Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Övervintrad Purjo!  (läst 3621 gånger)

AndersT

Övervintrad Purjo!
« skrivet: 02 jun-08 kl 09:31 »
Förra året lät jag en massa purjolökar stå kvar bi jorden, för att ta frö på dem i år. Inser nu att det kommer att bli betydligt mer frön än jag har nytta av, så nu till min fråga: Kan man äta purjon eller kan den ha utvecklat något mindre nyttigt ämne under vintern??

Droppen urholkar sten

• Skåne
SV: Övervintrad Purjo!
« Svar #1 skrivet: 02 jun-08 kl 09:47 »
Visst kan du äta den, det gör jag, fast mina sista ruttnade i värmen redan för en månad sen! (Sydligare breddgrader antagligen)
"The moon appears when the water is still"

Frass

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 jun-08 kl 15:25 »
Jag åt mina fram till för några veckor sedan, nu är de träiga och smakar inget efter att blomstjälken skjutit upp. Känns inte som de är giftiga, jag är glad och frisk iaf. (Om nu känsla är ett bra sätt att avgöra om något är giftigt?..) De är jättefina när de blommar om någon vecka!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 06 jun-08 kl 00:27 »
Förra året lät jag en massa purjolökar stå kvar bi jorden, för att ta frö på dem i år. Inser nu att det kommer att bli betydligt mer frön än jag har nytta av, så nu till min fråga: Kan man äta purjon eller kan den ha utvecklat något mindre nyttigt ämne under vintern??

Du kan väl ge bort fröet eller sälja det istället för att börja äta upp plantor som antagligen inte smakar så gott längre. Du kan t ex erbjuda fröet på fröodlingsforumet. i tråden Fröet erbjudes.
För övrigt tar det lång tid för purjon att blomma över och lång tid för fröet att mogna, så du ska inte vara för säker på din fröskörd.
Vad är det för sort förresten?

AndersT

« Svar #4 skrivet: 16 jun-08 kl 23:23 »
Kommer inte ihåg sorten, men den växer ganska bra, om vädret varit ok så kan man börja skörda i början av Augusti och fortsätta fram till kalla frostnätter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 2 användare (1 dolda)
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser