Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  getter och höns.....funkar det???  (läst 8692 gånger)

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
getter och höns.....funkar det???
« skrivet: 05 jun-08 kl 19:16 »
Hej! e det nån som har getter och höns???? undrar mest om dom går ihop ???
Jag har dvärggetter.... och funderar på höns. Getterna bryr sej inte om andra fåglar.
Det kommer nämligen ett ankpar varje dag och hälsar på, som gärna går in och sover hos getterna.
Tänker mest om dom kan smitta varandra med nåt..... vill inte gärna utsätta dom för det.
Vågar höns gå in till getter? Nu va tanken att skaffa dvärgkochin. Nån som har erfarenhet av dessa ihop.
hej hopp! ;D
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Sommartorparn

SV: getter och höns.....funkar det???
« Svar #1 skrivet: 05 jun-08 kl 19:42 »
Egen erfarenhet - nej tyvärr. Men i min grönaste ungdom läste jag Kulla-Gulla fram och tillbaka och se där: Troll-Pelle har en get och tre hönor som kommer fantastiskt bra överens. Nu får vi se om proffsen tycker att det stämmer.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #2 skrivet: 05 jun-08 kl 20:22 »
Mina höns går glatt in till getterna i lagårn. Men att de bor ihop är nog inte att rekommendera då hönsen dammar så fruktansvärt, ett fint damm som kan sätta sig i luftvägarna. Sen tillkommer ev ammoniaklukt beroende på strö osv.
Inget annat djur ska nog bo med höns tror jag.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #3 skrivet: 05 jun-08 kl 21:11 »
jag tänkte inte låta dom bo ihop......
undra mest eftersom hagen ligger intill.... och gräset e ju alltid grönare på andra sidan ;D
jag hade tänkt att hönsen kunde få gå in i getternas hage för att få tillgång till gräs och slippa hundarna....

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #4 skrivet: 05 jun-08 kl 21:28 »
läste nånstans att man ska strö stalosan för amoniaklukten eller foderkalk....

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #5 skrivet: 05 jun-08 kl 23:53 »
Mina getter får ibland hönsbesök i sin hage. Getterna bryr sig inte om hönsen alls! MEN om getterna går lösa och grinden till hönsgården är öppen, då jäklar passar getterna på att klämma in sig genom hönsluckan för att glatt glufsa i sig hönsmaten!!!  Mindre bra....
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Goatgirl 1

• -
« Svar #6 skrivet: 06 jun-08 kl 01:36 »
vi har inga höns, men vi har myskankor, och  jag vet att ibland tycker våra getter att dom är ivägen och då är det ju bara att stånga ;)  Det skadar ju inte ankorna eftersom dom är tåliga och alla getter är ju olika. Det beror också på om dom är uppfödda med olika djur så dom är vana vid sånt.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 06 jun-08 kl 17:23 »
Jag har  höns som går fritt men dom går aldrig till getternas hage.... Men så som du beskriver det kommer det nog inte vara några problem. Men som sagt man ska inte ha dom i samma byggnad eller samma stall så dom är tillsammans.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 06 jun-08 kl 17:41 »
Jag har haft getter  o höns ihop i flera år utan att ens reflektera över att det inte skulle kunna gå  ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #9 skrivet: 06 jun-08 kl 18:54 »
det låter ju bra att dom kan funka ihop ;D
En dum fråga bara....varför skulle man inte kunna använda samma  stall( olika delar av det)?
Jag har förstått att höns dammar men det tycker jag getterna gör redan.....
lukten e ju också lika illa......
Vad jag uppfattat finns det olika saker man kan göra åt lukten..... även damm till en viss del...
Nu till frågan...finns det nån annan anledning till varför......
Vill lära mej allt innan man skaffa ett djur.... plus lära mer om getter ??? :D

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 06 jun-08 kl 19:20 »
LUKT??  ???

Höns luktar väl INGENTING

Getter luktar inte heller nämnvärt... Bocken luktar vedervärdigt när getterna brunstar, det håller jag med om!

Men annars är det ju SKITEN som luktar, håll rent o slipp lukt säger jag bara!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #11 skrivet: 06 jun-08 kl 21:06 »
jag tycker inte heller att det luktar illa i den bemärkelsen......
det luktar stall.......det luktar get.....so What...
Men vissa som har höns säger att det luktar illa....
Jag håller med dej...städar man så  blir det bra....

Dollar

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 08 jun-08 kl 15:22 »
Visst kan du ha dom ihop, men det skulle jag aldrig ha.  har provat med kaniner inne hos hönsen men nej där höns är ska man nog bara ha höns eller ankor.....
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Anna

• -
« Svar #13 skrivet: 13 sep-08 kl 22:20 »
Och jag som tänkte att getterna kunde bo i hönsbaracken. Det är en stor barack och jag har gjort vinterhönshus av ca 1/3 av den. Tänkte att getterna kunde bo på andra halvan. Är det alltså dumt? Är det pga dammet kan jag ju ha stängt emellan elelr hänga en matta för nätdörren in till hönsen. Är det pga "skitlukt" så brukar jag städa ofta åt hönsen så det brukar inte bli så faligt. Jag funderade själv mer på om det var dumt utifrån ohyra osv. Brukar dock kolla hönsen regelbundet för att ha koll på om de får nå'n ohyra som behöver behandlas.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 13 sep-08 kl 23:09 »
Jag har sett killingar nypa hönsen i stjärten av ren nyfikenhet ibland. Typ ta tag och ruska lite för att kolla "Vad är det här för latjo liten pryl?" Inte så populärt  :) Men efter en gång så lär sig hönsen att gå "lagom" långt ifrån nyfikna getmunnar. Då är det värre med killingar som ååålar sig in igenom hönsluckan för att äta hönsmat. Jag har fått sluta med automater tills killingarna blivit för stora för hönsluckan.

Dalagård

• Dala-honsgard
« Svar #15 skrivet: 13 sep-08 kl 23:33 »
läste nånstans att man ska strö stalosan för amoniaklukten eller foderkalk....

Det är kanonbra med stalosan, tar bort lukt och minskar risken för flugor. Givetvis om man städar ordenligt.
Vi har både Afrikanska dvärgettter och höns. Våra höns går in i getternas hage utan problem. Ska även ha dem i samma stall i vinter, har inte reflekterat över att det inte skulle gå.
Vi bor i Fliseryd i Småland. Har ca: 120 frigående höns bl.a Lohman.Exchequer Leghorn, Brahma , dv.kochin, silkeshöns, öländska dvärghöns, svarthöns, pärlhöns, blandraser m.m 2 katter, 2 kaniner & 2 chihuahua/papillon flickor
www.dala-honsgard.se  och  www.receptochfoto.se

Suzniz

« Svar #16 skrivet: 14 sep-08 kl 09:15 »
Jag har haft getter  o höns ihop i flera år utan att ens reflektera över att det inte skulle kunna gå  ::)

Detsamma med mina djur. Inte ens funderat på att det inte skulle gå. Dog getterna på löpande band förr då när man hade alla djur tillsammans för värmens skull. Ibland tycker jag det är lite överbeskyddande och konstigt. På vintern är de i samma rum i ladugården. Ute dagtid. Enda problemet är att de ibland smiter iväg och äter hönsens mat. Hönsen flyttar på sig när getterna kommer så det är inga problem med skador eller så. /Susanne
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #17 skrivet: 14 sep-08 kl 09:41 »
Våra getter och höns är mest nyfikna på varandra och står gärna och tittar på varandra, ibland till och med nos mot näbb...Vi har också märkt att getterna gärna går in i hönshuset för att leta godsaker och inte ens då blir hönsen rädda, utan flyttar bara lite på sig. Hönsen ville gärna gå in i getboxen och ligga i halmen och gotta sig, så därför får numera hönsen också lite halm att ligga i.

Jag håller med Fracses om att förr gick det ju bra att ha alla djurslag tillsammans och inte dog för det, tvärtom eftersom vämen då ökar i djurstallet.

Det ska också vara enkelt, roligt och inte alltför kostsamt att hålla djur och då är det ju bra att ha dem i samma utrymme.

Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #18 skrivet: 14 sep-08 kl 10:03 »
Jag håller med Fracses om att förr gick det ju bra att ha alla djurslag tillsammans och inte dog för det, tvärtom eftersom vämen då ökar i djurstallet.

Förmodligen även resistensen mot sjukdomar. Det är väl den djurhållningen som har skapat våra almogeraser.

Anna

• -
« Svar #19 skrivet: 14 sep-08 kl 15:27 »
Vad bra att få läsa alla era inlägg. Jag har också lite den inställningen att vi lätt gör för stor affär av det mesta. Det ska inte vara för krångligt att ha djur även om de så klart måste få det de behöver för att vara friska och få leva bra liv. Då får de nog dela barack (fast i varsin del) med hönsen om de inte kommer att få bo med grannarnas får ett tag när det är som kallast ute. Om det nu inte är några problem med getter och får ihop, fast det ska det ju inte vara av vad jag läst...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 2 användare
Lynga, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser