Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Usch vilken helg  (läst 1660 gånger)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
Usch vilken helg
« skrivet: 01 jun-08 kl 18:58 »
Igår när ungarna gosade kanin skulle de hålla i de minstaste ungarna som nyss kommit ut ur boet. Givetvis tappade fyraåringen sin som snabbt kutade in under vedtraven. Vi försökte på alla möjliga sätt få tag i rackarungen, men nin vet hur de är, som små loppor. Så vi fick i värsta solgasset flytta hela vedtraven innan vi fick tag i den, man skrattade inte så högt direkt  :-X

I förmiddags kom fyraåringen springande: Bruna kaninen är ute! Shit, då var luckan av nån anledning öppen (kan den anledningen ha små skor?), Iris och fyra ungar var ute. De är inte så gamla de heller 3½ vecka ca. Vi fick tag i Iris och två ungar, de andra är fortfarande ute. Trodde jag fick en snilleidé här för ett tag sen, gjorde iordning en kompostbur åt Iris o satte henne i med bolådan, tänkte att då går ungarna in till henne. Vi gjorde iordning ett lock till buren. Men jag vet inte om kaninen kan trolla eller nåt, locket ligger kvar som det ska och allt annat ser orört ut men hon är inte kvar i den, kan inte se till henne alls.

Usch, det är för varmt för sånt här! Ska sätta hänglås på kaninburarna, sen är det slut med kaninkelning
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Usch vilken helg
« Svar #1 skrivet: 01 jun-08 kl 19:14 »
De här har visat sig småbarnssäkra:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83648

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #2 skrivet: 01 jun-08 kl 19:41 »
Vi har ju såna (efter tips från dig!) på underburarna, överburarna har vanlig trähasp. Tyvärr räcker barnen upp så det blir såna däruppe med.

Pust, Iris är infångad nu iaf, fcik syn på henne tillsist, tog mathinken o gick fram, skramlade med den o då kom hon, ständigt sugen som hon är. Annars hade det nog blivit värre, hon är ju inte så kelig av sig..

Hur får man nu tag i skruttkaninerna? Två kvar ute, en av dem ser vi under kaninlängan men vi når den inte och kaninlängan tänker vi inte plocka ner. Är orolig att katter o skator ska hinna före, vår hankatt har tagit en unge tidigare så han är inte pålitlig.. Plus att de måste ha di av sin mamma inatt.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 jun-08 kl 20:55 »
Så var det ju, ja.

Vi blev av med några kycklingar förra året på grund av den olyckliga kombinationen barn och lättöppnade dörrar. Då blir man lite sur på sin brist på förutseende.

Kaninen under längan: dammsugare! :D

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #4 skrivet: 01 jun-08 kl 22:04 »

Kaninen under längan: dammsugare! :D

;D

En till unge infångad av min man, nu är det bara en kvar på rymmen. Hoppas den också kommer till rätta.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 01 jun-08 kl 22:16 »
Fjärilshåv?  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #6 skrivet: 01 jun-08 kl 22:39 »
Har provat den varianten, ni skulle sett synen, tre ungar med fjärilshåvarna i högsta hugg, en gubbe iklädd t-shirt, kalsonger och stövlar också han svingandes en håv o så jag krypandes utmed marken. Måste sett kul ut på avstånd  ;D

Men håven funkar tyvärr bara när de kommer ut ur skrymslena.

Snabba rackare det där..

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 01 jun-08 kl 22:46 »
Jättemycket tuggummi på en lång pinne då??  ;D (Det är det här som kallas brainstorming  ;D )

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #8 skrivet: 01 jun-08 kl 23:26 »
Min man meddelade nyss att alla kaninungar har nu återförenats med sin mamma! Gubben satt på dass o hörde nåt som lät konstigt. När han gick upp till kaninburarna stod den på bakbenen och försökte komma in till sina artfränder. Jag hade ställt kompostburen där utanför, laddad med grönt. När maken så kom närmare tog h*n sig in i den, eftersom den inte hann få upp nån fart därinne så fick han tag i den.

Härligt!  ;D

Dandelia

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 jun-08 kl 13:18 »
Skönt att det ordnade sej! Hade en liten rymmarskrutt på äventyr hos marsvinen för ett tag sen.  Tur i oturen att jag precis fodrat med grönt för det var intressantare att äta av allt det goda än att ta sej ut genom den öppna dörren. Det blev en vild jakt innan jag lyckades fånga in kaninrackaren. Sen återförenades h*n med sin mor och syskon. Slutet gott, allting gott!  :)

/Dandelia

Fullt sysselsatt

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 jun-08 kl 08:32 »
När jag var på kurs på vreta så tog min man hand om kaninerna. När jag satt och körde hem (hade 3 timmar kvar i bilen) ringer han och säger att en av mina tre veckors ungar tagit sig ut under matningen och han kan inte få tag på den. Så när jag kommer hem ca 23,30 är det bara till att börja jaga. Eftersom min man inte haft koll på den något alls i stort sett så var det inte roligt att börja gissa var den kunde vara. Jag tog en råttfälla som är som en bur som inte dödar djuren och satte in lite frukt och gick och la mig. Dagen efter satt den där i och den blev mycket nöjd när den fick komma tillbaka till sin familj. Tur att den var tillräckligt stor för att ha börjat äta frukt och pellets.

FridaH

• -
    • Körsbärsdalens Gotlandskaniner
« Svar #11 skrivet: 03 jun-08 kl 12:31 »
Vad skönt att ni fick tag i alla  :) Hade en liten herre i förra kullen som var en riktigt rymningsgalen, så fort man öppnade burdörren slängde han sig ut. Blev ett par kaninjakter  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser