Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Herdehundar  (läst 16223 gånger)

klastorpet

SV: Herdehundar
« Svar #60 skrivet: 08 jun-08 kl 10:46 »
OT!

angående hund som angriper dina får, så är det tillåtet att skjuta hunden på platts!
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=35419

Charlotte

• -
« Svar #61 skrivet: 08 jun-08 kl 10:46 »
Fast just skällandet är det ju man "ställer" björn med (precis som älg) när man jagar björn. Det har ingen avskräckande effekt.
Så Pumin finge väl stå där till man kommer med bössan då. ;)
 Jag tror att Pumin har arbetat ihop med människan som vallare och jakthund och kanske därför är för osjälvständig för att ha ensam i hagen.
 Jag tror att de större raserna har avskräckande effekt just pga sin storlek och därför har man använt dem till Herdehundar.
Om de dessutom ställer sig emellan rovdjuret och fåren så uppträder den ju inte som ett bytesdjur och det kan ju få björnen att låta bli.
                                               Mvh
                                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

klastorpet

« Svar #62 skrivet: 08 jun-08 kl 11:06 »
Jo, du har nog rätt i att Pulin är liiite--ska vi säga ettrig?

Men då jag scannat lite om "Björn" så är ju ett direkt försvar mot björn lite knepigt.. det är ju som du säger en avskräckande effekt man får ha i hunden. Har man en hund som klarar björnen (på riktigt) så har man ju andra problem.

OT,igen..Jag blev biten för några veckor sedan för första gången.. (o det är inte för att jag är "feg" som jag inte blivit biten..) utan det var en terrier som angrep min TM o jag går emellan.. mest för att skydda terriern.. men den (högst personlig åsikt) oerhört dåliga insikt de har om sin position o storlek o verklighetsuppfattning  är otrolig..

Charlotte

• -
« Svar #63 skrivet: 08 jun-08 kl 11:10 »
Där har du rätt! Min systers Border terrier tror att hon minst är ett Lejon. Men det krävs väl sånt temperament för att våga ge sig ner i ett Grävlingsgryt. Kanske kunde hon vara nåt som Herdehund ;)
Angående hundar som klarar av björnar rent fysiskt så undrar jag om det finns såna? Den björnhona jag sett här under försommarn är helt enormt stor, jag tycker det ser ut som om hon skulle kunna sopa iväg vilken hund som helst med ett enda slag. För att ta död på henne skulle det nog krävas en flock Herdehundar...
                                             Mvh
                                            Charlotte
« Senast ändrad: 08 jun-08 kl 11:18 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

klastorpet

« Svar #64 skrivet: 08 jun-08 kl 11:34 »
vinthund o TM i kombination är ju en gammal beprövad variant ;) skämt!

Birgit

« Svar #65 skrivet: 08 jun-08 kl 12:00 »
Det ni diskuterat nu, är precis vad jag försökt få fram: Hundarna finns i första hand i avskräckande syfte. Det är väl ingen som vill att hunden ska skadas eller skada/döda andra levande varelser?
På 5 år har jag inte upptäckt ett fall av dödande från mina hundar. Inte ens en räv - och det har vi gott om!
Angående vad de kan avskräcka är Charlotte på rätt väg, deras markerande och skällande gör att rovdjuren undviker platsen. Har man ett högt rovdjurstryck, framförallt stora rovdjur som björn o varg, bör man ha fler hundar. De samarbetar väldigt bra och fördelar arbetsuppgifterna mellan sig.
Det är inte svårt att få djuren att stanna hos fåren om man lär dem rätt från början. Har ingen här sett "The sheepish lion Lambert"?
Du måste ha en hund med dessa egenskaper för att få den att försvara flocken. Andra kan vakta, men inte som en i flocken, utan mer för sitt eget vaktande. Därför funkar oftast inte andra vakthundar. Tänk er en fårflock, de har ju en rangordning, alltid en ledartacka t.ex. Längst ner kommer något som ibland betäcknas som "vaktmästar"tackor. Deras uppgift är att bevaka, slå larm och försvara flocken. Den funktionen har hunden. Det är därför hunden måste "växa" in i flocken, så att flocken blir dess familj. Då överger de inte heller flocken.
Man lär också dessa hundar var deras revir är, genom att promenera gränser med dem, viktigt när man byter hage t.ex.
Lamor som ju nämnts kan säkert fungera till viss gräns, men de är ett bytesdjur och försvarar i första hand sig själva och sina avkommor. Att de är bytesdjur gör också att de kan locka till sig rovdjur. Hundarna är ju själva rovdjur, så det påverkar andra rovdjurs intresse negativt att söka sig dit där det redan finns andra rovdjur.

klastorpet

« Svar #66 skrivet: 08 jun-08 kl 12:59 »
men det jag försöker få fram är en Herdehund som fungerar för alla.. o det går inte.
Så det behövs en bredare syn på det hela, rätt hund/ras/individ på rätt område..
Vilka risker finns det med att placera en hund på ett visst ställe och vara öppen för att det kan fungera med raser som fungerar enl vår lagstiftning. det jag tänker på är att det kan finnas marker där det är strövområden i anslutning och det kan finnas områden med större rovdjur. jag ser det inte svart vitt.. det kan ju finnas områden med både svamplockare och björn.. o då kanske det inte är bra med hund överhuvudtaget! Viltstaket är ju ett alternativ som i vissa fall skulle vara bättre än en hund som kan "klara björnen".

En sak jag inte tycker är OK, är att betesmarkerna skulle bli områden där allemansrätten är åsidosatt. 

Charlotte

• -
« Svar #67 skrivet: 08 jun-08 kl 13:51 »
Nej, det finns nog ingen ras som passar för allt, och på vissa ställen passar nog inte hund alls.
Den som skaffar hund ska ju också vara intresserad av HUND också. Därav att jag hellre skulle ha hund än tex stängsel (inte för att det skulle vara "billigare") En diskussion Klastorpet själv tog upp, inte jag ;) Jag trodde du tyckte det var en billigare lösning för snåla... Därför ville jag påpeka att det i det långa loppet kanske inte alls var billigare. Jag räknar inte så hårt på arbetstimmar, då skulle jag syssla med något annat för länge sedan...
 Problemet med rovdjursstängsel är väl att det inte alltid fungerar på Lo. Och med en allt större stam av rovdjur kommer det kanske inte att vara en försvarbar kostnad att få bidrag till stängsel? Jag har flera beten så visst skulle det vara smidigt att kunna flytta med hunden.
 OM jag skulle ha herdehund vore det mycket pga att jag tycker det är intressant att samarbeta med och jobba hundar.
                                                Mvh
                                            Charlotte

klastorpet

« Svar #68 skrivet: 08 jun-08 kl 14:12 »
Till Birgit..Men hur ser du på att om svamplockare skulle få för sig att korsa dina hagar skulle det fungera?

Detta är inget angrepp eller liknande, jag försöker bara få koll på OM det skulle fungera..

Birgit

« Svar #69 skrivet: 08 jun-08 kl 16:26 »
Jag tränar som jag nämnt, mina hundar på att det går folk i hagen. Man måste ju visa dem hur man förväntar sig att de ska bete sig. Inte släppa dem vind för våg.
Då mina får besök av folk de inte träffat förut, visar de sig och skäller. Därefter går de bort till fåren och sätter sig framför dem och håller koll på inkräktaren.
De var ettrigare som små och då fick man bevaka dem mer intensivt. Men så funkar ju de flesta hundar. Så länge människorna inte bryr sig om fåren, får de röra sig fritt en bit från flocken.

Angående raser och val, så är de ju olika anpassade till att umgås med människor. Pyrren har helt klart tillräcklig vakt för att klara den biten, men är oftast tämligen människovänlig. De maremmor jag träffat i Italien likaså. Men det skulle helt klart vara intressant att få en utvärdering på de olika rasernas likheter och skillnader i olika situationer. Så man kanske kunde få ett hum om vilka raser som passar vilka förhållanden. Tror dock fortfarande att mycket av olikheterna har mer med individer och uppfostran att göra, än vilken ras, men helt klart är vissa skarpare. De kanske vi inte behöver använda här heller?
Att en hund "klarar" björnen innebär inte att den i strid kan besegra en björn, utan genom sin närvaro och sitt markerande håller björnen på avstånd. För att besegra en björn krävs nog minst två, troligen tre hundar i samarbete. De är inte blodtörstiga.
Mina tankar var lite lika Charlottes angående att jobba med hunden. Detta är ju inget nytt påfund, även om hundarna idag oftast har mer människokontakt och därför inte är lika aggressiva mot människor. Den samhörigheten man känner med fåren och hunden när allt fungerar vill jag inte byta mot något.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #70 skrivet: 09 jun-08 kl 00:38 »
Synpunkter på hur trådar modereras kan diskuteras här:

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=85.0

Mvh
Moderator

Vad har Skumme för kompetens när det gäller att värdera mina inlägg? Ingen alls . Är det här ett forum för människor som vill förstå, tydligen inte. Tydligen är nivån mycket låg. Ja, det är väl inte direkt eliten, som är mer eller mindre bosatt på det här forumet.
Självhushåll till nytta och nöje

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #71 skrivet: 09 jun-08 kl 08:51 »
Där har du rätt! Min systers Border terrier tror att hon minst är ett Lejon. Men det krävs väl sånt temperament för att våga ge sig ner i ett Grävlingsgryt. Kanske kunde hon vara nåt som Herdehund ;)
Angående hundar som klarar av björnar rent fysiskt så undrar jag om det finns såna? Den björnhona jag sett här under försommarn är helt enormt stor, jag tycker det ser ut som om hon skulle kunna sopa iväg vilken hund som helst med ett enda slag. För att ta död på henne skulle det nog krävas en flock Herdehundar...
                                             Mvh
                                            Charlotte
Min Border Terrier är precis likadan, han studsar mot Ovtjarkan och det är bara några dagar sen som sambon fick rädda honom ur Ovtjarkans käftar när han riste honom som ett byte. Bordern är tålig och fick inte en skråma ska jag tillägga. Ovtjarkan har gjort såhär förr när terriern närmat sig hans matskål eller ben men på nåt sätt är han dock försiktig och skadar inte honom fastän han skakar honom som en vante mellan käftarna.
Nu blev det OT

Ryssarna hävdar att Ovtjarkor i flock ska kunna klå björn, därför hade man också alltid minst 4 ovtjarkor på betet med getterna. Vet dock inte hur detta funka eftersom de tenderar att bita varandra när de blir upphetsade, därför klippte man också av öronlapparna på dem som valpar eftersom de annars sliter itu dem i slamsor. Det är det enda ställe de reagerar på smärta. Har bra fått denna historia bekräftat av en (1) 16 årig ryska så jag kan inte säga med säkerhet att det är så.
« Senast ändrad: 09 jun-08 kl 09:15 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

« Svar #72 skrivet: 09 jun-08 kl 10:32 »
I mina öron låter det lite överdrivet. För vitsen är ju att hundarna ska klara sig ur det hela ???

Diskuterade detta med en amerikanska  som haft både björn och vargattacker på sina getter. Vid tillfället hade hon tre hundar i tjänst (björn) två estrelor och en akbash. En hund flyttade getflocken från faran, en gick mot björnen (på behörigt avstånd) och skällde och irriterade den så mycket den kunde untan att själv få stryk. Nummer tre angrep björnen bakifrån, när den var fokuserad framåt. Det hade fortgått bortåt en kvart, men sedan hade björnen skyndat in i skogen igen. Ingen fick allvarliga skador, vare sig björnen eller hundarna.
De har ju ofta flockar av varg eller coyote som attackerar. Därför har de ofta flera hundar, då en annars fick jobba ihjäl sig. En hund har också svårt att ha koll på allt om den ska kunna vila lite ibland också.

Kolla gärna denna sidan: www.bjorketorpislandshastar.se De har pyrrar.
Här hittar ni det mesta ni vill läsa om detta: www.lgd.org/library.htm

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #73 skrivet: 11 jun-08 kl 07:22 »
Hur menar du överdrivet?

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

« Svar #74 skrivet: 11 jun-08 kl 09:49 »
Jo, att de biter varandra??? Funkar de verkligen så? Däremot har jag hört att de på vissa håll klippte öronen för att inte rovdjuren skulle bita sönder dem?
Hoppas du inte tog det som kritik :-[ Lite dumt formulerat av mig!
Men det är ju ingen vits med att de skadar varandra?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #75 skrivet: 11 jun-08 kl 11:05 »
Du har rätt, visst klipps öronen även för att rovdjuren inte skulle slita sönder dem men dessvärre sker det även inbördes när flera ovtjarkor skall dela på yta eller utfodras i varandras direkta närhet.

Jag fick vid vissa tillfällen kedja mina 2 i varsin del av logen vid utfodringen för annars flög de ihop. De vaktar sin mat med enorm aggressivitet, nåt som även uppfödaren bekräftade då han får kedja sina 12 på samma sätt vid utfodring.

Jag observerade även vid flera tillfällen när jag hade båda att de vid retning (såg någon utanför på landsvägen tex) kunde bli så exalterade att de högg i varann om den andra stod för nära och skällde på föremålet, de liksom strider om vem som "ska fram först".

Hanen jag har idag är oerhört varsam med våra barn 2 och 4 år, och likaså med 4 veckors valpen, han respekterar tikens morrande och går undan hennes koja. Men om hon inte vaktar sin mat tillräckligt väl kan han mycket väl angripa henne för att sno hennes mat. Ser helt absurt ut med en hane som anfaller en tik på det sättet. Utöver det respekterar han henne men när han vaktar nåt eller får mat slår det liksom slint. Och det har jag aldrig upplevt hos en annan hundras. Skall tillägga att det är inte bara mina som gör så som sagt utan även många andra ovtjarkor enligt deras ägare som jag talat med.

Birgit

« Svar #76 skrivet: 11 jun-08 kl 12:13 »
Jag hänger med ;)
Jag hade lite problem med detta hos mina unga, men jag var stenhård när de var små på att de åt i sin egen matskål. Kanske är KO ettrigare. Visst händer det att de stjäl varandras mat och då blir det "ordväxling" 8)
Märker också att de är varsamma med barn. Speciellt Bettan, hon älskar barn, våra är ju inte så små (den yngste 15) men får vi besök, så blir hon alldeles till sig över barn och ligger på rygg och slickar dem osv.

ninjan

• Alvens
« Svar #77 skrivet: 11 jun-08 kl 12:24 »
Kimma vet du varför hundarna beter sig på detta vis?
Varför dom vaktar just maten så intensivt?

Har nu lät igenom hela den här tråden, mest för att raserna som ni skriver om är farsinerande tycker jag.
Skulle själv aldrig våga ha för skarpa hundar hemma, men det är väldigt intressant med hundar som har så starka instinkter.

Jag har själv varit i kontakt med Boerboel en del. När hon har bott här så har INGEN kommit innanför dörren. Hon är reserverad mot främlingar, gör inget, utan går bara undan. Men älskar husfolket.

Men själv skulle jag som sagt aldrig våga ha en hund med så starka vaktinstinkter lös ensam på gården.

Själv har jag Amstaff och Staff, och dom är nog så respektingivande för främmande, men skulle släppa in den skummaste tjuven med glädje  ;)
Jag har ju mina hundar som familjehundar, och inte i syftet att obehöriga ska hålla sig undan, men tror att många som vet eller ser vad för hundar som finns här, tänker sig för innan dom stör oss i ont syfte.

Men ni som har dessa hundar som gårdsvaktare, har ni stängsel runt gården oxå, eller är hundarna så säker att dom håller sig innanför tomtgränsen även om det går förbi människor och andra hundar?
Jag tänker på er som har hundarna hemma, och lösa dygnet runt.

Vill bara förtydliga att det är ingen riktad kritik, bara ren nyfikenhet!
Endast hundar och en katt numer
Ett liv utan djur.. är inget liv!
www.alvens.se

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #78 skrivet: 11 jun-08 kl 12:52 »
Ninjan Naturligtvis har vi gården inhägnad. Som jag skrev tidigare är det viktigare att hålla folk ute än Ovtjarkan inne i mitt fall. Ovtjarkan är starkt gårdsbunden och springer inte sin väg eller gör utflykter på egen hand. Hans jobb är ju att vakta gården och han trivs bäst när han har ett tydligt uppdrag och en fast plats att vara på. Tar jag ut honom i koppel blir han nervös. Han ser ju aldrig andra hundar än de vi själv har så det är munkorg som gäller för säkerhets skull. Han kan även morra och skälla mot människor som han anser är misstänksamma eller kommer för nära så promenader måste ske under kontrollerade former för han skrämmer folk rejält med sitt maffiga framträdande. Jag har honom alltid fast förankrad runt midjan när vi är ute och munkorg när vi vistas utanför tomten. Jag har sett vad han kan åstakomma även med större djur så det är försiktighet som gäller.

Man skall vara mycket medveten om vad det är för hund man köper när man skaffar sig en ovtjarka och rekomendationer från de som har många års erfarenhet av rasen säger att man ska helst ha minst 20 års erfarenhet av hundar innan man skaffar sig en Ovtjarka och det håller jag med om efter snart 3 år med Ovtjarkor på gården. Men varför de vaktar sin mat med sådan frenesi har jag inte lyckats lista ut. Även jag har fostrat och bannat dem när de visat detta uppförande men utan resultat, för det är med mina egna fingrar som insats och det vet jag hur det känns så det vill jag inte prova igen. Numera kan han och schäfern äta med 3 meter emellan dem, men så har schäfern också lärt sig sluka sin mat ganska snabbt.  ::)

Att ha en så skarp hund innebär att man visst måste tänka steget längre, före osv men jag ser inte min hund som en fara för mig eller min familj, Tvärtom, detta är en intelligent hundras som trots sitt udda beteende ibland, kan se skillnaden på folk och fä. Han skulle fex aldrig morra åt mig eller våra småbarn när han äter, tösen på 2 år kan ta hans matskål ifrån honom utan att han säger nåt men kommer nån av de andra hundarna för nära smäller det. Så visst måste man vara uppmärksam och inte ge dem mat när barnen är där fex. Se till så att de har behörigt avstånd från varann när de äter. Se till så att grindar är stängda och att munkorgen sitter ordentligt hos veterinären osv. Men det valet har man redan gjort innan man tagit hem hunden anser jag. Ananrs ska man köpa sig en Labrador eller liknande.  ;)

ninjan

• Alvens
« Svar #79 skrivet: 11 jun-08 kl 13:27 »
låter som en trevlig hund  :o Skoja bara  :)

Men finns det många uppfödare på liknande raser i Sverige, med många menar jag så klart inte golden/labbe många.. men till förhållande till djur.

Kan ju vara svårt att hitta ägare till dessa raser menar jag.

Skulle kännas jobbigt om dom skulle bli lika populära som "mina" raser i samma kretsar.

Vet nämligen en flicka om har pratat om att skaffa sig just en ovtjarka, för att den såg så snäll och mysig ut. Jag har gjort mitt bästa för att få henne på andra tankar, men en flicka som tycker sig kunna massor om hundar, och gärna vill vara opstinat är det inte lätt att omvända.

Därför jag frågar om uppfödare i Sverige, hoppas ju på att dom är få, och duktiga. Och framför allt säljer sina hundar till människor som vet vad dom köper.

Jag har inget emot rasen/erna i sig, önskar bara att människor som äger dom, har respekt för dess natur.
Det är ju heller inga små fisar man pratar om. Mina jyckar framstår ju som små knähundar i gemförelse   :)
vilket dom iof är ;)
Endast hundar och en katt numer
Ett liv utan djur.. är inget liv!
www.alvens.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser