Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur sköta en trätunna?  (läst 10499 gånger)

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
Hur sköta en trätunna?
« skrivet: 10 jun-08 kl 10:04 »
Förra året fick jag en stor trätunna. Den är obehandlad och försedd med en träplugg i nederkanten.
Jag undrar om någon vet vad den kan ha använts till och hur, eller om jag öht ska behandla den så den inte ruttnar.
Den har stått utomhus sedan jag fick den. För ett par veckor sedan kom jag på att jag ville fylla den med vatten, men då var det nästa centimeterbreda springor mellan bräderna. Jag började att "vattna" den flera gånger per dag och idag är den nästan tät.

Min kamera gick sönder idag, så en bild från i vintras:

Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Filip Skräplund

SV: Hur sköta en trätunna?
« Svar #1 skrivet: 10 jun-08 kl 10:21 »
Såna tunnor användes till lite av varje, salta kött bland annat. Eller salt sill.
Är den obehandlad och av tjockt virke så kanske det är en avsågad gammal vin- eller sprittunna, brukar vara ekträ och det måste det väl vara om den klarat sig utomhus i åratal.
Men å andra sidan ser jag ingen rundning som såna tunnor brukar ha.
Tror inte det är så mycket att göra i behandlingsväg, PEG-behandling liknande den som gjorts av Vasaskeppet är hur dyrt som helst.
Strykning med tjära då kanske.
Täck insidan med plastfolie, gör dräneringhål, fyll med jord (ett lager singel som dränering i botten) och använd som blomtunna tills den slocknar för gott.
« Senast ändrad: 10 jun-08 kl 18:55 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sommartorparn

« Svar #2 skrivet: 10 jun-08 kl 12:33 »
Precis så fick vi rådet att göra med det halva beg. rödvinsfatet vi köpte nyligen. Om vi skulle vilja måla/impregnera den, tyckte trähandlaren att vi skulle vänta tills den hade blekts ut lite mer av solen och fått jämnare färg, annars skulle ojämnheten i färgen bara förstärkas. Och han tyckte att egentligen skulle vi bara låta den vara till den blivit uttjänt. Så nu står den och döljer en ful markbrunn och ser ganska snygg ut med blommor i.

Tapio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 11 jun-08 kl 08:56 »
Halaj!

Som regnvattentunnor har jag två uttjänta whiskytunnor från Girvan distillery, Skottland.
När jag köpte dem penslade jag in dem med 50 % terpentin/50 % kokt linolja.
Året efter tjärade jag in dem.
Det blev precis kass.
Det gick fint att pensla på.
Dalbränd tjära. Det torkade på en vecka ungefär.
Men sen när första regnet kom så sköljdes allt bort.
Tjäran hade lagt sig som en hinna på ytan och hade inte sugits in alls!
Jag har ingen bombsäker förklaring, men flera möjliga:

Ekträ har hög densitet och är därför inte tillräckligt poröst för att suga in tjäran.
Den kokta linoljan täppte till alla porer i träet och hindrade tjäran att tränga in.
Jag borde ha köpt en finare tjära. Ju högre kvalitet på tjäran, desto mer tunnflytande.

Med facit i hand hade jag nog valt rå linolja om jag hade gjort om det, och stannat vid det.
Tänk också på att sätta tunnan på någon plattform av något slag så att den inte står på den fuktiga marken.

//T

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #4 skrivet: 12 jun-08 kl 00:21 »
Tack för råd!
Den har bara stått utomhus sedan i höstas, tidigare har den stått på en av logarna på Åsens by
Den skulle kastas >:(
Tror inte att det varit kött eller sill i den, det skulle luktat.
Ek är det inte, kanske gran.
Inte ska jag plantera blommor i den, den är alldeles för stor och fin för det.
Jag ska använda den som badtunna och ta bevattningsvatten ifrån.
www.tvaleriet.se

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 12 jun-08 kl 03:36 »

Jag ska använda den som badtunna och ta bevattningsvatten ifrån.

Varför inte en kombination om du nu lyckats få den tät, för utan vatten gistnar den snabbt igen: plantera några vattenväxter i den, t ex mininäckrosor.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #6 skrivet: 12 jun-08 kl 09:54 »
Varför inte en kombination om du nu lyckats få den tät, för utan vatten gistnar den snabbt igen: plantera några vattenväxter i den, t ex mininäckrosor.

Ja, det var en bra idé :)
Undrar var jag kan få tag på näckrosor ???
www.tvaleriet.se

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 12 jun-08 kl 11:49 »
Ja, det var en bra idé :)
Undrar var jag kan få tag på näckrosor ???

I en plantskola nära dig.

Humle

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 12 jun-08 kl 17:40 »
Tjäran hade lagt sig som en hinna på ytan och hade inte sugits in alls!
Jag har ingen bombsäker förklaring, men flera möjliga:
Du måste ju värma träet över eld lite lätt innan du penslar på tjäran som även den kan få stå i ett varmt vattenbad. Att tjära skidor utan att värma gör att tjäran försvinner direkt.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Tapio

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 12 jun-08 kl 18:13 »
Halaj!

Det är ju inte helt lätt att grilla på en hel tunna.
Gasol kanske?
Men hur gjorde de för 100 år sedan med träbåtar?
När de inte kunde åka till den lokala macken och handla en gasolflaska?
Att hålla en brinnande pinne mot ett trädäck känns inte meningsfullt.

//T

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #10 skrivet: 12 jun-08 kl 19:37 »
Blanda ut tjäran med något lösningsmedel, så att den tränger in lite bättre. Låt tunnan stå i solen så att den blir varm först. Och värm gärna på tjäran också. Spä med balsamterpentin hade ju varit bra om det inte vore så dyrt. Annars skulle det nog gå bra med en skvätt bensin eller diesel. Fast du får fundera på hur lämpligt det är, beroende på vad du skall ha tunnan till. Tjära, diesel och bensin är ju rätt giftiga grejer...

Förr, innan man var så miljömedveten, var det inte dumt med gammal spilloja utspädd med lite diesel. Supergiftigt, så det bevarar trä himla bra. Fast idag är det ju ingen som använder spillolja så. Eller hur?

A.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #11 skrivet: 12 jun-08 kl 22:32 »
I en plantskola nära dig.
Nähä du, de saluför inget sådant.
Jag får bege mej till den stora staden Jönköping, där finns det möjligen dylika växter.
www.tvaleriet.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser