Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  traktorn startar inte, felsökning?  (läst 18503 gånger)

Filip Skräplund

SV: traktorn startar inte, felsökning?
« Svar #20 skrivet: 21 jun-08 kl 21:49 »
menar du att det kan var så enkelt som att skit täppt till nån sil? var hittar jag den isåfall så att jag kan rensa?

Ägarn av traktorn förklarade om bensinpumpen. Han har den inställd så att traktorn aldrig tar bottenskrapet av bensinen just för att inte få skit i systemet. Kan det ändå ha täppt till?

Är inte tanken rengjord på länge så simmar det omkring en massa grums i den.
När soppan tar slut så samlas det mesta kring silen i tanken, och det kan bli helt tilltäppt.
Skruva loss bränsleröret vid utloppet från tanken och kolla om det kommer bensin, helst bör det inte vara fulltankat då...
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 21 jun-08 kl 22:11 »
Eller ta loss vid förgasaren och se så det kommer fram bensin dit.

Bensinpump förresten, har en MF35 en sådan? Är det inte gravitationsdrift på bensinen?

covboy

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 21 jun-08 kl 22:14 »
Besök www.maskinisten.net där finns kanske nån som vet,tror där finns böcker till MF -35 med !

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 21 jun-08 kl 22:38 »
men det är ju tio liter bensin i, jag får väl samla upp det i nåt, måste väl gå?

var sitter bränsleröret?

och var är förgasaren, hur ser den ut?

jag haatar maskiner nu!

covboy

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 21 jun-08 kl 22:50 »
Bok skulle va bra nu..

Filip Skräplund

« Svar #25 skrivet: 21 jun-08 kl 22:57 »
Som en framtidssatsning kan det vara bra att låna några böcker om jordbruksmaskiner inkl traktorer på bibblan.
Det är ohållbart att hata maskiner om man vill lyckas med bondelivet.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 21 jun-08 kl 23:04 »
jo. jag vill ha en stor plansch nu med traktorns alla delar..

Filip Skräplund

« Svar #27 skrivet: 21 jun-08 kl 23:29 »
Här kan man ladda ner, men dom vill ha betalt, girigbukarna...

louise

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 22 jun-08 kl 05:19 »
om jag skurvar loss bränselröret och kollar om det kommer bensin eller inte, vad tyder vilket på? bensin=inte tilltäppt?

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 22 jun-08 kl 05:48 »
okej, för att jag ska kunna göra nåt så måste jag veta hur jag kollar gnistan, fattade inte Ulrics beskrivning. Vadå "hålla mot jord"?

Det jag kanske klarar nu är:
koll det igentäppta bensinfiltret
prova med startgas. Om jag hittar luftintaget och lite andra delar.

har laddat ner en instruktionsbok, dock på danska..

louise

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 22 jun-08 kl 08:25 »
Nu tycker jag själv att jag har kommit på nåt smart!

Kan det vara så att jag har för lite bensin + att traktorn lutar så att bränslepumpen inte har nån bensin?

Traktorn står mitt i åkern, lutar lite till vänster och framåt, om man ser framifrån. Bränslepumpen sitter till höger, längst bak. Inte mkt bensin som kan rinna dit. Och jag tankade bara tio liter (tanken är på 47 har jag nu äntligen lärt mig).

Det kanske förklarar varför traktorn flera gånger stannade på precis det stället på åkern, och sedan gick igång när jag gasade och var tillbaka på mer plan mark? Och att den orkade i uppförsbackar men inte nerförsbackar?
« Senast ändrad: 22 jun-08 kl 08:28 av Lollo »

Filip Skräplund

« Svar #31 skrivet: 22 jun-08 kl 08:34 »
Smart och smart, det är elementärt, kära Lollo. Fullt möjligt.

louise

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 22 jun-08 kl 08:41 »
nej du, nu ska du uppmuntra en nybörare! Det är oerhört smart för en som inte vet ett jävla skit om maskiner och som  tycker att det är totalt ointressant. Ok, så vågar jag tanka mer å prova å starta?

louise

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 22 jun-08 kl 08:44 »
jaha, ulric, nu såg jag ditt svar, tack tack, nu fattar jag vad jag ska hålla tändstiftet mot. Men, varför pratar du så mycket om kabeln? ska den kopplas om? Med din beskrivning fattar jag det som att det bara är att skruva ur tändstiftet, vrida om nyckeln och hålla tändstiftet mot motorn, har jag missat nåt?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #34 skrivet: 22 jun-08 kl 08:45 »
nej du, nu ska du uppmuntra en nybörare! Det är oerhört smart för en som inte vet ett jävla skit om maskiner och som  tycker att det är totalt ointressant. Ok, så vågar jag tanka mer å prova å starta?

det är antingen att tömma de 10 liter som är i eller hälla på 10 till och eventuellt tömma 20. Valet är ditt, har du dunkar att tömma det i sen är det väl inga problem?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

louise

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 22 jun-08 kl 08:46 »
men varför ska jag tömma? problemet är ju att där är för lite bensin. Eller kommenterar du en mindre aktuell lösning som vi var inne på tidigare?

Eller.. jaha, nä, jag är mer rädd att jag förstör nåt om jag gör ytterligare ett startförsök och det inte var bensinen som var problemet.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #36 skrivet: 22 jun-08 kl 08:47 »
men varför ska jag tömma? problemet är ju att där är för lite bensin. Eller kommenterar du en mindre aktuell lösning som vi var inne på tidigare?

Ja, om det är skit i silen. Men du verkar säker på att det är bensinbrist så då är det ju bara att fylla på och se vad som händer  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 22 jun-08 kl 08:47 »
Innan man kan skruva ur tändstiftet måste tändkabeln tas bort.

Ett annat sätt att testa samma sak är att låta tändstiftet sitta kvar och istället hålla änden på tändkabeln någon millimeter från jord.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 22 jun-08 kl 08:49 »

Eller.. jaha, nä, jag är mer rädd att jag förstör nåt om jag gör ytterligare ett startförsök och det inte var bensinen som var problemet.

Ingen risk. Men prova att fylla på bensin, det värsta som kan hända är att du får tappa ur den igen.

Skågedalen

• -
« Svar #39 skrivet: 22 jun-08 kl 09:00 »
självklart ska du prova att tanka..

angående jord så går det en kabel från batteriet brukar vara svart direkt till metalen i traktorn i detta fallet.. Det gör att all metal i traktorn är "jordad" dvs när du drar en röd kabel från batteriet (plus) till en lampa så behöver du sen inte dra tillbaka en kabel till batteriet utan det räcker till närmaste metalbit..

Det Ulric menade med att du har jord där vid kanten där tändstiften sitter är alltså att hela motorn är jordad och genom kabeln till tändstiftet så går det ström (plus) och när tändstiftet sedan kastar ut sin blixt till metallen i botten eller så och tänder bränslet där nere och då får du en explotion som driver kolvarna fram och tillbaka... men tillbaka till att kolla gnistna..

Om du tar ur ett tändstift, sätter tillbaka kabeln, lägger nederdelen av tändstiftet mot någon metal i traktorns motor, (håll i kabeln och inte i metalen)
Be någon sitta i traktorn och se till att du har friläge i och trycker sedan på startknappen, om startmotorn går så bör du få en liten men nämnvärd gnista från tändstiftets nedre del, kolla sedan detta på alla tändstiften, om något inte erhåller någon gnista, byt ut det.

Men jag tror faktiskt på det du sa.. Traktron lutar och lite soppa kvar.. fyll på och tänk på det nästa gång....

Skågedalen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 1 användare
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser