Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur bor era ankor ??  (läst 3992 gånger)

Diesel

• Vi är två om denna signatur.
    • Öland
Hur bor era ankor ??
« skrivet: 02 jun-08 kl 22:25 »
Jag är väldigt sugen på ankor, troligtvis svensk blå.. (sambon inte lika sugen)
Hur vill ankflocken bo och hur många vill dom vara? Läste på lanthönsklubben att 2 andrikar o 6-8 ankor är bra. Kan man ha en mindre flock?
Går dom fritt utomhus eller har ni inhängnad?
Är det ngn som har en naturlig damm eller vattendrag åt dom? Vi bor precis vid en bäck och tänker att det vore ju ganska perfelt..eller?

Vad ska man i övrigt tänka på vid ank-anskaffning?

Visa gärna bilder på hur era ankor bor!
Mvh, kvinnan i familjen

Notcha

• Sörmlänning som älskar djur och natur.
    • Spårglädjens kennel
SV: Hur bor era ankor ??
« Svar #1 skrivet: 03 jun-08 kl 06:34 »
Våra 3 st ankor en drake och 2 honor bor i våran hundgård på 16 kvm med hus som de kan gå in i när de vill.De har en stor balja inne i hundgården som de kan bada i.Ibland är de även ute och spatserar i våran trädgårdstomt också .Vi har småttingar nu födda igår korsning mellan auren och svensk blå anka.En bäck skulle era ankor säkert uppskatta mycket men det finns en isk också och det är att de ger sig iväg om de får chansen.

fjäderfän

« Svar #2 skrivet: 03 jun-08 kl 10:13 »
jag har fyra olika hängn med dammar i och ett hus till varje ras har ju bara 3 honor och 1 hanne och det funkar kanon man bör aldrig ha enbart två för då går hannen på honan för mycket.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Diesel

• Öland
« Svar #3 skrivet: 03 jun-08 kl 11:45 »
Okej.
Så om man har de frigående - då sticker dom kanske ?  :-\ Vingklipper man annars? (det är ngt som jag absolut inte vill göra)

Hur varmt vill dom ha det om vintrarna? Och hur isolerat?

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #4 skrivet: 03 jun-08 kl 11:46 »
Varför vill du absolut inte vingklippa dina ankor ??

Diesel

• Öland
« Svar #5 skrivet: 03 jun-08 kl 12:05 »
Det känns så taskigt. Men jag har förvisso taskig erfarenhet av både fåglar o vingklippning.
Spontant känns det som att man berövar pippin något naturligt..

Informera mig om så inte är fallet. Jag kan ju iofs tänka mig att man hellre har en vingklippt pippi än en överkörd pippi (om pippi flyger till väg).

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #6 skrivet: 03 jun-08 kl 12:10 »
Mina migonankor är vingklippta och jag kan garantera att dom lever ett lyckligt och naturligt liv !!
Och utan att vara klippta så skulle dom nog flyga all världens väg.
Vad du gör när du vingklipper är att du klipper bort en del fjädrar, du klipper ut en "fjäderlös ruta" i vingen. Och den växer ut igen!!! Dessutom så kan dom flaxa några meter ändå... :)

fjäderfän

« Svar #7 skrivet: 03 jun-08 kl 14:03 »
du behöver inte vinklippa dom fyra raserna jag har för dom flygger inte och dom sticker inte heller. jag har dom hängnade för att dom ska hålla sej renrasiga plus att räven inte ska ta dom.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #8 skrivet: 03 jun-08 kl 20:58 »
Jag vingklipper inte mina mignoner och de har aldrig flugit iväg heller. De kan ta en tur när man släpper ut dem från stallet på morgon men de landar vid vattenbaljan och håller sig sen kvar i dess närhet. Fast jag har ju andra ankor också och jag tror att de känner sig trygga när de är en lite större flock även om de är en flock i flocken så att säga.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 03 jun-08 kl 21:00 »
Observera att alla ankor inte behöver vingklippas!! Har haft både cayaga och löpankor o nu gulankor o dom flyger inte en meter!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Diesel

• Öland
« Svar #10 skrivet: 03 jun-08 kl 21:07 »
Okej, då får man se hur man gör ang vingklippning isf.

Men hur bor de då? Vintertid framförallt? Går era ute ngt om vintern?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #11 skrivet: 03 jun-08 kl 23:12 »
Mina ankor bor i ett gammalt stall för kor och grisar. De har hägn där de är på natten. På dagarna är de ute sommar som vinter, fast kortare tid på vintern beroende på dagslängd och temperatur. Men de går ut även om det är under 20 grader minus men då vill de in rätt fort sen.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 08 jun-08 kl 10:35 »
Mina bor i en bod det där är dragfritt men ingen värme.De strövar alltid fritt på gården, har en stor damm att simma i, där är de dygnet runt nu när det är så varmt.
Fast många säger att Myskor inte badar så mkt så stämmer det inte på mina.
De kommer för att äta emellanåt på dagen.
På natten ligger de ute på ön i dammen, klokt tycker jag då räven inte tar sig dit så lätt.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Ankmor

• Tofslan med fem kycklingar, födda 10 maj 2011
    • Dalarna
« Svar #13 skrivet: 09 jun-08 kl 10:43 »
Vi har inrett en av våra bodar i uthuslängan.(De delade boende först med hönsen)
Delat av den till hälften där vi har isolerat, främst mot drag. Värmelampa finns till v.b. Endast använt den till stora kullar ällingar då mamman haft svårt att värma alla.

Underlag; torv, nästa lager, spån och överst rikligt med halm. Lätt att lyfta ut och ersätta med ny halm v.b. Storstädning en till två gånger per år då samtliga lager bytts ut.

Den andra hälften av boden var ämnat till foder och andra"bra-att-ha-grejer" men det tyckte inte ankorna så även där sover de som vill.
Även en stor utekaninbur på ben är populär, särskilt för ruvvilliga ankmammor, har haft fyra-fem kullar födda där.

En plastsandlåda på gården till"damm". Populär för ankhonor och ällingar, hanarna är inte lika imponerade! ;D

I hönshuset sover hanarna gärna, spec under kläck- och ällingtider.
Har även "ällinghagar" med nätat tak.

Under sommaren så får de själva avgöra om de vill sova inne eller ute i hagarna.

Ingen är vingklippt, har två blandisar som gärna är ute och spatserar men kommer alltid hem lunch, middag och kväll samt sover i hagen nu under sommarmånaderna.

Tror jag fått med det mesta, provar att posta detta då det förra inlägget absolut inte ville bli postat....så kanske ser ni två snarlika inlägg från mig nu! Men då var det bara min dator som krånglade!

Ha en skön anksommar!/ankmor
...Har en underbar sambo, sex barn, tre barnbarn, en hund, tre katter, Ozzy, Bozze och Cattiz! Våra älskade hönor; Tofslan,Vislan, Lill-Berta, Lill-Fisen, Lilla My, Snorkfröken, Britta, Anna, Lisa, Kerstin, Madicken. =)
Tupparna Gustav och Lill-Svenne.

Lovisa

« Svar #14 skrivet: 11 jun-08 kl 16:37 »
Hej! Jag har Gul Anka och dom flyger garanterat inte. Jag byggde ett rätt lågt hus till mina men det funkar inte så bra. Ska bygga typ Friggebod såsmåningom så att det är lätt att gå in och mocka ur, dom skitar ju ner en hel del!
 Jag har gjort lösa reden till mina, ställde in två reden till 3 ankor och en hona la sej att ruva. Men varannan dag ruvade hon i det tomma redet och varannan i det med ägg, ankor är ju inte helt klipska! Så ett rede funkade bättre. Vi har en damm i en klippskreva och dom älskar verkligen att bada.

En sak som jag itne visste var att ankhannarna är så aggresiva mot varandra, dom slåss som tusan och jagar varandras honor under höga skrik. Jag tror det är bra med bara en hanne och 2-3 honor, ska man ha fler är det nog bra att kunna separera dom i olika hagar men en damm/pool i varje. Dom lugnar ner sej på höstkanten och då är de en stor flock men dom hänger fortfarande ihop i sina "par" (eller tre + fyra), honorna vill inte para sej med fel hanne utan vill vara med sin egen.

Gul Anka lägger ganska mycket ägg, stora ägg på mellan 70-80g som är jättegoda. Alla mina 5 honor har ruvat i år men de är lättstörda -inte alls som hönsen där man kan lyfta på och sen lägga tillbaka en ruvande höna. Men det har blivit 21 naturruvade ällingar i år (jag har till salu) och det är verkligen jättekul!

Lycka till med dina ankor!

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser