Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utdömd kakelugn+skorsten :-(  (läst 8446 gånger)

Texaz

• Dalarna
Utdömd kakelugn+skorsten :-(
« skrivet: 31 maj-08 kl 09:30 »
Vid brandskyddsinspektionen upptäckte sotarn sprickor på baksidan av kakelugnen samt att skorstenen glidit isär (keramikrör), beräknad kostnad för att åtgärda 50 000:-.....

Vad göra????

Skorstenen blir det nog till att sätta i stålrör i, verkar vara den billigaste och enklaste  :-\ lösningen..... Men vad gör jag med kakelugnen?
Är det över huvudtaget möjligt att få den såld, och att köparen monterar ner den?

Det är en nytillverkad Cronspis med ca 18 år på nacken.... Har annars fungerat bra och varit min huvudsakliga värmekälla fram tills nu....

Och vad kan man lämpligen ersätta den med??? Skulle helst vilja ha någonting som fungerar att värma vatten på vid behov.

Hur kommer man undan utan att ruinera sig???
Tacksam för alla råd!!!
Ensam trebarnsmamma som håller på att förverkliga sin dröm om en gård med lantrasdjur, som helst ska bli självbärande. Lever lycklig i södra Dalarna!!

Bo

Felsökning
« Svar #1 skrivet: 31 maj-08 kl 10:32 »
fungerar väl så, att man först täpper till skorstenen upptill och sedan sprutar in någon rök genom kaminluckan och kollar var den läcker ut. - Gör man likadant själv och sedan tätar läckorna, bör det godkännas sedan.

Eventuellt får man plocka ner kakelugnen och mura upp den igen efter att ha kollat på nätet, hur man gör.

Du kan ha missuppfattat och att hela felet är en liten sättning som öppnat en glipa mellan kakelugn och skorsten.

« Senast ändrad: 31 maj-08 kl 10:36 av Bo »

Texaz

• Dalarna
SV: Utdömd kakelugn+skorsten :-(
« Svar #2 skrivet: 01 jun-08 kl 12:17 »
Nja, har nog inte missuppfattat det, tyvärr....

Skorstenen är av keramiksektioner och sotaren har t o m varit kontakt med tillverkaren och klagat då dessa tydligen ofta går isär och glipar, det här var uppe på vinden.

Sen är själva kakelugnen sprucken på baksidan, tydligen rätt långt ner. Det är bara ca 10 cm mellan ugnen och väggen så att laga utan att plocka ner går helt enkelt inte!!!

Själv klarar jag nog tyvärr inte att göra det utan måste leja en reparatör, och det kommer tyvärr att bli alldeles för dyrt.

Enklaste/billigaste alternativet som jag ser det är att montera ner den och ersätta med annan värmekälla.....
Ensam trebarnsmamma som håller på att förverkliga sin dröm om en gård med lantrasdjur, som helst ska bli självbärande. Lever lycklig i södra Dalarna!!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 01 jun-08 kl 12:46 »
Eller söka den informationen som behövs för att lära sig att göra det själv.

Texaz

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 01 jun-08 kl 12:56 »
Jo det är sant men hur ska jag hitta den TIDEN dessutom????? Heltidsarbetande ensamstående mamma med gård, hm.... Dygnet har för få timmar!!!!

Kanske finns någon som skulle vilja hjälpa mig mot gratis uppehälle unde sommaren????

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 01 jun-08 kl 17:47 »
Du kan ju iallafall märka upp den och börja plocka ner försiktigt. Det har du väl ändå ingenting att förlora på? Ta mått och gör en enkel ritning och fota mycket med digitalkamera. När den är nerplockad kanske du har modet att sätta upp den igen - eller sätta dit nått annat.

Ner ska den väl iallafall?!

ES

Texaz

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 01 jun-08 kl 21:28 »
Jamen hur i hela friden bär man sig åt för att få ner den???? :-\

Hur får man bort kakelplattorna utan att skada dem???? Ja en del är ju redan trasiga, så dom är väl bara att knacka sönder för att få loss.....

Och hur i fridens namn ska jag hinna.... ???  :P

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 jun-08 kl 21:40 »
Om det är vanligt lerbruk som använts till kakelugnen så är det vattenlösligt. Om det nu är det man använde för 18 år sedan.

Texaz

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 01 jun-08 kl 22:26 »
Aha, så hur gör man då???

Jag menar hur blöter man det??
Och vad gäller märkning, hur går man tillväga med det???

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 01 jun-08 kl 22:35 »
Här är en del att läsa från en snubbe som verkar initierad:

http://www.dataphone.se/~ncteknik/kakelugnar.html
« Senast ändrad: 02 jun-08 kl 11:22 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

jenses

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 jun-08 kl 00:14 »
Här är en del att läsa från en snubbe som verkar initierad, tror det är nicken Valter på alternativ.nu som gjort hemsidan:

http://www.dataphone.se/~ncteknik/kakelugnar.html

Valters beskrivning är väldigt bra.
Jag byggde min första kakelugn efter den,
ugnen fungerar alldeles utmärkt och blev till slut godkänd av sotaren.
Jag köpte en gammal nedplockad ugn för 5000 spänn,
lite lera hade jag, sand fanns i skogen...
En bättre värmekälla (som dessutom nästan var gratis) finns inte.

Vilse

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 jun-08 kl 01:39 »
Hette den Cronspis?
Finns inte det foretaget kvar?
vill cronspis skylta med en spis som ar utdomd redan efter 18 ar?
kan inte dom hjalpa dej med atmindstonde rad eller expertis eller nan slags idee bank?
jag hade kontaktat dom!

det ar sant har som skrammer mej nar det galler at kopa hus och man vet at husbesiktningen inte tacker detta utan man maste ta dit en sotare som ger sitt ord pa om skortsenen ar ok eller inte. jag tycker det ar ohovligt rent ut sagt ohederligt at satta ut hus til salu utan att ha besiktning av skorstenen!
ska spekulanten besiktiga o betala?
om spekulanten besiktigar o betalar sa ar det ju spekulanten som betalar inspektion av annans hus!

typ kopa bil o ta den till bilprovningen!
en bil annonseras ju ut som besiktigiad inte obesitigad.

kontakta cronspis om dom nu finns kvar.

18 ar ar ingen alder pa en spis!!

Maran

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 jun-08 kl 09:51 »
Jag vet iofs inte hur Cronspisens 18 år gamla kakelugnar är murade, men jag antar att de är gjorda ungefär som dagens, dvs inte av tegel, kakel och lerbruk, utan av olivinsten som sammanfogas med någon sorts tätningsmassa och sedan kläs med kakel som fästs med kakelfix. Det är i så fall inte en traditionell kakelugn och kan inte plockas ner som en sådan! Glöm Valter P:s hemsida, kontakta Cronspisen istället!

10 cm mellanrum är ganska mycket, det borde gå att hitta någon som kan hjälpa dig att täta läckan så att spisen håller några år till. Annars kan du testa (om sotaren är med på noterna) att själv täppa igen utrymmet mellan sprickan och bakväggen med mineralull (lättast om spisen står i ett hörn). Men kolla med Cronspisen om de har några bättre tips.

Vilse: Jag vet ju inte vad Cronspisen utlovar för livslängd, men har den eldats i dagligen i 18 år så vet jag inte om en läcka är så mycket att yvas över. Traditionella kakelugnar är inte heller några evighetskonstruktioner.

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 03 jun-08 kl 13:52 »
Du kan ju testa om det är lerbruk genom att det är vattenlösligt. Gammalt tips är att hälla en hink vatten över och vänta ett dygn tills leran börjat lösa upp sig. Fogarna brukar vara av annat så det kan hända att du måste "krafsa" ur fogen först.

Tvivlar också på att Cronspisen är uppsatt med lerbruk men det skadar inte att se om bruket löser upp sig.

ES

Maran

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 jun-08 kl 14:24 »
Du kan ju testa om det är lerbruk genom att det är vattenlösligt. Gammalt tips är att hälla en hink vatten över och vänta ett dygn tills leran börjat lösa upp sig. Fogarna brukar vara av annat så det kan hända att du måste "krafsa" ur fogen först.

Och vad gör man sedan om det visar sig vara en kakelugn med lerbruk? Har man förstört murningen upptill genom att laka ur fogarna har man inte så många alternativ längre.

Nä, testa inte med vatten eller andra konstigheter (en "gammeldags" kakelugn tar man bäst ner utan vatten), kontakta Cronspisen som faktiskt vet hur den är konstruerad och lämpligast monteras/demonteras.

davidB

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 03 jun-08 kl 16:21 »
Citera
Nä, testa inte med vatten eller andra konstigheter (en "gammeldags" kakelugn tar man bäst ner utan vatten)
Hur gör man då för att ta ner en kakelugn?
Jag har ca 4-5cm mellan topppen på kronan och taket. Inte lätt att komma in med några verktyg.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Maran

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 03 jun-08 kl 20:06 »
Det behövs inga verktyg. Kronan tar du ner genom att trycka/banka varje del uppåt och innåt med handen. Då lossnar den. Sedan kommer du åt att plocka bort ugnstaket, här kan du använda en hammare som hjälp. Därefter är det bara att ta ned kaklet varv för varv. Använder man vatten blir det blött, smutsigt och dessutom osäkrare. Utan vatten har man full kontroll. Jag vet inte vem som kom på idén med vatten, men jag kan inte komma på någon fördel med det.

Det här gäller förstås bara gamla sortens kakelugnar. Moderna kakelugnar har för det mesta kaklet liggande utanpå som ett skal, dessutom används inte lerbruk.

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser