Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  läkeörter i skugga  (läst 4540 gånger)

alfredsson

• Västergötland
läkeörter i skugga
« skrivet: 13 jun-08 kl 18:21 »
vilka läkeörter kan jag odla i skugga? Bara några timmars kvällssol

anette i bugared

• -
SV: läkeörter i skugga
« Svar #1 skrivet: 13 jun-08 kl 19:43 »
Myskmadra föredrar skuggiga platser, Libbsticka går också bra. Myntor trivs nog överallt, även Oregano, men de kan bli lite rangliga om det är väldigt djup skugga, annars går det bra. Lök av olika sorter, inkl. gräslök.

Vallörten, groblad och Kvanne är andra växter som kan trivas. Vill du ha perenna buskar så trivs äkta fläder i skugga.

Men det beror även på om läget är fuktigt eller torrt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 13 jun-08 kl 21:03 »
Spansk körvel är väldigt vacker och väldigt livskraftig ;) Kanske inte så användbar.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Sia

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 20 jul-08 kl 00:40 »
Spansk körvel är väldigt vacker och väldigt livskraftig ;) Kanske inte så användbar.
Här finns gott om, jag kan skicka frön framöver om intresse finns.
man ska kunna koka soppa på spansk körvel, och jag har en kompis som äter fröna som godis, själv gillar jag inte lakrits  :P.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

bushwomen

« Svar #4 skrivet: 26 jul-09 kl 12:38 »
Hej.Finns det någon annan ört som liknar vallörten så d går att ta fel på d???Jag fick d visat för mej en vallört å jag har tror jag många på min tomt,samma blåa blommor sträva blad långa å resliga växter!m.v.h.bushwomen

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser