Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När slår ni  (läst 20769 gånger)

Fritjoff

SV: När slår ni
« Svar #40 skrivet: 01 jul-08 kl 09:10 »
Ja nu är det nog sista chansen för bra hö i år...  ;D Båda fälten slagna. Siktar att pressa på fredag.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #41 skrivet: 01 jul-08 kl 10:08 »
Vi slår också idag!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Fordson

« Svar #42 skrivet: 02 jul-08 kl 17:46 »
Nu ska det bli ostadigt till helgen. Typiskt, jag hade fixat två fullvuxna karlar som skulle hjälpa till. Nu blir det nog att pressa på fredag istället. Ingen barnvakt heller så jag får väl slita själv....
Som tur är borde höt va torrt till fredag. SOL och VIND har vi här..

Fritjoff

« Svar #43 skrivet: 02 jul-08 kl 21:51 »
Samma sak här! Får bli press på fredag, men det ser ut som det blir okay. Förutom en 10-20 balar som blir fulla av lupiner.. :) Och istället för fullvuxna karlar har jag fått tag på två tonårings tjejer som vill lossa 6 ton på fredag, så det blir bara traktor körning för min del.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 02 jul-08 kl 22:51 »
Här har det småregnat igår och idag och till helgen är det lovat mera regn. Den här sommaren utvecklas precis som förra...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #45 skrivet: 02 jul-08 kl 23:10 »
Vi behöver minst 60mm regn innan det överhuvudtaget finns gräs till en andra skörd. Vallen har växt med hela 3 cm sedan dem tog första skörden sista veckan i maj.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #46 skrivet: 03 jul-08 kl 15:15 »
Vi slår nu.  :P Enligt SMHI ska det inte regna här förrän lördag kväll men, enligt dmi ska det regna redan natten mot lördagen.  Vi fick inte igång rotorslåttern förrän idag. Annars hade det varit ganska mycket bättre om vi slagit i förrgår. Ber till vädergudarna om solsken hela helgen!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Fordson

« Svar #47 skrivet: 03 jul-08 kl 20:10 »
Det var modigt. Jag chansar inte. Hos oss ska det komma skurar från och med lunch tid lördag.
Strängar vid 10 hugget imorgon, börjar pressa vid klockan fyra. Har turligt nog fått tag på en kompis
som kommer och hjälper till efter jobbet.

Fritjoff

« Svar #48 skrivet: 04 jul-08 kl 21:01 »
Jag fick in allt mitt idag. Pressade ihop 480 balar. Gud vad skönt att ha tre balvagnar och ett ridhus att köra in dom i när man är klar, så kan man lossa imorgon i lugn och ro, utan att oroa sig för regn på det fina nya höet.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #49 skrivet: 04 jul-08 kl 21:32 »
Vi hann också få in allt vårt innan regnet kom!

Nu verkar det iofs bli uppehåll imorgon, men det kom en skur över oss nu på kvällen. Plötsligt är vi lediga imorgon, vi hade ju räknat med att behöva köra hö då med ;) Jordgubbsplockning och en sväng tll bina blir det för min del istället.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #50 skrivet: 04 jul-08 kl 23:06 »
Vi har haft fint väder idag och vänt två gånger. Enligt DMI ska det bli regn här imorgon klockan 14.00, enligt SMHI är det risk för skurar fr o m klockan 06.00 söndag morgon. Vi strängar imorgon så får vi se vad de säger på vädret då.

Vurre

« Svar #51 skrivet: 04 jul-08 kl 23:12 »
vi fick en pyttehöskörd i mitten av juni som förhopninsvis är av god kvalisort. Vi har svår missväxt på Gotland, å andra sidan hade vi ändå tänkt slakta ut en hel del och förnya till våren, så vi hade inte planerat för stort vinterfoderbehov. Polarn nästgårds ger en storbal varje dag, och har ingen möjlighet att få fler så länge det inte regnar, coh han har många kräk, och stora
snus? vad är priset på en pris?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #52 skrivet: 04 jul-08 kl 23:18 »
Jag kommer att slakta ut alla får minus 4 och en hel del nöt om det inte bli lite mer regn och en andra skörd. Det är för jävligt just nu. Idag kom det 2mm men annars liknar det inget. Vattendrag som inte har stått torra på 4 år är helt torkade nu, inte ens sumpen är mjuk längre.

Vurre

« Svar #53 skrivet: 04 jul-08 kl 23:30 »
Vi har det nog ungefär som Take, och det är inte roligt. Men det blir inte blötare för att man nojjar på torkan. Man kanske skulle vända sig till Gud, det har aldrig funkat förr heller men kan ge en viss själslig lindring.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #54 skrivet: 04 jul-08 kl 23:32 »
Vi har det nog ungefär som Take, och det är inte roligt. Men det blir inte blötare för att man nojjar på torkan. Man kanske skulle vända sig till Gud, det har aldrig funkat förr heller men kan ge en viss själslig lindring.

Nej, det sista är jag allt för atheistiskt för, men däremot kan jag gnälla på alternativ.nu.

De har dock lovat 50 mm tills på söndag.
« Senast ändrad: 04 jul-08 kl 23:33 av take »

Vurre

« Svar #55 skrivet: 04 jul-08 kl 23:40 »
Nej, det sista är jag allt för atheistiskt för, men däremot kan jag gnälla på alternativ.nu.

De har dock lovat 50 mm tills på söndag.

Vi har inga millimeter alls i sikte. Jag gnäller gärna både här och där, men nåt regn blir det inte. För min själsliga jämnvikts skull läser jag just nu Jobs bok, han hade det värre än jag. Men regnar gör det inte. Och slakta ut måste vi göra, oavsett vad vi planerat. 

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #56 skrivet: 04 jul-08 kl 23:44 »
På måndag kan jag dansa regndans åt er men, innan dess vill jag inte ha något regn.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 05 jul-08 kl 00:02 »
Bara jag som klagar på regn tydligen. I måndags trodde vi det skulle gå att slå, men då kom det några regnstänk. Vi körde några varv ändå. I tisdags pissade det lite till. Sedan har det varit sol och bra torkväder. I dag var jag och kollade, det är inte så torrt att det går att ta in. I morgon (som just blev idag) och på söndag skall det regna mera. Snart blir det hässjor.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #58 skrivet: 05 jul-08 kl 00:25 »
Vi tog in i hö onsdags och idag.. tror det blev ca 12 ton..
Nu ska det slås för ensilage nästa vecka.. räknar med runt 70-80 stora rundbal.. totalareal vall 20hk..

Bor i Västernorrland...
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #59 skrivet: 05 jul-08 kl 15:33 »
Det regnar!  >:( :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser