Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fläder  (läst 5446 gånger)

Häxan

• Västergötland
Fläder
« skrivet: 21 jun-05 kl 16:02 »
Har någon ett gott recept på flädersaft?? Dessa kommer snart att blomma..

Jag delger gärna recept på vinbär..

Häx

manna

• -
Re:Fläder
« Svar #1 skrivet: 21 jun-05 kl 22:32 »
Mitt förslag är att du gör saften på bären i stället. Underbart gott! Och nyttigt!

Men saft på blommorna kan du göra så här:

Skölj 40 blomklasar och häll sedan 1½ liter kokande vatten över dem. Låt det stå över natten (har du bråttom kan det räcka med några timmar). Fiska bort blommorna. Riv skalet på en citron och pressa ut citronsaften. Blanda ner 20 g citronsyra, 11½ dl socker och 400 g florsocker. Koka upp och passa medan det bubblar. Skumma och häll upp på väldiskade flaskor. På med korken bums!

Mycket socker, men det konserverar ju.

Glöm inte att fråga Hyllemor om lov innan du klipper blommorna! Och spara gärna blommorna på någon buske och prova bärsaften i höst!

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

peppci

« Svar #2 skrivet: 22 jun-05 kl 14:08 »
*Fläderblomssaft

20 blomklasar
2 citroner
2 ½ liter socker
80 g vinsyra
1 vanlijstång
3 bitar kanel
1 ½ liter vatten
Skölj blomklasarna. Borsta citronerna och skiva dem tunt. Klyv vaniljstången och dela den mitt av. Bryt kanelstängerna i mindre bitar. Blanda vinsyran med sockret. Lägg hälften av blomklasarna i en kruka. Lägg på hälften av citronerna, så hälften av sockret och kryddorna. Lägg ett lager till på samma sätt. Koka upp vattnet och slå över. Täck över krukan och låt den stå svalt 8-10 dagar. Rör om i krukan efter några timmar och rör sedan en gång varje dag. Sila saften och häll upp på rena flaskor.

*Fläderblomsaft med rabarber

Följ ett vanligt recept på flädersaft men varianten är att byta ut citronerna mot rabarber, tex fyra rabarber.

Lägg alla ingredienserna i ett rymligt kärl. Häll över det kokande vattnet. Låt stå i två dygn. Sila så, och fyll flaskor eller burkar. Bästa sättet att bevara smaken är att frysa in saften.

*Jordgubbs- och flädersaft

ca 3 ½ l färdig saft

2 l jordgubbar
20 fläderblommor
1 citron
30 g citronsyra
2 l vatten
2 l socker
2 krm natriumbensoat

1. Lägg de sköljda och rensade jordgubbarna tillsammans med fläderblommorna i en hink. Tvätta citronen väl och skär i skivor, lägg dem i hinken. Strö över citronsyran
2. Koka upp vatten och socker till en lag som hälls kokhet över bären i hinken. Låt blandningen kallna. Täck hinken och ställ kylskåpskallt i 5 dygn.
3. Sila bärmassan
4. Rör ut konserveringsmedlet i lite av saften och rör därefter ner i blandningen.
5. Fyll saften på kalla väl rengjorda flaskor. Går utmärkt att frysa om man inte fyller flaskorna helt.

Blir en perfekt sommardrink blandat med vitt ( ev. mousserande) vin!

*Fläderblomssaft med vanilj och kanel

25-30 klasar fläderblommor
2 kg socker
2 liter vatten
2 citroner skivade
80 g citronsyra
1 vaniljstång kluven och delad
3 hela kanelstänger som du bryter

Koka upp vattnet. Skölj blomklasarna. Blanda socker med citronsyran. Borsta citronerna i varmt vatten och skiva dem. Klyv vaniljstången och bryt kanelen i mindre bitar. Börja med att lägga hälften av blomklasarna i botten av en hink. Lägg sedan på citron skivor och ovan på det blandningen av socker och citron syra och kanel och vaniljstångsbitarna. Varva allt en gång till med resten av ingredienserna.
Häll nu över det upp kokta vattnet och sätt en plåt över hinken med en tyngd på. Låt stå tills nästa dag.
Nu ska du röra två gånger om dagen i 8 till 10 dagar. Låt saften stå svalt om det går.
Sila saften häll den på rengjorda flaskor eller frys in saften i ett tomt glass paket.
Saften går utmärkt att skeda upp när den är frusen för den är mjuk i och med sockret.

*Fläderchampagne

2 mycket stora fullt utslagna fläderblomsklasar
1 citron
2 msk äppelcidervinäger
4,5 liter vatten
8 dl strösocker

Pressa citronen, skär skalet i fyra bitar, lägg i en kruka. Sätt till alla övriga ingredienser, observera att blommorna inte skall sköljas. Rör om då och då och låt det hela stå med en handduk över i ca 1 dygn. Sila och häll upp på rena flaskor, fyll inte ända upp, trycket blir stort efter några dagar. Skruva åt korkarna ordentligt. Ställ på sval plats, gärna i en tät låda och med handduk över, om någon flaska skulle explodera.
Låt stå minst 3 veckor.
Servera champagnen väl avkyld. Lägg gärna en jordgubbe eller några hallon i glaset innan serveringen, är gott och ser vackert ut.

Hoppas du hittar något som passar. Men det mesta jag har i recept väg blir snaps eller likörer.

Retardo

« Svar #3 skrivet: 08 jul-05 kl 17:53 »
Hej! Visst är det flädern där blommorna är vita med ljusgula ståndarknappar som man använder för att göra saft och sådant? Jag har massvis med fläder som växer på min mark och är nu sugen på att ge mig ut och plocka. Vill ju vara säker på att det är det rätta sorten.  :)
The creatures outside looked from pig to man, and from man to pig, and from pig to man again; but already it was impossible to say which was which.

manna

• -
« Svar #4 skrivet: 08 jul-05 kl 18:45 »
Riktig hylle har vitgula blommor och får svarta bär. På den giftiga druvflädern blir bären röda.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Retardo

« Svar #5 skrivet: 08 jul-05 kl 19:02 »
Tack för det!  :) Då är det rätt sort som växer hemma hos mig. Perfekt!
The creatures outside looked from pig to man, and from man to pig, and from pig to man again; but already it was impossible to say which was which.

Tjotten

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 sep-05 kl 18:43 »
Tänkte bara säga att jag gjorde Fläderchampagne som Peppci skrev om och har gjort slut på första flaskan och den blev jätte god.

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
SV: Fläder
« Svar #7 skrivet: 19 jun-12 kl 14:51 »
Gammal tråd, men wtf; här ligger receptet på 'champagnen' jag tänker prova nu när flädern är kraftigt på gång här  :-)

Tänkte dock att någon som förstår kan få förklara ett par saker för mig:
- Varför har man i äppelcidervinäger?
- Måste det drickas så fort, eller vinner det ändå på lagring?

Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

kurt

« Svar #8 skrivet: 19 jun-12 kl 20:21 »
äppelcidervinägern sänker pH värdet, det bör ju i någon mån gynna jäst och ev. mjölksyrabakterier, och förhindra att annat otrevligt börjar växa där.

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #9 skrivet: 19 jun-12 kl 23:35 »
äppelcidervinägern sänker pH värdet, det bör ju i någon mån gynna jäst och ev. mjölksyrabakterier, och förhindra att annat otrevligt börjar växa där.
Tack! Köpte hem i eftermiddags ifall det fanns ett sånt här bra argument  ;)

Citronerna är väl annars sura så länge man inte svalt dem? Ligger just fläderblommen så högt att det behöver dras ner lite extra kanske... Struntsamma. Som sagt; tack  :)
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #10 skrivet: 17 jul-12 kl 15:04 »
Gjorde saft på fläder för första gången och det blev supersmaskigt ;D Nu har tyvärr flädern blommat över här där jag bor men jag ska mot Örebro i morgon, finns det fläder därikring som inte blommat över tro? ???
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser