Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur många kullar per år  (läst 3005 gånger)

kaninkattohöns

• Gäst
hur många kullar per år
« skrivet: 03 jun-08 kl 23:45 »
hur många kullar ta ni genomsnittlig på era honor på ett år ?  3 eller 4  ?  När efter förra kullens födsel  betäcker ni honorna igen ? tre veckor eller sex ? Jag vill gärna veta vad som är bra för dom, för att jag har två ettåriga honor nu, har räknat ut hur mycket kaninkött jag troligtvis behöver för oss och för att BARFa katterna -så jag vill räkna ut hur många honor jag behöver, hur många jag ska spara från mina kullar som jag nyss fick... Har Gotlänningar. Behöver kaniner en vilopaus på vintern som höns ?  Dumma frågor kanske, men jag tog bara en (maskros)kull  ;D  till våren på min gamla kaninhona, men nu har vi inte får längre och kaninerna ska stå för lite av köttförsörjningen nu.
 :)

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: hur många kullar per år
« Svar #1 skrivet: 04 jun-08 kl 00:12 »
Mina 1-åringar har fått två kullar var hittills iår.. de ska få varsin till sen får de nog vila 5-6  månader..
De skulle säkert kunna få fyra kullar oxå men jag vill ha ungarna stora till vintern så vi kan slakta överflödet innan jul..
Så man slipper mata så många i januari i kylan.. ;)
Dessutom har jag unghonor nu som ska paras så det blir nog ungar så det räcker ändå ;D
Har inte parat vid tre veckor.. utan vid sex eller nio veckor..
Spelar nog ingen roll vilken tid på året dom vilar.. hanarna kan nog vara lite loja i sommarvärmen dock..
Har gotlänningar.. / Ewa
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 jun-08 kl 08:46 »
Tack  :)
håller sig denna alla-tre-veckor-brunst period ochså över vintern ? Jag menar om jag räknar vidare alla vilomånaderna så kan jag betäcka i februari ochså ? Min gamle hona brunstade aldrig innan april, men då hade jag ju aldrig räknat, bara förlitat mig på det att hon kommer att brunsta när det bli vår.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #3 skrivet: 04 jun-08 kl 08:52 »
Jag parade iaf mina honor i december, januari, februar osv.. fick första ungarna 9:e januari i år..
Sätt en hane bredvid dom innan parning så ska det nog gå bra vilken tid på året det än är..  ;D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Gille

• -
« Svar #4 skrivet: 04 jun-08 kl 17:47 »
Tack  :)
håller sig denna alla-tre-veckor-brunst period ochså över vintern ? Jag menar om jag räknar vidare alla vilomånaderna så kan jag betäcka i februari ochså ? Min gamle hona brunstade aldrig innan april, men då hade jag ju aldrig räknat, bara förlitat mig på det att hon kommer att brunsta när det bli vår.

Mina honor tar en paus under vintern och hanens spermakvalitet blir sämre (även nu riktigt heta dagar). Mina avlar således inte på vintern o de kan bo i par då.
Kaninuppfödare och pelargontant.

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #5 skrivet: 05 jun-08 kl 09:13 »
Jag är ju novis nr ett på detta med kaninavel men har efter MÅNGA om och men lyckats få tre kullar i år, på två honor.
Ena honan fick sin första kull för en månad sedan.
Andra honan fick en kull för 14v sedan och har fått en till nu för ca en och en halv v sedan...
Är det tätt eller?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 05 jun-08 kl 09:32 »
Jag brukar para om 6 eller 9 veckor efter föregående kull, beroende på vilket hull kaninmamman har... Blir ju en viss skillnad om hon fött upp en kull på 12 ungar jämfört med 2.

Under hösten/vintern så vill de ofta inte brunsta... föds någon enstaka kull, men de honor som legat i under sommaren får sig en välförtjänt vilopaus.
Landsflykting i storstan...

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #7 skrivet: 05 jun-08 kl 10:54 »
Det här med tre-sex-nio veckor (brunstperioder)... Min Yrian har varit brunstig ända sen ungarna föddes, varje dag. Hon som aldrig varit kelig kommer nu o kryper upp i famnen.  ;D Så henne kan man para om närsomhelst tydligen, behöver inte räkna så noga på veckor.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Dandelia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 jun-08 kl 17:58 »
Mina har inga problem att bli dräktiga/få ungar under höst/vinter. Brunstar däremot kraftigt/konstant nu när det är varmt! Dom blir hysteriska, rent av aggressiva av längtan! Tänk om en annan skulle bete sej likadant *asg* :P ;D   Obs, att det gäller mina stora köttkaniner, dom små brunstar och är skendräktiga men blir aldrig sura eller svårhanterliga.

Jag parar ganska restriktivt eftersom jag eg har för många honor för mitt behov. Ca 9-12 veckor efter kull. Dom får alltså ca 3 kullar per år. Det är inte att rekommendera, dom hinner bli feta mellan kullarna. Bättre att ha få honor och låta dom få 4 kullar per år, då mår dom bäst och du får ut mest av dom för dom pengar/tid du lägger ner.

/Dandelia
« Senast ändrad: 05 jun-08 kl 18:00 av Dandelia »

Dela detta:

* Inloggade just nu

706 gäster, 2 användare (1 dolda)
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser