Jag försla att du läsa lite om energieanvändning! 1 kg organisik material innholler faktisk 0.1 % sa mycket energie som bensin. Under stort tryck har ju organiska material blivit olja - en av den mest koncerade former av energie vi har pa jorden.
Jag skrev "Mängden koldioxid som avgår till atmosfären lär väl vara något liknande som om man bränner upp 900 kg bensin". När det gäller växthuseffekt handlar det om kolhalt, som blir till koldioxid vid förbränning, inte om energiinehåll. Då bensin och torrt trä båda i huvudsak är kolväten så antog jag överslagsmässigt samma kolhalt.
Sedan skulle jag ju verkligen har en mycket allvarligt problem om jag bränner ned 30 cm djup. Fakisk isolera jorden ju väligt bra...
Här har du troligen en poäng. Beror på hur hårt du bränner, men låt gå för att du inte bränner så hårt.
Det blir då 180 kg organisk substans, som koldioxidmässigt i runda slängar motsvarar 180 liter (eller kanske kg) bensin. Kanske inte så farligt då?? Men varför bränna upp all mullen?
Jag vore intresserad av vilka odlade växter som trivs efter bränning. Svedjebruk har ju fungerat, ett tag i varje fall.
För övrigt: Om du låter riset ligga så blir det koldioxid på kanske 10 år, bränner du upp det så går det direkt. Det gör också en viss skillnad. Men jag vet inte hur stor. Jag inriktade mig på vad som händer med mullen i marken, för jag tror det är viktigare.
Mvh
Anders
Gör vi nu den kalkylsen om: Jag bränner 6 cm djup also rund 180 kg organisk material i jorden. Da bli detta 0,018 kg Bensin. Men jag fa en näring i grönsakslandet motsvarande flera ton gödsel.
Med denna mängd kan du inte ens tillverka gummi till skottkärrahjul som jag sliter pa aspalten pa väg mellan min grönsaksland och min gödselstak...
Sälvklart använda jag en värdfullt bränsel - busker och grott. Men även om jag later den ligga och ruttna kommer CO2 att frigöras - det är helt enkelt sa.
Med grott och topp har jag inte hittat nagon som vil ta hand om. Och även här gäller: Energieinhollet jämfört med transportvikt är jättedaligt - därför löna sig transporten knappast.
MVH
Jens