos mig

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #19 skrivet: 08 jul-08 kl 17:02 »
:) - nu får vi väl bara hoppas att det hjälper då annars kanske det dimper ner en vetrinärräkning hos mig

Det gör det nog ändå - jag har en specialdeal med Jordbruksverket att du ska finansiera alla mina getpåhitt...  ;D

Hur som helst: Igår var veterinären här och tittade på Ester. Han gjorde samma observationer som jag, men tyckte att symptomen var "vaga", dvs svåra att ställa diagnos utifrån. Han tyckte hur som helst att det fanns all anledning att prova lite av varje, så han tryckte i henne fyra sprutor med diverse vitaminer, mineraler och antibiotika och gav oss i uppdrag att injicera B-vitamin i två dagar och penicillin i åtta. Nu är vi inne på andra dagen och ännu syns ingen skillnad på Ester. Hoppas att hon kommer igång snart!

(Om någon vill veta exakt vilka mediciner Ester fick kan ni höra av er, jag har inte namnen i huvudet.)
harstorp4.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser