Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu är det dags för stutar!  (läst 1476 gånger)

godegården

Nu är det dags för stutar!
« skrivet: 20 jun-08 kl 13:03 »
Hejsan!

Nu har dom blivande sutarna anlänt till förmån för mina HC

Och såhär ser dom ut

Vilse

• Gäst
SV: Nu är det dags för stutar!
« Svar #1 skrivet: 05 jul-08 kl 00:11 »
hur lange behaaller ni stutar i sverige innan ni stoppar dom i frysen eller saeljer vidare?

jag har stutar som foeds i augusti och behaaller dom tills dom aer 2-3 aar, har aaret runt bete och utfodrar extra bara i maj-augusti naer det behoevs.
ringer homekill som skjuter dom o tar med in till slakteriet och jag faar ett telefonsamtal naer haengt o styckat o packat i lagom portioner.
tar kombin till slakteriet o haemtar snyggt packat i portionsplastpaasar i laador,,stationsvagnen gaar lite tungt paa vaegen hem, sist hade jag en 3 aarig hereford o en 3 aaring scottish highland ett par hundra kilo koett.

har foerstaaat at ni inte har naagon som helst homekill i sverige som jag har haer nere.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 05 jul-08 kl 05:54 »
Jodå visst kan man beställa en som kommer och tar en tjur av daga, han har även med sig köttsåg och andra attiraljer, i ett stort hästsläp. Bara att frysa in sen.

(Det finns mycket slaktavfall nedgrävt i de skånska gödselstackarna, ibland undrar man var alla grisatänderna kommer ifrån, sådant försvinner inte i första taget).
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vilse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 jul-08 kl 06:16 »
paaminner mej om den gamla kriminal historien naanstans i skaaneland.
ett hus brann ner, ett aeldre par brann inne. (leange leange sen)
det fanns massor av ben inne i huset och man trodde det fans mera doeda kroppar o att naatt riktigt hemskt hade haent, typ halva grannbyn var inkommenderad och sen skjuten o huset satt i brand.

sen kom man paa att det aeldre paret som hade hoens sparade alla koettben o la dom paa tork i koeket och naer dom torkat ur saa malde man dom o gav til hoensen,,fallet loest, inget stort folkmord  :)

stycka o stoppa i frysen? inte haenga foerst? haenga hemma eller finns det slaktare som tar med en doed stut o haenger i sina lokaler o sen styckar o levererar?

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 05 jul-08 kl 06:47 »
Nä man får hänga hemma först, vanligtvis är det gris som hemslaktas, men ox förekommer, man brukar dela upp på flera hushåll.

Vilse

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 jul-08 kl 06:52 »
det enda djur jag har haengt hemma har varit faar. laett att stycka sjaelv.

antar att man faar antingen laera sej hur man goer om man ska flytta hem igen eller hitta naan som baade kommer o skjuetr och goer foersta stcykningen o sen kommer tillbaka o goer andra finstyckningen.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 05 jul-08 kl 06:55 »
Än så länge lever de som har varit med förr när detta var vanligare, kunskapen kan försvinna ganska fort.

godegården

« Svar #7 skrivet: 06 jul-08 kl 07:47 »
Man har stutar i runt två år.
Här kan man ringa till slakteriet och dom kommer och hämtar djuret i fråga, slaktaroch styckar upp det på slkakteriet och sen år man komma och hämta det. En riktigt smidig lösning

Vilse

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 jul-08 kl 07:54 »
jag har hoert att man inte faar ta upp enstaka djur fraan en gaard som inte aer stor gaard och har allehanda papper,, att desa enstaka djur inte kan tas om hand av slaktare pga regler o pappers exercis,sant eller inte?
naagon sa aat mej at inte raekna med samma laetthet som jag har haer nere och at faa raekna med att inte hitta naan som tar sej ett saant jobb som att komma ut o ta 2-3 stutar bara foer at dom faar inte tas till slakterilokal

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 1 användare
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser