Jag har jordvärme på en av mina kåkar, min far har kombinerat jordvärme/bergvärme, min lillebror har ren bergvärme.
Jordärmen är billigare och oftast lite mera effektiv än bergvärmen. Speciellt om du har mark som lutar lite mot söder.
Man väljer jordvärme om man har en lämplig betesmark i närheten av huset. Har man bara en villatomt så väljer man bergvärme.
Nu till alla skrönor som finns runt jord och bergvärme.
(Vissa klagar på att marken blir helt förstörd efter jordvärme.)
Med dom vanliga jordvärmepummparna så brukar det inte vara något problem då man lägger flera hundra meter slang. Därimot så vet jag folk som har haft problem med exempelvis Marcuspumpar där man lägger 30-60 meter slang. Vi har själva 350 meter till en kåk på 90 kvadratmeter + källare.
(Elpriserna har gått upp så mycket att det inte lönar sig)
Visst har elpriserna gått upp men det har allt annat också gjort så visst lönar det sig. Om man inte har en egen skog och räknar eget arbete som friskvård.

(Pumpen räcker inte till på vinter när det blir kallt)
En värmepump är tänkt att klara ca 90-95% av uppvärmingen. Ved/olja mm är tänkt att klara långt över 100% av huset behov.
Vilket innebär att på sommaren så klarar värmepumpen 100%. På vintern när det blir svinkallt så ligger det betydligt lägre. Skulle man skaffa en pump som klara 100% av dom absolut kallaste nätterna så skulle den vara för dyr att driva övriga året. Så det skulle bli rena förlusten. Därför skaffar man en för liten pump och så använder man elpatronen när det blir svinkallt. Men det är inget som man behöver tänka på. När pumpen går för fullt och det ändå inte räcker till så går datorn in och kompleterar med lite värme från värmepatronen som sitter i maskinen.
(Det går inte att utvinna värme om det är kallare än noll grader i marken.)
Noll grader är när vatten fryser. Då värmepumpen inte använder vatten så spelar det ingen roll.
Det är ingen större skillnad i pris att utvinna värme från +4 än från -4
(försäljaren ger alltid "glädjesiffror")
Många gånger så har det varit tvärrt om. Man visar sämmre siffror. Vilket gör att du tvingas köpa en för stor pump. Den drar då mera ström på sommarhalvåret. Vilket gör att du får en dyrare kostnad. Bäst är nog att docka värmepumpen mot en acctank. Då har jag sett ännu bättre "verkliga" siffror än vad någon försäljare någonsin har visat upp.
Min fars kompis har 2 små jordpumpar dockade mot en tank.
På sommarhalvåret så går bara den ena pumpen. Vilket drar väldigt lite ström.