Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan mjöl vara FÖR färskt för att bakas med?  (läst 4305 gånger)

Vurre

Kan mjöl vara FÖR färskt för att bakas med?
« skrivet: 12 jun-08 kl 15:26 »
Har just varit och köpt mig en hemmakvarn. Försäljaren påstod att man gärna kan mala ganska mycket åt gången och hälla på påsar och låta dem stå några månader, hellre än att mala och baka direkt.

Jag är djupt förvirrad. Meningen med en hemmakvarn är väl att man får ett riktigt färskt mjöl? Eller är det med mjöl som med färska ägg, att de är svårhanterliga som riktigt färska.

Vilka problem med bakning kan det bli med färskt mjöl jämfört med gammal mjöl?
snus? vad är priset på en pris?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Kan mjöl vara FÖR färskt för att bakas med?
« Svar #1 skrivet: 12 jun-08 kl 17:41 »
Det krävs lite mer vätska i degen.

Annars är det, såvitt jag vet, och har märkt, inga nackdelar. Bara fördelar.

Men det gäller iofs bara dinkel och vete ännu. Kanske är annorlunda med råg? Men vad jag förstår så får råg goda bakegenskaper om man använder det nymalt. Så att man kan göra bra rågbröd med mindre inblanding av vete. Fast jag har ännu inte provat att mala råg.

Annars är ju den stora (enda?) vitsen med en egen kvarn att man får tillgång till FÄRSKT mjöl. Med alla vitaminer kvar. Om man inte använder det direkt så kommer syret i luften att påverka mjölet så att det blir mindre näring i mjölet. Ett sädeskorn är ju den perfekta konserveringsburken, så länge det förvaras torrt och hyfsat svalt. Så fort man öppnar det går det utför med näringen inne i kornet.

För det blir INTE billigare med eget malt mjöl. Omalen säd är svindyrt! Det blir billigare att köpa malt mjöl. Iaf där jag har handlat hittills.  >:( Letar...

A.

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 12 jun-08 kl 19:49 »
........

Omalen säd är svindyrt! Det blir billigare att köpa malt mjöl.

A.

Tråkigt men sant, köper man i butik så är det minst 3x priset.

Grannen har just byggt klart sin spannmålstork och lagringssilos så vi hoppas på billig säd om några månader. Både till oss och till hönorna.

Att baka med nymalet är bäst, lite annorlunda egenskaper men grymt gott o nyttigt bröd. Kanske får du justera dina recept lite, men att baka handlar ju om fingertoppskänslan ... känns degen bra så är den bra !

Vurre

« Svar #3 skrivet: 12 jun-08 kl 20:51 »

Att baka med nymalet är bäst, lite annorlunda egenskaper men grymt gott o nyttigt bröd. Kanske får du justera dina recept lite, men att baka handlar ju om fingertoppskänslan ... känns degen bra så är den bra !

Låter betryggande. Jag kan inte för mitt liv tro att mjölet skulle bli bättre av att lagras.

Vi använder mest dinkel, som är svindyrt oavsett vilken form man köper den i. En säck skalat dinkel i kvarnen kostade mig 433 pix häromdan för 25 kg. Det blir billigare än att köpa mjöl i affärn (ca 27 kr kg) , men inte billigare än att köpa i kvarnen. Vad vi tänker oss att vinna är dels färskt mjöl, dels att alltid ha mjöl hemma. När man har en mil till affärn och gillar att käka mackor...
snus? vad är priset på en pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 2 användare
Bokohammare, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser