Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nattliga rovdjursbesök  (läst 1073 gånger)

Slättahultarn

Nattliga rovdjursbesök
« skrivet: 03 jun-08 kl 09:21 »
Så har det hänt ännu en gång vaknade 02.00 i natt av att en av kaninerna i betesburarna la av ett ångestskri.
För er som aldrig hört deras rop på hjälp så får det blodet till att isa i kroppen.

Då burarna är en bit utanför sovrums fönstret hörs det mycket väl. Så det var bara upp ur sängen och ut med en golvmopp i näven. Den här gången var det grannens katt men förut har jag sett räven försvinna iväg.

Så hur fungerar det för er andra ni som har betesburar blir ni väckta mitt i natten av deras rop, vill inte ha dom i inneburarna när det är sommar men det börjar bli aningen tjatigt nu

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
SV: Nattliga rovdjursbesök
« Svar #1 skrivet: 03 jun-08 kl 13:45 »
Jag har inte (ta i trä) Haft något främmande i mina burar och jag tror att hunden (den kaninsugne terriern) kanske skrämmer fast han är inne på natten.
Sedan har jag ju mina två katter som är nattens väktare här ute... Dom har förmodligen gett herr räv en rejäl örfil så han stannar utanför gårdsgränsen...
 8)

Bovanägare

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 jun-08 kl 18:06 »
Du har inte möjlighet att stänga in kaninen under natten?
Alltså det är ju som ett dukat smörgåsbord för räven, med kaniner i uteburar.
Jag har haft en större låda som jag stängt in kaninen i under natten med mat och vatten i.
Sen får man masa sig upp på morgonen och släppa ut den, det är mitt tips.

Slättahultarn

« Svar #3 skrivet: 03 jun-08 kl 20:32 »
blir ett jäkla jobb att ha hus att stänga in alla i. Däremot har dom varsitt öppet hus i burarna men dom är ju så små så dom inte kan röra sig i dom.
Troligtvis kommer rovdjuren inte åt dom eftersom burarna är gjorda av kompost galler både i golv och tak men man hör ju dom ändå när dom skriker

morellen

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 06 jun-08 kl 22:48 »
en eltråd runt burarna så jägarna inte kommer så nära?

Dela detta:

* Inloggade just nu

706 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karlsdotter, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser