Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp - mina ällingar och gässlingar bara dör!!  (läst 6035 gånger)

johannaw

• Uppland
Hjälp - mina ällingar och gässlingar bara dör!!
« skrivet: 09 jun-08 kl 17:31 »
Vet inte vad vi gör för fel igentligen? Har kläckt fram gässlingar och ällingar två sommrar nu, men efter några dygn efter att de kläckts så dör de. Vet inte om de kanske inte äter ordentligt - men hur visar man dom att de ska äta det man ställer fram? De har värmelampa och vatten och mat så allt finns. Är det så svårt att föda upp maskinkläckta ungar?
Hur gör ni andra? Berätta hur ni håller dom efter kläckningen.
Av 6 gässlingar finns nu bara två kvar, tycker det är så tråkigt, men när man inte vet vad man gör för fel??

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
SV: Hjälp - mina ällingar och gässlingar bara dör!!
« Svar #1 skrivet: 10 jun-08 kl 22:16 »
Hej, jag förstår verkligen hur ledsamt det måste kännas. Jag känner med dig. Jag har kläckt fram gässlingar i år och det har gått bra. Jag har givit dem vatten i en äggkopp, doppat näbbet däri tills de fått smak på det. Fin hackat gräs, sallad, gurka, smått, smått. Det har de fått efter några timmar, fast intresset är inte så stort då. Efter ett dygn eller två har jag givit dem finmald Kalkonstart som har hög protein halt. Kör i matberedare, funkar bra. Maskrosblad älskar de men de behöver verkligen ha det finfördelat första veckan. Jag vet inte vad mer råd jag kan ge...avmaskning med axilur är också viktigt, men det är receptbelagt för slaktdjur som gäss räknas som....
Lycka till från liten gåsmamma....Anna-Karin
Den som har en lever får se

Bruja

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 jun-08 kl 22:29 »
Hej!

Det är väldigt tråkigt att höra om dina gässlingar o ällingar! Det är så hemskt!  :'(

Jag har fått fram Löpankor i två år utan problem.
Hur gör du med kläckaren då äggen läggs i maskinen? Fuktighet, temp, blött äggen, luftat?

Skriv o berätta!

mvh
Carmen

johannaw

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 13 jun-08 kl 17:57 »
Hej igen!
Jag har en kläckare från nordpost utan vändare så när jag vänder äggen så luftas det ju automatiskt (2ggr/dag). Det är vatten i botten av maskinen som man får fylla på kontinuerligt och det har jag gjort. tempen ligger också som den ska - runt 99Fh.

Har inte gett dom något särskilt kycklingfoder utan bara vanligt hönsfoder och havre/vete kross och vatten. Har provat förr med gräs och så men det bryr de sig inte om i tidig ålder.

Poe

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 16 jun-08 kl 15:14 »
Usch, gud vad hemskt.  :-\

Läste någonstans att ällingar som inte har ruvats fram är extra känsliga mot kyla och får lätt lunginflamation om t.ex. golvet är för kallt. Är dock inte säker på det här.

Har själv haft ällingar en gång, framruvade, och dem gav vi en slags havregrynsgröt. (Lite havregryn i en skål, lite vatten, in i mikron en kort stund, rör om: Voilá) Men de fick även gräs och maskrosblad. Småbitar av gurka och sallad var dock inte så populärt. ^^
Ett annat matförslag: Hackat ägg(!). 

Lycka till.

gernsö

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 07 aug-08 kl 15:03 »
Har du gjort rent äggen innan de lades i maskinen, eller gjort rent den innan nästa äggomgång lades in, bakterier kan skapa mycket skada. Tvätta inte för hårt, skadar luftporerna i äggskalet. Varmt vatten, ej kallt. Ha inte maskinen öppen för länge, låt inte luckan vara öppen medan du tar ut ägg och sysslar med dem, då kan temperaturen sjunka för mycket. Är dina gäss inavlade, kan även vara en orsak till att de är svaga. Vitaminer i vattnet från början är bra start. Om du kläcker ut flera, så det finns olika åldrar, lägg ner en som är bara lite äldre så lär den dem att äta. Se till att det inte blir för fuktigt i deras "bur", för de är kännsliga för det då de kläckt. Kläckta i maskin är alltid kännsligare. Vilken sorts ällingar har du?
Min pappa har haft storskaligt äggkläckeri ( kläckte flera tusen varje vecka till andra personer och sig själv) och gav dessa råd.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 2 användare
Smålandstokarna, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser