Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rex, Blå wiener, Stora silver, pälsfrågor!  (läst 2939 gånger)

ninjan

• Alvens
Rex, Blå wiener, Stora silver, pälsfrågor!
« skrivet: 12 jun-08 kl 21:34 »
Jag vill ju använda skinnen på mina kaniner till att sy olika grejer av. Men FV har ju väldigt flygig päls. Har kikat lite på olika andra raser som kan vara mer lämpliga, som man kanske skulle kunna blanda in och få en bättre päls.

Dom jag har funderat på är blå wiener, dom är ju stora och ser ut att ha en lite kortare tätare päls, stämmer det?

Även stora silver ser ut att ha en bättre lämpad päls, alltså tätare?

Rex har ju detta, men är i mitt tycke lite små, men om man skulle blanda in rex i fv, skulle jag få tätare päls då tror ni? Eller blir det bara små ungar?
Jag vill ju samtidigt att det ska vara snabbväxande och stora, förena nytta med nöje så att säga.

Någon som har några ideer om detta, och kan ge mig lite tips och råd om vad som skulle lämpa sig, innan jag springer och köper kaninerna?  ;)
Endast hundar och en katt numer
Ett liv utan djur.. är inget liv!
www.alvens.se

Hajjen

• Kaninuppfödare
    • -
    • Solbackens kaniner
SV: Rex, Blå wiener, Stora silver, pälsfrågor!
« Svar #1 skrivet: 12 jun-08 kl 23:03 »
Rex är den mest populära skinnkaninen.
Svensk päls passar också bra.
Blå Wiener skulle vara riktigt snyggt att göra saker av!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 13 jun-08 kl 07:11 »
Jag har en del blå wiener pälsar här som jag håller på att fixa till och om jag jämför med skinnen från vitlant/gotlandskorsningarna, gotlandskaniner, belgiska jättar och andra korsningsskinn som jag har så är blå wiener mycket tätare, har tjockare hud och skinnen är mer lättberedda.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ninjan

• Alvens
« Svar #3 skrivet: 13 jun-08 kl 09:48 »
Låter ju jätte bra..

Det är ju bra storlek på dom oxå
www.alvens.se

ninjan

• Alvens
« Svar #4 skrivet: 16 jun-08 kl 09:52 »
Tack för svaren jag fått, vill jag säga först!

Men sen e jag lite missnöjd med att inte fler har svarat! ;)
Är det ingen som är intresserad av päls här inne?

För mig är det självklart att ta reda på skinnen, och göra nånting av dom.. men insåg inte fören så här i efterhand att fv inte har så himla bra kvalite på pälsen som jag skulle önska.

Kommer fortsätta med dom oxå iaf, jag älskar dom fö  :)

Men inga fler av er kaninägare som har erfarnehet av päls och skinn?

Kanske får gå in på skinn sidan ist.  :)
www.alvens.se

nysse

« Svar #5 skrivet: 16 jun-08 kl 10:35 »
End så länge har jag ingen erfaring, men har tänkt skaffa rex, angora, japaner, jamora och fuchs.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 16 jun-08 kl 14:47 »
Jo, jag vill oxå ta reda på skinnen, men jag hade väl inte heller så stor koll på hur frasse-pälsen och skinnen var... Har nu förstått att det är rätt så flygig, tunn päls på FV... tråkigt... Men... med lite tur så kanske Ettan är en hane, och då kan jag para honom med dom andra honorna... Fast är det en hona kan jag ta en kull på den och blanda i nåt annat än Frasse. Ettans pappa är en Stora Silver nämligen... Äsch, spela roll... hi hi... Jag kommer nog att behålla Ettan vilket kön den än är... Ska bli kul att se hur den ser ut som vuxen i alla fall... med en mamma som är gotland/nz, FV-korsning... Kan ju bli vad som helst!  ;D
Men Blå Wiener låter ju onekligen som en intressant ras att satsa på om man vill ha bättre, tätare och mer lättberedda skinn då... Får nog spana lite efter en sån... Hur är pälsen på belgiska jätten och tyska jätteschecken förresten? Nån som vet?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ninjan

• Alvens
« Svar #7 skrivet: 16 jun-08 kl 15:13 »
Attes matte, kanske vi ska hjälpas åt att hitta några wiener då  ;)

Vi bor ju ganska nära, men har lååångt till wienare uppfödare, lite samåkning och utbyte vore ju inte helt fel  :D

Vi kommer att vara i Stockholm i början av Juli, så vore ju kanon att hitta nån uppfödare som har nånting som faller oss i smaken mellan Stockholm och här, för isf skulle jag kunna ta me ett par burar och frakta hem några till oss  ;)

Efter det åker vi till Umeå, så den vägen kommer vi ju åxå att kunna plocka upp ev gynnare!

Hojta om du är intresserad!!  ;D
www.alvens.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 16 jun-08 kl 15:31 »
Attes matte, kanske vi ska hjälpas åt att hitta några wiener då  ;)

Vi bor ju ganska nära, men har lååångt till wienare uppfödare, lite samåkning och utbyte vore ju inte helt fel  :D

Vi kommer att vara i Stockholm i början av Juli, så vore ju kanon att hitta nån uppfödare som har nånting som faller oss i smaken mellan Stockholm och här, för isf skulle jag kunna ta me ett par burar och frakta hem några till oss  ;)

Efter det åker vi till Umeå, så den vägen kommer vi ju åxå att kunna plocka upp ev gynnare!

Hojta om du är intresserad!!  ;D

Hojt!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #9 skrivet: 17 jun-08 kl 23:46 »
Funderar lite över skinnen, jag har inte tagit hand om några ännu (de ligger i frysen). Jag har Gotlandsskinn som är slaktade under vintern så de ska väl vara täta och bra. Men hur är egentligen kvaliten? det är tydligen olika på raserna.
Till hösten kommer jag ev att slakta vädurar också, men menar ni att de skinnen inte löns ta hand om?
Hur är då korsning Gotland/vädur?

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 18 jun-08 kl 07:20 »
Funderar lite över skinnen, jag har inte tagit hand om några ännu (de ligger i frysen). Jag har Gotlandsskinn som är slaktade under vintern så de ska väl vara täta och bra. Men hur är egentligen kvaliten? det är tydligen olika på raserna.
Till hösten kommer jag ev att slakta vädurar också, men menar ni att de skinnen inte löns ta hand om?
Hur är då korsning Gotland/vädur?

Sara
Det kan fungera men jag rekomenderar inte att använda FV skinn till annat än sämskinn möjligtvis. Gotlands skinn är okej, håller på med 2 sådana dock skall djuret helst vara vuxet annars blir det så tunnt och svårt att bereda utan att göra hål i det.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #11 skrivet: 18 jun-08 kl 10:18 »
Så ett gotlandsskinn från en 6-9 månaders kanin kan vara för svaga att bereda. Jag har ju tänkt skicka och bereda om jag hittar nån som tar emot skinn.
Vilka raser har skinn som funkar även som ungkaniner?

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 18 jun-08 kl 10:43 »
Allt går att bereda det är bara frågan om vilken kvalité och vilket slutresultat man får. Ett skinn är moget för beredning vid ca 8 månaders ålder. Då har kaniner haft alla sina fällningar och utvecklat vuxenpäls, det är detta man går efter. Vid den ålder har även huden tjocknat och är lättare att arbeta med, läs går inte lika lätt sönder.
Jag har berett skinn från ungdjur 4-7 månader men oftast är där ett eller 2 hål i det när man är färdig tyvärr.

ninjan

• Alvens
« Svar #13 skrivet: 18 jun-08 kl 11:07 »
Gäller detta även pälskaninerna, att man bör vänta till dom är 8mån?

Vilken tuuur att man får reda på sånt här innan man börjar själv, och misslyckas utan att fatta varför!  :P
www.alvens.se

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 jun-08 kl 05:15 »
Jag har Gotlandskaniner och har inte än gjort nåt med skinnen... :-\
Men vill ju gärna. Efter jag kommit i gång med det tänkte jag att ha ett avelspar NewZealandRed -för färgen skull. Bra idee eller dåligt ?

Ni som bereda skinnen, gör ni det med alun ?
Har fått ett recept med alun, men träffade en garvare förra året på nån medetidsvecka som sa (och visade mig) hur mycket mjukare pälsen blir utan alun. Bara olja och ägggula om jag minns rätt...
Har någon av er provat ett sånt recept ? Jag vet inte mängder eller nåt... han hade det inte i huvudet, men sa att jag kan nog hitta recepten på nätet.men googlade och hittade inget. Det lät som om det är jätteenkelt och att "bara börja" -men det känns inte så om man har skinnet framför sig... bara lite olja och ägg och så går det bra... :-\

Jag har svårt för att läsa till mig saker, se det hellre "live" och ta efter sen -finns det kurser i garvning ?

det känns så dumt att kasta skinnen efter slakten, dom är ju så fina...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 21 jun-08 kl 07:22 »
Gäller detta även pälskaninerna, att man bör vänta till dom är 8mån?

Vilken tuuur att man får reda på sånt här innan man börjar själv, och misslyckas utan att fatta varför!  :P

Om du menar rexkaniner etc så ja, då ska de helst vara mellan 8-9 månader för att pälsen ska vara "mogen".

Melica

« Svar #16 skrivet: 22 jun-08 kl 22:10 »
Har någon av er provat ett sånt recept ? Jag vet inte mängder eller nåt... han hade det inte i huvudet, men sa att jag kan nog hitta recepten på nätet.men googlade och hittade inget. Det lät som om det är jätteenkelt och att "bara börja" -men det känns inte så om man har skinnet framför sig... bara lite olja och ägg och så går det bra... :-\

Jagblev nyfiken och försökte också googla lite. Hamnade hela tidenpå Alternativ  ;D
Simon har en beskrivning på hur han garvar fiskskinn med olja och ägg http://www.alternativ.nu/smf/index.php?threadid=485;start=15.

Under skinn finns det ett par andra intressanta länkar: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=24880.0, http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=14879.0
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 3 användare (1 dolda)
torpjens, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser