Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa sätt att rengöra tegelpannor?  (läst 18444 gånger)

Nilsdotter

Bästa sätt att rengöra tegelpannor?
« skrivet: 06 jun-08 kl 20:15 »
Jag håller på och lägger underlag på taket, dvs jag flyttar bort det gamla lerteglet, lägger skivor och läkt och ska sedan flytta dit teglet igen då det är i ok skick. Det är dock en massa mossa och lav på teglet som är svår att få bort om man inte sitter och tok-skrubbar varje enskild tegelpanna för sig, och vi vill inte använda div. giftiga metoder.  Är det någon som har ett bra husknep?

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Bästa sätt att rengöra tegelpannor?
« Svar #1 skrivet: 06 jun-08 kl 20:28 »
Enligt Hedenstedt i Trosa gör det inget med påväxt på gamla takpannor. Jag brukar aldrig göra rent pannorna, bara peta loss det som eventuellt sitter löst.

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 07 jun-08 kl 23:28 »
Vi har kört med rotborste och en stor blaja med vatten.
Men enklast är nog högtryckstvätten. ;)

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 09 jun-08 kl 08:29 »
Ett typiskt sommarjobb för barnen!  ;)
50 öre pannan - ge dom en skurborste och vattenslang. Mycket blött och nöje.

Ska du vara effeltiv så kör på med högtryckstvätten.

ES

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 09 jun-08 kl 08:46 »
Så då spricker alltså inte sönder på vinter fast det är mossa på dom??
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #5 skrivet: 09 jun-08 kl 09:55 »
Ett klassiskt sätt att hålla mossa och lav borta från tegelpannor är att spänna en kopartråd över nocken, då blir taket rent från mossa och lav.
Vet inte om det är det miljövänligaste alternativet men effektivt ska det vara, låter spontant inte så giftigt med en koppartråd med tanke på alla koppartak som finns, eller så visar det just hur giftig koppar är :-\

wikhall

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 jun-08 kl 16:37 »
Högtryckstvätten måste vara roterande, annars kan pannorna spricka är min erfarenhet.
Ett bra, enkelt sätt är att lägga pannorna i blöt t ex i en stor balja några timmar och sedan skrubba dem med borste och ställa dem på tork efter det...

Ryttmästarn

• Ryttmästaregården
« Svar #7 skrivet: 12 jun-08 kl 15:08 »
Jag har precis resonerat lite kring ämnet på vår blogg eftersom jag experimenterade lite lätt i veckan då vi bytte halva vårt tak på vår ryttmästaregård. Kanske kan vara av intresse för någon!

covboy

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 jun-08 kl 11:47 »
Jag tänker inte ta ner mina tegelpannor utan går upp med högtryckstvätten !.. :P

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 15 jun-08 kl 12:20 »
Tål taket mycket vatten, så kör högtryck på taket. Jag rengjorde mitt eternittak med 110 bars högtryck, tömde nästa brunnen, men taket blev rent, och ingen skada skedde med taket.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

idaplida

« Svar #10 skrivet: 25 okt-08 kl 18:14 »
Efter 22 års påväxt, när ett hus står i skogen, så finns det bara en möjlighet ! TOKSKRAP !
Vårt garage med carport gav 4 "Tokfulla" skottkärror med mossa !
OCH ! Det var bara stålborste som funkade.
Det gäller även bostadshuset.

idaplida

« Svar #11 skrivet: 25 okt-08 kl 18:36 »
Jag håller på och lägger underlag på taket, dvs jag flyttar bort det gamla lerteglet, lägger skivor och läkt och ska sedan flytta dit teglet igen då det är i ok skick. Det är dock en massa mossa och lav på teglet som är svår att få bort om man inte sitter och tok-skrubbar varje enskild tegelpanna för sig, och vi vill inte använda div. giftiga metoder.  Är det någon som har ett bra husknep?
Upp med dig på taket, med en stålborste ! Det är det enda som tar bort allting !

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #12 skrivet: 25 nov-08 kl 21:42 »
Om mossan håller kvar fukten i teglet så kan det frysa sönder. Stål borste är det bästa att ta bort den med.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

forestman78

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 26 nov-08 kl 00:47 »

Häll på klorin (det går åt mycket) och spola sedan av med högtryckstvätten!
Se till så det inte stänker i ögonen!
Biodlande torpare med hund och gäss.

Dela detta:

* Inloggade just nu

845 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser