Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skendräktig eller???  (läst 5113 gånger)

Dollar

• Västerbotten
Skendräktig eller???
« skrivet: 07 jun-05 kl 21:28 »
Ja nu måste jag ju fråga alla experter här på forumet  ;D

Nu är det så att jag har parat min teddylöwen hona med en hane och det har nu gått 25 dagar sedan! Hon brukar få springa lös i stallet och förra veckan så började hon att bygga bo under två dagar bakom en av boxdörrarna. Jag lät det vara och nu i helgen så satte jag in ett hus i hennes bur och hon  har fått burarrest. Tog hennes bo in i hennes hus, men hon åt upp höet som hon hade byggt av  :-\

Har känt på henne idag men jag kan inte känna att det sparkar ngt där. Det är första gången hon är parad och hon hade tillgång till hanen ända tills i helgen.

Vad tror ni ??
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Tjotten

• Gäst
Re:Skendräktig eller???
« Svar #1 skrivet: 07 jun-05 kl 22:26 »
25 dagar är lite för tidigt. De brukar var dräktiga i 30 - 32 dagar.
Jag har hört (har ej hänt i min kaningård) att en del "övar sig" på att bygga bo och kan göra om boet flera gånger de sista dagarna men då rör det sig bara om de sista dagarna. Mina honor boar ej förren strax innan och jag märker det nästan aldig förren det väl finns ungar i boet. Sedan är det visst vanligt att har honan blivit parad och det inte blev en fullständig parning så kan hon boa ca. 1 - 2 veckor efter det att hon blev parad. Har hanen gått med henne hela tiden så borde hon i alla fall vara parad vid det här laget om hon ej är för gammal förståss. Kanske har du redan fått småttingar i denna stund jag skriver.
Lycka till och skriv gärna och tala om hur det gått.
« Senast ändrad: 08 jun-05 kl 15:49 av Tjotten »

Gille

• -
« Svar #2 skrivet: 08 jun-05 kl 10:35 »
Plockade hon päls?
För bygga bo med halm o hö gör de långt i förväg, det är bara normalt.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 08 jun-05 kl 14:39 »
Ja först så byggde hon med hö och sen plockade hon lite päls.
Tyvärr så är hon ju lite för gammal för att ha sin första kull men  jag tog en chansning ändå. Kanske det inte blir så många ungar men det gör inget. Hon är drygt 1,5 år nu. Vet att man ska göra innan de fyllt året med tanke på bäckenet och fettma, men hon är ju inte fet iaf.
Ja vi får väl se hur det går. På måndag är det 30 dagar sedan hon parades första gången och dag 3 då hon hade tillgång till hanen var hon bara irriterad på honom, det har hon varit nu också. Han får absolut inte para sig med henne så jag tänkte att hon kanske är "på smällen" iaf.
Ja det är väl bara och vänta.... Tycker synd om henne då hon måste sitta i sin bur då hon är van att få springa lös jämt...
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Tjotten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 jun-05 kl 15:47 »
När kaninhonor (som inte fått ungar tidigare) är ca. 1-1½ års ålder återbildas som regel äggstockarna och kaninen blir steril det är därför man inte ska vänta med att para dem efter som det oftast inte går. Det stämmer också med att de ej bör vara för tjocka då förlossningen kan försvåras i sådana fall. Får de många ungar brukar de komma lite tidigar men är det få ungar så kan det dröja lite längre. Min sista som fick ungar nu fick bara 3 st. (har aldrig hänt med henne tidigare) men så gick hon havande i 34 -35 dagar (beror på vilken sida om midnatt hon födde på).

Jag brukar kunna känna att de är gravida i alla fall sista veckan samt att alla mina honor (utom en) blir agresiva och ilskna de sista dagarna men det är ju inte så konstigt, jag var inte heller att lekamed i slutet av mina graviditeter  ;)

Men jag önskar dig all lycka, bäddar hon så är väl antagligen dräktig får man hoppas.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 09 jun-05 kl 10:32 »
Hej!

Vore också möjligt att hon blev irriterad av allt nytt i buren och har dödat ungarna efter födseln. Har en av mina honor gjort när hon hade första kullen och jag ställde in bolådan för sent.  

Men det är så svårt att säger nu.. para om honan om hon är i bra hull och ser vad som händer..

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Gille

• -
« Svar #6 skrivet: 10 jun-05 kl 11:44 »
Jag har inte själv varit med om att en hona blir steril efter 1 års ålder eller hört talas om det. Inte heller att de skulle bli fet just efter 12 månader. Är en hona i kondition kan de gott o väl bli mammor vid 2 och 3 års ålder! Men det ställer krav på god hållning o utfodring.

Du kan ju känna lite på magen. Är hon dräktig så känns det ofta mycket tydligt sista dagarna.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 10 jun-05 kl 13:25 »
Hej!

Vore också möjligt att hon blev irriterad av allt nytt i buren och har dödat ungarna efter födseln. Har en av mina honor gjort när hon hade första kullen och jag ställde in bolådan för sent.  

Januschka

Nu är det ju så att hon var irriterad på hanen innan hon fick burarrest. Sen hon fick det så har hon inte byggt något mer bo och hon har inte fött några ungar heller som hon har tagit ihjäl osv....

Dollar

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 10 jun-05 kl 13:33 »
SVAR TILL GILLE!

Idag när jag kom ut i stallet så hade hanen som får vra lös släppt ut honan, så hon skuttade omkring. Iaf så passade jag på att känna på henne då.... hm, jag känner inget ännu. Kanske hon blev parad senare så jag får vänta ytterligare.

Hon är absolut inte intresserad av att  hanen svärmar för henne.... borde hon inte vara det då om hon inte var dräktig eller är hon bara allmänt less på honom?
Jag lät ialla fall henne vara ute och skutta i stallet.

Angånde hennes hälsotillstånd så är hon inte fet eftersom hon springer fritt inne i hästarnas stall varje dag från 8.00 till 23.00 Över natten får hon sitta i buret så att inte hästarna trampar på henne. Fri Tillgång till grönsaker och hö. Kraftfoder får hon en gång om dagen, då på kvällen....

Ja man får väl bara vänta och se en dag kanske något sker.....

Tjotten

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 jun-05 kl 14:43 »
Jag har inte själv varit med om att en hona blir steril efter 1 års ålder eller hört talas om det. Inte heller att de skulle bli fet just efter 12 månader.

Har en hona väl fått ungar en gång så blir hon ej steril efter det, men första parningen ska ske innan 1½års ålder. Måste säga att jag inte har hört talas om någon som har fått sina "gamla" honor dräktiga för första gången mer än du, men undantag finns alltid, jag har i alla fall ej lyckats. Jag är ej är expert men efter en kurs i kaninproduktion så stod det i alla fall så i kursliteraturen och då tog i alla fall jag förgivet att det var så. Dock stod det att de oftast blir sterila alltså inte alltid, så dina undantag är helt möjliga. Detta är för att förhindra inavel innom kaninfamiljen.
Om du kommenterade mitt inlägg med att att skriva att: "Inte heller att de skulle bli fet just efter 12 månader." Så har du het förvrängt det, jag har heller aldrig hört talas om att kaniner just blir feta efter 12 månader. Men sköter man inte kaninerna utan låter de bli feta (på förmycket kraftfoder och förlite motion) så kan de få problem under födseln (även om de skulle var 6 år och feta).

« Senast ändrad: 10 jun-05 kl 14:58 av Tjotten »

Dollar

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 23 jul-05 kl 15:13 »
Ska med glädje  ;Dmeddela att det har blivit 2 kaninbäbisar här hos oss. De blir en vecka imorrn. Jättesöta!!!

Kaninhonan som aldrig haft ungar förut, tar väl hand om dem och de är runda å feta.  Ang. ålder på min hona så är hon 1 år och 8 månader och allt har gått jättebra trots att det nu var första gången. Ska knäppa lite bilder på de små liven så ni får se hur söta dom är!

Tjotten

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 jul-05 kl 10:13 »
Grattulerar!!!

Va kul att det blev bebisar tillslut, parade du om henne sedan?
Ja man lär sig alltid nya saker hela tiden, så nu ska jag väl inte tappa hoppet helt om jag inte fått en hona gravid innan 1½ års ålder, då är det inte helt kört.
Lycka till med dina små bäbisar, visst är det kul och underbart.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 28 jul-05 kl 15:24 »
Ja du behöver nog inte ge upp hoppet än ;)

Har inte parat om henne då jag tycker att hon ska få vila nu när det var första kullen... men det blir säkert fler kullar för hennes del.

Tjotten

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 jul-05 kl 23:39 »
Har inte parat om henne då jag tycker att hon ska få vila nu när det var första kullen... men det blir säkert fler kullar för hennes del.

Missförstånd :D !

Jag menade sen första gången då du skrev och undrade om hon var skendräktig, det blev inget då efter att hon gått 25 dagar. Så du parade om henne och nu funkade det, det var det jag menade. Jag tycker också att det vore väl tätt att para om henne nu igen :o.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 10 aug-05 kl 14:40 »
Aha, det var så du menade ;D

Det var nämligen så att hon blev dräktig en vecka senare, har jag räknat ut. Hon hade tillgång till hanen hela tiden ända tills jag upptäckte att det hade blivit ungar i boet.

Då fick jag bråttomt att ta bort hanen för jag var rädd att han skulle bita ihjäl dem.

Honan och hanen springer lösa i stallet nu när hästarna är på bete dygnet runt, annars så brukar de få sitta instängda natte tid.

Det märkliga var att jag hade tagit i honan typ 2 dagar innan och försökta känna om där var ungar. Tyckte att hon hade blivit tjockare men jag var osäker eftersom hanen är mindre och lättare så tänkte jag att det är nog därför jag tycker hon är tjock, för det rördes ju inget inne i magen på henne.

Vips så var där två ungar. Hur gammal måste ungarna vara innan man kan se om det är hona eller hane? De är 3.5 veckor nu. Om man kan se nu så är det två av samma kön, troligast honor...

Tjotten

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 10 aug-05 kl 20:54 »
Jag kan se vilket kön det är från 3 veckors ålder men det är tydligen lite olika från ras till ras (har jag förstått) och även hur vant öga man har för det. Vid 5 veckor kan man nog se det på alla raser skulle jag tro, då är de ju rätt stora.

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser