Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  motorsåg  (läst 4465 gånger)

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
motorsåg
« skrivet: 16 jun-08 kl 12:20 »
haloj! jag har en gammal såg,partner r17 min fråga är om jag ska köpa ny kedja ock svärd till den? den går bra men nackdelen är ju att det inte fins något kastskydd på den.

Fridolf2

• Gäst
SV: motorsåg
« Svar #1 skrivet: 16 jun-08 kl 23:36 »
Nä..försök hitta en modernare såg istället, dom kostar ju faktiskt inte många kronor, och det finns ju även begagnade hos många handlare... kastskyddet är bra att ha, rätt vad det är så händer det nåt, och då går det fort :-\

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 jun-08 kl 10:18 »
ja det är ju min tanke också, att sågen är farlig utan kastskydd,  bättre då att nån sågsamlare får den till sitt museum. jag har flera gamla sågar bla en sthil från 50 nånting man orkar knappt lyfta den men jag har haft den i gång var komp som fan i den ;D

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 17 jun-08 kl 11:10 »
Om du ska köpa nyt så sky partner som pesten, skräpsåg även med kastskydd.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 17 jun-08 kl 17:24 »
Motorsåg utan kastskydd=självmordsmaskin

Som sagt undvik partner.

Om du kan hitta en begagnad Husqvarna 42 eller 242 så får du mycket såg för pengarna. Om du hittar någon som inte är utsliten.

Bara mina åsikter.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 jun-08 kl 18:36 »
ok, sky partner var det ja  .. ja husqvarna gillar ja.. förr kunde man köpa beg sågar av huggarna  dom böt ofta varje år tror ja . men dom är ju utkonkurerade av maskiner i dag.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 17 jun-08 kl 20:42 »
Stihl och jonsered är inte heller fel.

leifhh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 jun-08 kl 20:58 »
förr kunde man köpa beg sågar av huggarna  dom böt ofta varje år tror ja . men dom är ju utkonkurerade av maskiner i dag.

kolla med närmsta naturbruksgymnasie. min såg kommer från ett sådant.

för övrigt borde det finnas många sågar på marknaden just nu eftersom det höggs mycket manuellt efter stormarna.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 jun-08 kl 23:05 »
En liten parantes är ju att Huskvarna , Partner och Jonsered är samma tillverkare... ;)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #9 skrivet: 17 jun-08 kl 23:16 »
En liten parantes är ju att Huskvarna , Partner och Jonsered är samma tillverkare... ;)

Jag förstår då rakt inte hur de lyckats få så genomgående dåligt kvalitet i partnerlinjen då. Är det alla felleveranser som skickas till partnerlinjen? Ja, vi vet att man vanligtvis använder M10 där men om ni slipar lite på skruven så kan man sedan med hjälpa av slägga aplicera en M8 där. Jo, di där plastkåpar passar inte riktigt men om du använder denna färgborttagningsbrännare på plastkåpan innan du sätter den på plats så spricker det iallafall inte. Jag har använd kinasågar som har betydligt bättre allt inkl vikt/prestanda-förhållande, lättstarthet, jämn gång, hållfasthet, etc. Däremot har jag inte använd en kinasåg som är bättre än min tyvär alltför klena Stihl.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 jun-08 kl 23:42 »
Jonsereds lowendsortiment = Partner med röd plast. Tillverkas i USA och säljs som en massa olika märken och diverse motorstyrkor. Huruvida det är skräp beror på vad man skall ha den till. Min höll i drygt två år och jag kommer nog inte att laga den.

Min Stihl som är tjugo år fick nyligen en ny tändspole. Det kostade mer än en ny komplett kinasåg men kändes ändå värt pengarna.

leifhh

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 jun-08 kl 08:03 »
Som vanligt gäller det att hitta rätt pryl till de behov man har. Har man "villabehov" räcker säkert en partner, är behoven högre kika på en beg, eller för den delen ny,  proffssåg av ett fabrikat som någon verkstad i närheten klarar att serva (om du inte är en fena på det själv).

covboy

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 jun-08 kl 12:06 »
Jag tycker dagens motorsågar blivit känsligare,eller är det bensinet ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 1 användare
LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser