Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jordvärme  (läst 12198 gånger)

gulhare

jordvärme
« skrivet: 23 apr-08 kl 08:00 »

jord/bergvärme kombinerat med solvärme.
ge ut överskottet på solen in i slingan under sommaren ta tillbaka på vintern.

Norrsken

• -
jordvärme
« Svar #1 skrivet: 23 apr-08 kl 12:40 »
Det jag peersonligen har emot alla former av värmepumpar är att det fortfarande är El och verkningsgraderna som försäljare anger oftast är under absolut bästa förutsättningar. Blir det riktigt kall så startar en ren elvärmare. Kan inte säga var denna gränsen går för jord/bergvärme men det beror på hur mycket slang som grävts ner.

Slutligen får man säga att tekniken är rätt ny. Inte som teknik men den enorma utbyggnaden som varit de senaste åren. Hur denna massproducering och prispress ( och lycksökare) av utrustning påverkat kvaliten kan man inte säga förrän om ett tiotal år. Det som jag då mest oroar mig för är att verkningsgraden kommer att sjunka långsamt, man måste vara vaksam på när gränsen är nådd för underhåll och i värsta fall byte.

Här kommer nästa steg av lycksökare att försöka punga mesta möjliga av villaägare som har investerat i en utrustning som är svår att ersätta.

Ungefär det jag hört också som gör att jag känner mig avvaktande till jord/bergvärme.. Säkert ypperligt när det fungerar, men man har väl sett plus, och sett hur mycket som kan krångla, och hur dyrt det kan bli! Fast som sagt, det kan ju vara bra när det inte krånglar!

Sen är ju det där med system som kräver el för att funka. Förr eller senare så går strömmen! Därav min vurm för vedeldning med självcirkulation!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
jordvärme
« Svar #2 skrivet: 23 apr-08 kl 12:55 »
Sen är ju det där med system som kräver el för att funka. Förr eller senare så går strömmen! Därav min vurm för vedeldning med självcirkulation!

Japp, strömmen går, det får man liksom bara räkna med. Vi har ju pelletsbrännare till pannan, men går strömmen så kan vi elda med ved istället och värma huset med självcirkulation. Det är värt mycket!! Enda haken är att man behöver en rejäl ackumulatortank för att få det hela effektivt, det har vi inte (än).

LasseDalom

• -
jordvärme
« Svar #3 skrivet: 06 jun-08 kl 23:32 »
En värmepump är alltid bra om du har el som huvudvärme. Du minskar elförbrukningen, vilket ju både är en ekonomisk och en miljömässig fördel. Har du vattenburen värme så kan du välja på berg-, jord- eller luft/vattenvärempump. Har man direktverkande el kan en eller ett par luftvärmepumpar vara bra. Om man sen skall ha berg, jord eller luft skiljer nog ifrån fall till fall. Det finns formler att beräkna vinster med men man bör också tänka på sådant som störande ljud, servicemöjligheter mm

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
jordvärme
« Svar #4 skrivet: 07 jun-08 kl 00:21 »
Att byta från direktverkande el till värmepump är som att byta från kolera till illamående. En enorm förbättring, men fortfarande inte riktigt bra...

Jag vet en som för några år sedan tyckte att det började bli för dyrt med den direktverkande elen. Så han satte in jordvärme. Helt plötsligt gick elåtgången för vämen ner till nästan 1/3. Himla bra!

Men nu, efter några år, har elpriset gått upp 300%. Så nu sitter han där igen...

A.
« Senast ändrad: 07 jun-08 kl 00:23 av (Anders) »

Rosten

• Närke
jordvärme
« Svar #5 skrivet: 07 jun-08 kl 01:33 »
Jag har jordvärme på en av mina kåkar, min far har kombinerat jordvärme/bergvärme, min lillebror har ren bergvärme.

Jordärmen är billigare och oftast lite mera effektiv än bergvärmen. Speciellt om du har mark som lutar lite mot söder.

Man väljer jordvärme om man har en lämplig betesmark i närheten av huset. Har man bara en villatomt så väljer man bergvärme.

Nu till alla skrönor som finns runt jord och bergvärme.

(Vissa klagar på att marken blir helt förstörd efter jordvärme.)
Med dom vanliga jordvärmepummparna så brukar det inte vara något problem då man lägger flera hundra meter slang. Därimot så vet jag folk som har haft problem med exempelvis Marcuspumpar där man lägger 30-60 meter slang. Vi har själva 350 meter till en kåk på 90 kvadratmeter + källare.

(Elpriserna har gått upp så mycket att det inte lönar sig)
Visst har elpriserna gått upp men det har allt annat också gjort så visst lönar det sig. Om man inte har en egen skog och räknar eget arbete som friskvård. ;)

(Pumpen räcker inte till på vinter när det blir kallt)
En värmepump är tänkt att klara ca 90-95% av uppvärmingen. Ved/olja mm är tänkt att klara långt över 100% av huset behov.
Vilket innebär att på sommaren så klarar värmepumpen 100%. På vintern när det blir svinkallt så ligger det betydligt lägre. Skulle man skaffa en pump som klara 100% av dom absolut kallaste nätterna så skulle den vara för dyr att driva övriga året. Så det skulle bli rena förlusten. Därför skaffar man en för liten pump och så använder man elpatronen när det blir svinkallt. Men det är inget som man behöver tänka på. När pumpen går för fullt och det ändå inte räcker till så går datorn in och kompleterar med lite värme från värmepatronen som sitter i maskinen.

(Det går inte att utvinna värme om det är kallare än noll grader i marken.)
Noll grader är när vatten fryser. Då värmepumpen inte använder vatten så spelar det ingen roll.
Det är ingen större skillnad i pris att utvinna värme från +4 än från -4

(försäljaren ger alltid "glädjesiffror")
Många gånger så har det varit tvärrt om. Man visar sämmre siffror. Vilket gör att du tvingas köpa en för stor pump. Den drar då mera ström på sommarhalvåret. Vilket gör att du får en dyrare kostnad. Bäst är nog att docka värmepumpen mot en acctank. Då har jag sett ännu bättre "verkliga" siffror än vad någon försäljare någonsin har visat upp.
Min fars kompis har 2 små jordpumpar dockade mot en tank.
På sommarhalvåret så går bara den ena pumpen. Vilket drar väldigt lite ström.

« Senast ändrad: 07 jun-08 kl 01:36 av Rosten »

M8e

• Västerbotten
jordvärme
« Svar #6 skrivet: 07 jun-08 kl 09:32 »
Glöm inte sjövärme!

Man behöver bara gräva till närmaste vattendrag, sen är det bara att lägga ut slangen med vikter.
Det blir det inte kallare än +4 grader på bottnen, så det blir ganska effektivt på vintern.  :)
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Rosten

• Närke
jordvärme
« Svar #7 skrivet: 07 jun-08 kl 10:19 »
Glöm inte sjövärme!

Man behöver bara gräva till närmaste vattendrag, sen är det bara att lägga ut slangen med vikter.
Det blir det inte kallare än +4 grader på bottnen, så det blir ganska effektivt på vintern.  :)
Det är ingen större skillnad om det blir +4 grader eller några minusgrader.
Men det är väldigt billigt att lägga i vatten så man kan göra det själv utan dyra maskiner.

M8e

• Västerbotten
jordvärme
« Svar #8 skrivet: 07 jun-08 kl 11:07 »
Det är ingen större skillnad om det blir +4 grader eller några minusgrader.

Det blir faktiskt en märkbar skillnad. När kompressorn värmer varmvatten (typ 55 grader) får den jobba ganska hårt och då hjälper varenda grad. och om man gör värme till golvvärme (+30), så blir några grader en ganska stor skillnad rent procentuellt.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Rosten

• Närke
jordvärme
« Svar #9 skrivet: 07 jun-08 kl 21:21 »
Det blir faktiskt en märkbar skillnad. När kompressorn värmer varmvatten (typ 55 grader) får den jobba ganska hårt och då hjälper varenda grad. och om man gör värme till golvvärme (+30), så blir några grader en ganska stor skillnad rent procentuellt.
Jag har inte märk några större skillnader när jag kollar i värmepumpens dator. Om yttertempen är lika men tempen i marken skilljer.

sɹǝpuɐ

• -
jordvärme
« Svar #10 skrivet: 08 jun-08 kl 21:45 »
Jag har inte märk några större skillnader när jag kollar i värmepumpens dator. Om yttertempen är lika men tempen i marken skilljer.

Kanske skulle kolla elmätaren istället? Vitsen med att gräva ner rören är ju att tempereturen en bit ner inte ändrar sig så mycket... Och man gräver ju också ner så mycket rör, på en så stor yta, att det inte sänker temperaturen så mycket under året. I annat fall blir det en fin ishockey-rink.

A.
« Senast ändrad: 08 jun-08 kl 21:50 av (Anders) »

Rosten

• Närke
jordvärme
« Svar #11 skrivet: 08 jun-08 kl 22:48 »
Kanske skulle kolla elmätaren istället? Vitsen med att gräva ner rören är ju att tempereturen en bit ner inte ändrar sig så mycket... Och man gräver ju också ner så mycket rör, på en så stor yta, att det inte sänker temperaturen så mycket under året. I annat fall blir det en fin ishockey-rink.

A.
Jag ser ju i datorn hur mycket energi som värmepumpen har använt under dygnet. Jag ser ju också hur mycket tillskott han använt under dygnet. Räcker inte det? Eller har du en annan åsikt?
Datorn på värmepumpen har ju massor av olika menyer med hur mycket info som helst. Men en del av menyerna är hemliga. ;) Nu råkade vi kopiera servicteknikernas stora bibel. 8) ;D
Är inte vitsen med längre slang att man slipper kälhävningar då man tar ut en mindre energi på varje kvadratmeter.
Jordvärmepumpen funkar ju som en luftvärmepump. Då utvinner man värme ner till -15 grader. Men då går det åt en del värma att hålla elementet isfritt. Vilket man slipper med jordvärmen.
Att få en ishockey-rink är ju också en av dom gamla skrönorna
Nog ändrar sig tempen där slangen ligger.
Som varmast har jag haft in +18 grader. Som kallast -3. Vilket man också kan se i datorn. ;)
« Senast ändrad: 08 jun-08 kl 23:04 av Rosten »

M8e

• Västerbotten
jordvärme
« Svar #12 skrivet: 09 jun-08 kl 10:49 »
Kan du kolla kompressor(olje)-temperaturen i datorn?

sɹǝpuɐ

• -
jordvärme
« Svar #13 skrivet: 09 jun-08 kl 11:37 »
Maximala verkningsgraden för en värmepump (och allt annat) är direkt proportionell mot temperaturskillnaden.

Så rimligtvis borde du kunna se rätt stora skillnader i verkningsgraden om du har stora skillnader i temperaturer i rören. Men om temperaturen i rören blir så hög som 18 grader sommartid så kanske den blir väldigt låg vintertid? Eller kanske cirkpumpen inte gick så hårt sommartid, så rören hann bli uppvärmda av luften i pannrummet? Sommartid behöver du ju inte ta ut så mycket effekt.

En annan variant är att pumpa brunnsvatten och utvinna värme från det. Brukar hålla plus 5-6 grader året om. Har man tillgång till en riktigt bra brunn och ett bra avlopp så kan det vara billigare att installera än både mark- och berg-värme. Fast att lägga ner slangar i botten på en sjö är nog inte dumt det heller.

Men allra allra bäst är ju solvärme och att elda med ved eller pellets. Värmepumpar är in-effektiv skit. Men det är kanske bra för bekväma latmaskar. Det är bara direktverkande el/olja som är sämre... ;)

A.

Rosten

• Närke
jordvärme
« Svar #14 skrivet: 09 jun-08 kl 12:37 »
Kan du kolla kompressor(olje)-temperaturen i datorn?
Om jag inte minns fel så kan jag kolla tempen på kompressorn. +tempen på median in i kompressorn och tempen på median ut ur kompressorn.

Rosten

• Närke
jordvärme
« Svar #15 skrivet: 09 jun-08 kl 12:59 »
Maximala verkningsgraden för en värmepump (och allt annat) är direkt proportionell mot temperaturskillnaden.

Så rimligtvis borde du kunna se rätt stora skillnader i verkningsgraden om du har stora skillnader i temperaturer i rören. Men om temperaturen i rören blir så hög som 18 grader sommartid så kanske den blir väldigt låg vintertid? Eller kanske cirkpumpen inte gick så hårt sommartid, så rören hann bli uppvärmda av luften i pannrummet? Sommartid behöver du ju inte ta ut så mycket effekt.

En annan variant är att pumpa brunnsvatten och utvinna värme från det. Brukar hålla plus 5-6 grader året om. Har man tillgång till en riktigt bra brunn och ett bra avlopp så kan det vara billigare att installera än både mark- och berg-värme. Fast att lägga ner slangar i botten på en sjö är nog inte dumt det heller.

Men allra allra bäst är ju solvärme och att elda med ved eller pellets. Värmepumpar är in-effektiv skit. Men det är kanske bra för bekväma latmaskar. Det är bara direktverkande el/olja som är sämre... ;)

A.
Jag har kallare i källaren än vad jag har i marken på hösten så det är inte luften i källaren som värmer. Sen är ju rören isolerade i källaren också. För att slippa kondens på utsidan av rören i källaren.
Så det kanske finns någon skillnad mellan +4 och -3 men den kan inte vara speciellt stor då man inte ser någon större förändring i datorn.

Att bara döma ut värmepump som in-effektiv skit är helt fel enligt mig.
Allt beror på vilka alternativ man har. Ved är inte alltid bäst. Samma sak med pellets.
Eldar man i fel eldstad så har man en del utsläpp där också. Pellets har oftast fraktats rätt långt. Arbetskompisen köper sitt från Kanada. :o
Min far som är 75 år har knappast kropp för att bära ved då knäna är slut på honom.
Äger man en kåk utan skorsten så kanske ved eller pellets ligger långt ner på listan när man skall byta värmesystem. Då ligger berg eller jordvärme betydligt längre upp på listan.

Men själva så bor vi i en kåk med vedpanna som sväljer 70 cm lång ved och till den så har vi en 1800 liters tank.
Men mina hyresgäster verkar nöjda med jordvärmen. ;)

sɹǝpuɐ

• -
jordvärme
« Svar #16 skrivet: 09 jun-08 kl 18:49 »
Jo, ännu är det inte olagligt att använda el för att värma sitt hus. Men jag vidhåller att det är ineffektiv skit. Kärnkraften som ger elen har en verkningsgrad på ca 30%. Alla dessa j*a värmepumpar är orsaken till att vi MÅSTE ha kärnkraft.

Det borde definitivt vara olagligt att bygga nytt med värmepump som huvudsakligt uppvärmningssystem.

Kombinerat med solvärme (vatten/luft) och en braskamin ansluten till en ackumulator så kunde det kanske vara tillåtet. Men vem skulle bry sig då?

A.

Rosten

• Närke
jordvärme
« Svar #17 skrivet: 09 jun-08 kl 22:47 »
Alla dessa j*a värmepumpar är orsaken till att vi MÅSTE ha kärnkraft.
Det är nog bara en liten del som är sant i det.
Ett antal värmepumpar värmer hus med direktverkande el så där har elförbrukningen sjunkit istället.
Tittar vi sedan på alla kontor som har kylanläggning så har du en stor elkälla där. Förra året så gjorde Sverige av med mera el på sommaren än på vintern. :o
Börjar man sedan titta på alla lokaler som står upplysta överallt. Både på insidan och på utsidan när ingen är där (typ hela natten) så kan i alla fall jag tycka att det slösas med massor av ström.
Hade vi inte haft politiker som bromsat utbyggnaden av vindkraft utan att vi redan nu klarar det mål som vi skall nå upp till 2020 så hade vi kunnat släcka ner 2 kärnkraftverk direkt.
Som tur så verkar Reinfeldt lite mera vaken om miljön än vad den gamla regeringen med miljöpartiet i. För nu börjar det pratas om att vindkraften måste byggas ut.

Sverige är ju rena U-landet när det gäller utbyggnad av vindkraften

M8e

• Västerbotten
jordvärme
« Svar #18 skrivet: 10 jun-08 kl 08:45 »
Kärnkraften som ger elen har en verkningsgrad på ca 30%.

Verkningsgraden för kärnkraft + värmepump
0,3*4=1,2 = 120%!!

Vad har ved för verkningsgrad? Kanske 80-90%... om man inte räknar med att veden värmer två gånger ;D

Filip Skräplund

jordvärme
« Svar #19 skrivet: 10 jun-08 kl 09:52 »
Brukar man inte säga att värmepump ger tre gånger insatt elenergi som värme, i medeltal över hela året?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser