Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  få loss slåtterknivarna  (läst 5893 gånger)

louise

• Gäst
få loss slåtterknivarna
« skrivet: 05 jun-08 kl 18:11 »
Står å glor på min slåttermaskin för att klura ut hur jag ska få loss knivarna. De sitter ju "fastspända" med "klor" som jag inte kan vrida åt sidan. Det måste vara nån annat sätt det är tänkt att man ska få av grejerna på.

Filip Skräplund

SV: få loss slåtterknivarna
« Svar #1 skrivet: 05 jun-08 kl 18:24 »
"Kniv" kallas den platta järnstången med en massa trekantiga knivblad på.
"Knivbalk" är ramen med spetsiga tänder, som kniven går fram och tillbaka i.
Fäll ner knivbalken så den ligger platt på marken.
Kolla infästningen av kniven till vevstaken, det kan se olika ut beroende på fabrikat.
Lossa vevstaken och dra ut kniven åt sidan.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 jun-08 kl 19:36 »
så har jag gjort tror jag. Eller, vilket håll är "åt sidan"? Jag har provat att dra i samma riktning som hela balken är och rakt ut från den. Men fästena som klämmer fast kniven på fem ställen gör att den är svår att rubba.

Fattar inte riktigt din beskrivning av kniv och knivbalk. För mig är det två "knivar"=långa pinnar med flera små trekanter på, som ser i stort sett likadan ut. Å så finns det en platt lång skiva som dessa två knivar sitter längs med. Den har inga taggar å trekanter, däremot "klor" som spänner fast de två knivarna.

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 05 jun-08 kl 20:08 »
så har jag gjort tror jag. Eller, vilket håll är "åt sidan"? Jag har provat att dra i samma riktning som hela balken är och rakt ut från den. Men fästena som klämmer fast kniven på fem ställen gör att den är svår att rubba.

Fattar inte riktigt din beskrivning av kniv och knivbalk. För mig är det två "knivar"=långa pinnar med flera små trekanter på, som ser i stort sett likadan ut. Å så finns det en platt lång skiva som dessa två knivar sitter längs med. Den har inga taggar å trekanter, däremot "klor" som spänner fast de två knivarna.

Kan det vara ett dubbelknivaggregat? Av märket Busatis?

Såna har två stycken motgående knivar, klipper mycket bra och det blir nästan aldrig stopp, men är lite känsligare för stenkörning än vanlig slåtterkniv.

Skriv gärna vilket fabrikat du har.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 jun-08 kl 20:11 »
Ja! Det är en sån! Ger det nån lösning? Ringde ytterligare en maskinvän som mest sa att de brukar sitta väldigt hårt å ibland måste man dra loss kniven med traktor. jag har nu försökt dra med bilen å ett spännband. Slutade bara med att traktorn började flytta på sig.

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 05 jun-08 kl 20:22 »
Nog ska man kunna rubba knivarna för hand om underhållet är skött ordentligt (Varning, det är skitlätt att klippa ett finger eller två, men du har väl katt har jag för mej.)
Troligen är det rost som gjort att det fastnat.
Du har väl rostlösningsolja (?), det är nästan ett krav om man använder gamla grejer.
Du kan behöva lossa tillhållarna ("klorna") en aning för att få loss knivarna.
Jag vet inte exakt hur det funkar, såna apparater är ganska sällsynta pga högt nypris.
Kolla länken, där finns pdf-filer med manualer, visserligen inte för just din maskin, men principen är densamma på alla Busatis dubbelknivmaskiner.

http://www.esm-ept.de/cms/70/1/3/cat/DoubleknifeCuttingSystembiduxBusatisSystem.html

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 jun-08 kl 20:30 »
Nu är den loss!

Men alltså, alla råd jag har fått, ni måste ha missuppfattat problemet. Det är ingen rost som har begat fast den, det är enbart de fem fästena som klämmer så jävla hårt att det inte gick. Och när jag väl rubbat den lite så hade ju fästena lossat och klämt ner sig mellan knivarna så det blev ännu värre.

SÅ.. ska bara få fast den "nya" kniven. Allt detta bara för att testa en teori om varför maskinen inte funkar..

Återkommer med fler rapporter av kvällens maskinstund..

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 05 jun-08 kl 20:38 »
Fästena kan ju inte klämma hårdare än sist maskinen användes, ifall ingen har skruvat på den.
Alltså tror jag iaf att det är rost, eller så är "klorna" för hårt ansatta, det kan ge varmgång och knivarna kan gå av.
Dubbelknivarnas glidytor behöver smörjas ganska ofta under arbetets gång.
Kom ihåg att knivarna ska alltid monteras loss från maskinen efter säsongen och förvaras torrt över vintern.
Dessutom bör trasiga  eller nerslipade knivblad bytas och skärytorna slipas.
Både knivar och knivbalk ska behandlas med rostskyddsmedel.
Då är det bara att montera och köra nästa säsong.
« Senast ändrad: 05 jun-08 kl 20:40 av Filip Skräplund »

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 jun-08 kl 20:41 »
vad ska jag smörja med? är på väg till macken å ska skaffa nån olja till kraftstången som också har fastnat. Stänger om 2o min, tar misnt tio dit

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 jun-08 kl 20:43 »
Hela anledningen till att jag byter kniv är att maskinen la av förra säsongen. Just nu tror jag att det beror på att en av "trekanterna" gått av och fästet klämde ner mellan knivarna. Men hur jag kan ha  missat det förra året när jag felsökte är obegripligt, så jag litar inte på min teori just nu.

Filip Skräplund

« Svar #10 skrivet: 05 jun-08 kl 20:46 »
Vanlig motorolja duger bra, även växellådsolja som är lite tjockare.
Sågkedjeolja för motorsågar är ett alternativ, den extra stora klibbigheten gör att oljefilmen håller längre.

Det kan hända att du måste slipa bort en bit av ett knivblad om det tar emot pga av knivbladet blivit skadat.
Helst bör man ha några slitdelar som knivblad och nitar att fästa dom med hemma i reserv, det kan bli stressigt att fixa delar mitt i skörden.
Observera att det är jättenoga med att få rätta sortens reservdelar, de måste passa precis. Ögonmått räcker inte.
Viktigt alltså att kunna uppge exakt vilken sorts maskin du har, gärna tillverknings- och reservdelsnummer eftersom man bara går efter såna vid lagerhållning.
Ev kan du ta bilder på maskinen som underlag vid reservdelsbeställning.
« Senast ändrad: 05 jun-08 kl 21:33 av Filip Skräplund »

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 jun-08 kl 22:58 »
Min slåttermaskin är den helaste å finaste i hela världen! Min teori höll, problemet var att det fattades en "trekant".

Ska slipa knivarna imorgon bitti. Sen blir det slåtter!

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 1 användare
Toothpaste

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser