Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mager get  (läst 2780 gånger)

balotte

Mager get
« skrivet: 06 jun-08 kl 08:23 »
Ulla är mager så det skriker visserligen har hon haft 6st killingar tätt, hon är avmaskad och avlusad: Vad ska jag ge henne för att hon ska gå upp i vikt? Hon kom till oss för en månad sen då var hon ännu magrare så lite hull har hon fått men jag tycker att det gåt sakta.
Ägare till 3st shettisar 1 russ,4st  leghorn 2 st sussex och en dv kochintupp,1 kanin,2st  getter,1 hund,1 katt

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Mager get
« Svar #1 skrivet: 06 jun-08 kl 13:14 »
Blanda i 10% Unik 52 (eller var det 53?) i spannmålet. Vad är Ulla för ras? Om det förklarar varför hon haft 6 killingar så tätt menar jag...... Har hon killingar hos sig nu? Och i såna fall, hur gamla är dom? Eller mjölkas hon? Hur mkt. ger hon per dag i så fall?

balotte

« Svar #2 skrivet: 06 jun-08 kl 14:27 »
Ulla är en blandning mellan lantget och dvärgget, hon har inga killingar hos sej nu vi hämtade henne från killingarna för ca en månad sedan. Jag mjölkade henne bara de första två veckorna när hon var stinn nu har hon sinat. Både Ulla och Getrud får hö+gräs som de äter och 2 dl havre var varannan kväll. Vad är detta unik som du skrev? Var köper jag det?
Ägare till 3st shettisar 1 russ,4st  leghorn 2 st sussex och en dv kochintupp,1 kanin,2st  getter,1 hund,1 katt

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 06 jun-08 kl 18:17 »
Hon kan gott få mer havre. Unik är ett kofoder i koncentrat (blanda 10% i säd) som ger lite extra kraft åt magra getter eller getter som mjölkar ner sig. Finns på Granngården.

balotte

« Svar #4 skrivet: 06 jun-08 kl 19:40 »
Tack ska du ha. Det är så bra att ha en kunnig person och fråga  :D när man är villrådig.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #5 skrivet: 08 jun-08 kl 15:24 »
Lite betfor brukar också vara bra
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

palseger

• djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 12 jun-08 kl 20:03 »
Hej!
tänkte tränga mig in här om det är okej.
jag har sedan 2 veckor tillbaka skaffat mig en liten getflock på 6 getter. de har för
tillfället ett halvt hektar bete instängslat med mycke mat och verkar inte vara några problem för dem att äta och vila.

Flocken är i varierande ålder.
De yngsta är ca 10 veckor nu och är lite undanskuffade men inte så
alvarligt. Den ena av de två små har blivit riktigtrund och fin.
men den andra fick jag tag på i dag och kunde sitta och klappa. Hon
är mycke smalare men verkar äta bra och idislar och allt så.

Men nu undrar jag vad ni har för erfarenhet av foder som små killingar som behöver
gå upp i vikt känner sig nyfikna på att smaka?  ??? ???
Tänkte stanna till på lantmännen i morgon och köpa lite blandat som jag vet är bra för hästarna.

jag vet att jag säkert bara är lite fjompig som ny getägare men trots det goda betet så
vill jag att hon går upp i vikt lite snabbare av flera anledningar. bla mycket orm i området. redan fått ett
ormbett på våran 4 månader get. allt gick bra med lite kortison tabletter men då det var på mulen svullnade hon upp
över ena sidan.

Jag hoppas på lite råd ang min tunna killing och ber om ursäckt att jag trängde mig in på denna
tråd. bara tyckte att det kanske blev lite mer samlat så.

MVH
Terry
 :D

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 12 jun-08 kl 21:18 »
Mina äter havre från ca: andra veckan. Smakar av mammas alltså. När jag börjar mjölka så har dom havre inne hos sig i barnkammaren om natten. I den åldern som dina är äter mina mellan 3-5 dl havre och en del är avvanda. Då har dom varit nyfikna på annat i 9 veckor  ;)

palseger

• Småland
« Svar #8 skrivet: 12 jun-08 kl 21:22 »
Är hel eller krossad havre det bästa alternativet?
jätte tacksam för hjälp. ska lite suksesivt börja ge dem lite havre.

Fårminneraler säger endel att jag kan ha i hagen? är det sådana som är som en sten i bytta eller i burkar som du blandar i fodret?
Har nu en saltsten med allt vad den innerhåller. dock ej någon silen sten...
Försökt läsa mig fram men är precis ny på sidan.'men svar om havren vore toppen.

Tack

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 12 jun-08 kl 21:30 »
Mina får hel havre. Och det låter "kross, kross, kross, kross, kross, kross" när dom äter det. Hel havre håller också bättre.

palseger

• Småland
« Svar #10 skrivet: 12 jun-08 kl 21:35 »
Tack
precis som till hästar. blir inte så mycket damm heller.
Väldigt tacksam och glad för hjälpen.
I morgon blir det foder på lantmännen till mina små älsklingar.
 8)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 12 jun-08 kl 21:52 »
Är korn billigare hos dig så går det bra också.

ninna b

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 jun-08 kl 22:07 »
Det kan vara en god ide att avmaska dom också....

palseger

• Småland
« Svar #13 skrivet: 13 jun-08 kl 15:12 »
Ja, jo det hade jag gjort om jag inte viste att det är knappt två veckor sedan de avmaskades så jag vill gärna avvakta lite till innan jag vågar ge dessa små en ny dos.  :-\
Men jag skall hålla koll på henne. den andra är inte mycket större men växer på sig fortare.
Men jag skall börja med lite havre och se till att de verkligen får äta ordentligt i den stora hagen. aptiten är inget fel på men i dag är de fick havre åt hon så mycke saktare än den andra och därav anledningen att Jet går upp i vikt bättre än lilla WB.

Jag är väldigt tacksam.
Ha det bra i värmen

balotte

« Svar #14 skrivet: 26 jun-08 kl 08:12 »
Nu har Ulla börjat ta sig. Hon började tappa sin päls men det kom tillbaka. Hon var väl shockad när hon kom hit, god mat, vitminer, mineraler och alltid pyssel omkring henne. Hon är som en annan get nu, kommer fram och ska kela. Sen är ju Getrud en underbar och lugn get så det har väl smittat av sej till Ulla. Hon hade ingen kontakt med människor på förra stället, jag tror inte att hon hade det så bra.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #15 skrivet: 26 jun-08 kl 08:30 »
Vad fint allt låter nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser