Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När slår ni  (läst 20764 gånger)

Draupner

När slår ni
« skrivet: 01 jun-08 kl 21:17 »
När slår ni erat hö? JAg bor i västsverige och tar mitt hö löst eller i lösbalar. Gubbarna säger att man inte ska slå än trots det torra och fina vädret och trots att man kan ge sig fan på att det börjar regna om nån vecka och sedan bara håller på.
VArför?

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: När slår ni
« Svar #1 skrivet: 01 jun-08 kl 21:29 »
Vet inte varför, vi har slagit iaf....

Förra året regnade det efter midsommar och resten av sommaren så vi vågar inte vänta
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #2 skrivet: 01 jun-08 kl 21:34 »
Vi har också slagit nu under helgen. Det vi slog i fredags är redan torrt!
Sedan hoppas vi också kunna ta en andra skörd senare.
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

äppelmos på min nos

« Svar #3 skrivet: 01 jun-08 kl 22:16 »
Vi har upplevt att det är svårt att få höet riktigt torrt trots hysteriskt bra väder om det är för tidigt på sommarn. Vet inte om gräset är för spätt eller vad det är. Man vänder och grejar men det är ändå lite segt och blir lite dammigt på skullen. Så iår får det bli plastat det första som vi har slagit nu, vi har så vi kan göra små ensilagebalar. Men det är ju inget roligt med all plast.
Världen behöver fler rumpnissar!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 01 jun-08 kl 22:21 »
Ja, höet har inte förmågan att "vissna" så här års än.. Man lyckas liksom inte bryta vaxet på det.. Men ..i det här extremvädret funderar vi också på att slå... ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 01 jun-08 kl 22:31 »
När du slår beror på vad du ska ha ditt hö till. Vi tar oxå in torrt löspressat hö och vi har tre kallblod som ska mumsa på det i vinter. Om man slår nu så får man ett hö med höga energivärden, men väldigt lite fibrer. Det dlir liksom bara damm när det torkar. Till mina djur vill jag inte ha så lite energi som möjligt men jag vill ha mycker fibrer. Med andra ord: Jag kommer vänta till efter midsommar som vanligt. Förra året fick vi in höet i augusti. Har aldrig haft hästar i så fin form som i år!!!!! Jag brukar skicka in höet på analys så att jag kan lägga upp foderstat efter grovfodret och så att jag vet att det inte är något som saknas hästarna. Tyvärr fick jag inte in något förra året. Det hade varit kul att gämföra med tidigare års skördar.

Vi tar bara in en höskörd och vi slår av vallen på hösten som får ligga kvar som gröngösling. Vi konstgödslar heller aldrig och våran vall är riktigt gammal. Vi tycker därför oxå det är bra att den hinner fröa av sig innan vi tar in skörden.

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 jun-08 kl 22:36 »
Ja precis, tillägger att vi har tävlingshästar som ska ha extremt höga energivärden  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

johe71

« Svar #7 skrivet: 01 jun-08 kl 22:41 »
Gubbarna säger att man inte ska slå än [...]
VArför?

hittat på nätet
"Ju tidigare höet skördas, desto högre halt av protein och lägre halt av fibrer. Är höet istället sent skördat så innehåller det högra halter av fibrer men betydligt mindre protein."

så om du ska slå beror väl på vad du ska ha ditt hö till...  nu är det inte jag som håller i höskörden här hemma men, vi har ett gäng hästar och enligt min fru, som är experten i familjen, så vill jag minnas att hon säger att vi slår vårat hö när timotej-axen  är ungefär 10 cm långa... för då brukar höet vara bäst för våra hästar (man vet ju inte helt säkert innan det är skickat på analys, men erfarenheten är tydligen att det är då det brukar bli bra)
Och här (i värmland) är timotejen inte i närheten av de längderna än, så trots det fina vädret kommer vi inte att slå något hö än på några veckor...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 01 jun-08 kl 22:42 »
Sorry. Tryckfelsnisse var i farten.  ;)Jag vill ha så lite energi som möjligt.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Strajder

• Aspegården
« Svar #9 skrivet: 02 jun-08 kl 07:49 »
När slår ni erat hö? JAg bor i västsverige och tar mitt hö löst eller i lösbalar. Gubbarna säger att man inte ska slå än trots det torra och fina vädret och trots att man kan ge sig fan på att det börjar regna om nån vecka och sedan bara håller på.
VArför?

Vi kommer att slå under denna vecka. Vi utgår från vallprognosen (http://www.freefarm.se/vall/) och slår cirka en vecka senare. Proteinhalterna faller mycket snabbt när vallen mognar. På den tiden de gamla gubbarna skördade så hässjade man hö och då krävs viss längd på strået, man lät vallen självså mistor och man ville ha maximal volym per skördetillfälle. Resultatet blev att hästarna föll ut under vintern, korna gick i sin och ibland var så svaga att de inte orkade gå själva till vårbetet.
Modern djurhållning innebär att ge ett rätt sammansatt foder för djurens hälsa. Självklart ska man anpassa fodret efter djurslaget. Tidigt slaget för nöt och får som ska ha höga proteingivor, tänk dock på att även en sällskapshäst (valack) ska ha en kvot (protein/energi) på minst 6 för att man ska slippa köpa proteinkraftfoder.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 jun-08 kl 11:49 »
Jag tycker du överdriver hur dåligt höet var förr i tiden. De fall där hästarna föll ut som du uttrycker det, och korna inte orkade gå, var nog trots allt undantagsfall. Det inträffar ju fortfarande ibland, och är ju nu, och var då, snarare beroende på allmän misskötsel av just den gården.

Man får inte glömma bort att hästarna förr var bondens viktigaste djur, detta var ju innan både traktorn, internet och skördeprognosernas tid, och man skulle knappast klarat sig om inte hästarna sköttes om och fick foder dom klarade sig på. Och i de fall som hästen jobbade hårt och behövde lite tillskott så handlade det ju om havre, inte nåt importerat proteinfoder.

Jag har själv varit med och hässjat hö som vi använde i vår kobesättning, det fungerade ju naturligtvis inte så bra som nutida ensilage avseende mjölkavkastningen. Men korna mådde då utmärkt och kunde både springa och hoppa när dom släpptes ut på våren.

Tittar man för övrigt på gräsets värden nu i dagarna så ligger vi här då på en kvot på 16, så det är ju en bra bit ner till dom 6 du nämnde för sällskapshäst..
« Senast ändrad: 02 jun-08 kl 11:55 av Fridolf2 »

Strajder

• Aspegården
« Svar #11 skrivet: 02 jun-08 kl 12:33 »
Tittar man för övrigt på gräsets värden nu i dagarna så ligger vi här då på en kvot på 16, så det är ju en bra bit ner till dom 6 du nämnde för sällskapshäst..

Här spelar ju självklart skördemetoden stor roll. För den som tar hö så innebär varje hantering (vändning, strängning...) att man får mekaniska förluster som framför allt består av att de finare bladen tappas vilket innebär att man får avsevärt lägre kvot än för motsvarande ensilageskörd där förlusterna är mindre.
"Generellt sett blir förlusterna större om man skördar vallen som hö än som ensilage, även
med bästa teknik. Bättre teknik innebär slåtter med slåtterkross, varsam vändning och
strängning samt skulltork." (ur http://www.sjv.se/download/18.1b8099a110e3ab7cbd80003999/Tekn.+för+vall+ekol+labr.pdf)

Fridolf2

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 jun-08 kl 13:49 »
Ja, speciellt vändningen tycker jag det är många som fått om bakfoten..Ser många som kör sakta framåt och ett högt motorvarv som gör att blad och sånt far all världens väg. Istället för att ha ett lågt motorvarv och välja en högre växel framåt, så riktigt ser man hur mjukt höet åker igenom vändaren :) Första vändningen efter slåttern kan man ju dra på lite så att allt kommer med upp och vänds, men inte sen, enligt mig..

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 jun-08 kl 21:12 »
Ni som slår nu för att torka till hö (inte ensilage), var bor ni? Mitt gräs är väldigt fjuttigt jämfört med förra året. Växtzon 4 tror jag att jag bor i, mitten av Götaland, inland.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 02 jun-08 kl 22:52 »
Jag är helt inne på Fritiofs linje. När jag pratar med morföräldrarna så pratar de om att man ofta förr drygade ut fodret med bark och lövtäckt och precis som fritiof säger: När de gick i arbete så fick de ordentligt med havre.

Strajder

• Aspegården
« Svar #15 skrivet: 03 jun-08 kl 05:49 »
Ni som slår nu för att torka till hö (inte ensilage), var bor ni? Mitt gräs är väldigt fjuttigt jämfört med förra året. Växtzon 4 tror jag att jag bor i, mitten av Götaland, inland.
Här i östergötland så har torkan satt sina spår och vallen slutade växa av den orsaken. Visserligen hade vi lika varmt förra året men det var inte alls lika torrt.

Fordson

« Svar #16 skrivet: 04 jun-08 kl 09:50 »
Jag ska slå i eftermiddag. Tycker det lite tidigt men vill inte riskera att resten av sommaren regnar bort som förra året.
Tänkte löspressa på söndag.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 jun-08 kl 10:08 »
Vi har som Ulva skrev slagit en del av vårt. Det kan vi ta in i morgon. Sedan har vi några hektar som får stå kvar ett tag till.

Det är många som har slagit här i trakten.

Förra året var det ju också en period med värme och torka i början av sommaren. Då slog vi den 9/6, vår bröllopsdag, sedan regnade det och regnade samtidigt som jag hade det skitkörigt på jobbet. Alltihop blev förstört.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #18 skrivet: 04 jun-08 kl 12:54 »
Vi har slagit 2 hektar av vårat nu i veckan.

Resten är lite för klent ännu, det hade behövts regn...NU...
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #19 skrivet: 06 jun-08 kl 13:49 »

Resten är lite för klent ännu, det hade behövts regn...NU...

Här är det också för klent, putsade lite sent och efter det har det inte regnat ett dugg så det är inte högre än en dm i snitt. En rejäl blöta och det lär skjuta i höjden ordentligt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser