Vi har inrett en av våra bodar i uthuslängan.(De delade boende först med hönsen)
Delat av den till hälften där vi har isolerat, främst mot drag. Värmelampa finns till v.b. Endast använt den till stora kullar ällingar då mamman haft svårt att värma alla.
Underlag; torv, nästa lager, spån och överst rikligt med halm. Lätt att lyfta ut och ersätta med ny halm v.b. Storstädning en till två gånger per år då samtliga lager bytts ut.
Den andra hälften av boden var ämnat till foder och andra"bra-att-ha-grejer" men det tyckte inte ankorna så även där sover de som vill.
Även en stor utekaninbur på ben är populär, särskilt för ruvvilliga ankmammor, har haft fyra-fem kullar födda där.
En plastsandlåda på gården till"damm". Populär för ankhonor och ällingar, hanarna är inte lika imponerade!

I hönshuset sover hanarna gärna, spec under kläck- och ällingtider.
Har även "ällinghagar" med nätat tak.
Under sommaren så får de själva avgöra om de vill sova inne eller ute i hagarna.
Ingen är vingklippt, har två blandisar som gärna är ute och spatserar men kommer alltid hem lunch, middag och kväll samt sover i hagen nu under sommarmånaderna.
Tror jag fått med det mesta, provar att posta detta då det förra inlägget absolut inte ville bli postat....så kanske ser ni två snarlika inlägg från mig nu! Men då var det bara min dator som krånglade!
Ha en skön anksommar!/ankmor