Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter i samma hage som kor  (läst 3580 gånger)

Get-Eva

Getter i samma hage som kor
« skrivet: 09 jun-08 kl 18:05 »
Nybliven "mamma" till ett gäng småttingar (födda mars-april) undrar när jag kan våga släppa dom i stora hagen tillsammans med mina fyra fjällkor. Hade tänkt att ha alla på samma ställe då dom äter ungefär samma saker (gräs, sly, löv osv)
Just nu känns kossorna väldigt stora och killingarna väldigt små....hur har ni andra gjort som har olika djur??
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter i samma hage som kor
« Svar #1 skrivet: 09 jun-08 kl 22:47 »

Har de inga mammor som kan visa dom?  På fädbodarna har man dom ju tillsammans, så just fjällkor borde vara anpassade till att komma väl överens med just getter.  Men om det är trångt någonstans, så kan väl alla stiga miste.  Kan Du inte helt enkelt kolla vad KORNA tycker?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Goatgirl 1

• -
« Svar #2 skrivet: 10 jun-08 kl 01:32 »
vi har våra getter tillsammans med hästarna (shetlands ponnys). Det har vi alltid haft. Dom getterna vi hade förr tyckte mycket om hästarna och hästarna brydde sig inte mycket om getterna. Sen var vi utan getter i några år tills jag skaffade förra året. Hästarna brydde sig inte så mycket men tyckte inte om när dom kom alldeles för nära, det hjälpte inte heller att bocken stångade efter dom ibland.
Nu i februari fick vi en killing, hon (killingen) fick komma ut i hagen efter någon dag men jag passade ju henne så hästarna inte skulle vara dumma. Det går väl rätt bra, men hästarna gillar fortfarande inte när getterna kommer för nära eller när dom tar deras mat. Killingen är nu snart 4 månader och jag passar fortfarande när jag är där (vårt staket är inte färdigt). Hästarna har sparkat efter dom ibland men då är det oftast getterna som har börjat med att stångas. Men jag kommer inte låta killingen gå tillsammans med hästarna själv än på ett tag. Fast hon har blivit rätt duktig på att akta sig och getterna är ju snabba på att springa iväg.
Jag vet inte alls hur kor är, men håll koll i början. Så ser du ju hur det funkar :)

Vilse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 jun-08 kl 02:18 »
det aer individuellt fran ko till ko o fran haesttill haest.
min heast har inget mot faar,,utom en av dom :)

mina mjoelkfarmande grannar har ofta getter i sina stora koflockar daa getter far dom lugna.

nerdette

« Svar #4 skrivet: 11 jun-08 kl 09:47 »
Jag har två små dvärggetter tillsammans med mina stora halvblodshästar. De kommer väldigt bra överens men getterna har respekt för hästarna då mitt sto på 1.72 lyfte upp den ena i nackskinnet när hon (geten) försökte sno hennes mat. Dock kan getterna slinka under staketet och gör det när hästarna blir för vilda. Hästarna brukar nafsa getterna i rumpan för att de ska undvika att trampa på dem.

nysse

« Svar #5 skrivet: 11 jun-08 kl 12:17 »
Vi har 2 Herefordkvigor och 6 Gutefår gående tilsammans uten dom stora problem. Men om kvigorna kommar springande mot fårene kan de bli´ lite skrämte. Har ochså tänkt att vår kommande häst, åsna och gettar ska´ gå tilsammans med dom.......

godegården

« Svar #6 skrivet: 11 jun-08 kl 22:36 »
Min lilla get går tillsammans med mina HC. Dom stor trivs

Lars Pers Maria

• -
« Svar #7 skrivet: 12 jun-08 kl 22:41 »
Jag har också HC, menar du att inget har hänt? Förmodligen springer getterna ifrån korna men ändå. Jag har 9 HC och 20 getter, kommer de att upplevas som ett hot tro?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

godegården

« Svar #8 skrivet: 13 jun-08 kl 17:54 »
Pappa har ju kört med lite olika sorters djur ihop och oftas så kommer de bra överrens eller går för sig själva.

Jag har en get och fyra HC. Geten är tokförtjust i dom. Och dom tar väl hand om henne. På dagarna brukar hon gå omlring med de två yngre och på nätterna ligger hon tätt intill en av korna

ason

• Småland
    • getapulien.se
« Svar #9 skrivet: 16 jun-08 kl 00:13 »
Hej alla!
Va glad jag blir att se/läsa att kor och getter kan gå tillsammans i samma hage.
Nu är så att den bonden vi delar bete med (vi har getter) hävdar att det inte är bra för Kor att gå i samma hage som getter betat i?!
Är detta en gammal myt  (har hört ngt liknande förut) eller finns det faktiska/praktiska parasit skäl eller, eller??
*kliar mig i huvvet*

/lena
Försöker leva självhushåll sen 2002

Vilse

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 jun-08 kl 00:25 »
nya zealand en av vaerldens stoersta mejeri distrikt.
ser massor av kohagar med mjoelkbesaettningar som har 1-2 getter som saellskap.
getterna lugnar ner korna och har naan slags social funktion.

Howl!

« Svar #11 skrivet: 22 jun-08 kl 15:40 »
Hej alla!
Va glad jag blir att se/läsa att kor och getter kan gå tillsammans i samma hage.
Nu är så att den bonden vi delar bete med (vi har getter) hävdar att det inte är bra för Kor att gå i samma hage som getter betat i?!
Är detta en gammal myt  (har hört ngt liknande förut) eller finns det faktiska/praktiska parasit skäl eller, eller??
*kliar mig i huvvet*

/lena

Om det är en gammal myt eller ej vet jag inte. Men jag vet att det är gammalt skitsnack.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #12 skrivet: 22 jun-08 kl 16:21 »
Hos mig bryter sig korna in till getterna eftersom deras hagar ligger parallellt  :). Så ibland när man kommer så står det en eller flera kor i gethagen - inte roligt! Snart ska korna till nytt bete och då får jag lite lugn och ro från att laga stängsel
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Get-Eva

« Svar #13 skrivet: 23 jun-08 kl 17:55 »
Tusen tack alla för alla svar. Min dator har varit krasch ett tag (åskan  >:() så jag har inte kunnat svara.
Mina killingar är nyköpta så nej, dom har inga mammor här. Korna är inte vana vid att ha några andra djur. Den farbrorn som vi köpt dom av (han kunde inte ha kvar dom då han blev för gammal och skulle slakta dom) hade dom som betersdjur men har inte "gullat" med dom så dom är inte så sociala. (det har blivit bättre)

Tror kanske jag väntar ett tag och låter killingarna gå i en egen hage i skogen istället. Vi får se, som jag sa, kossorna känns så stora och killingarna så små....jag är nog en hönsmamma.  :)
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 2 användare
chpe21, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser