Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan Kaniner äta Luzern?  (läst 6138 gånger)

kanintanten

• Äpplaskogens kaningård
Kan Kaniner äta Luzern?
« skrivet: 29 maj-08 kl 16:57 »
Jag har STORA problem och få tag i hö av bra kvalite. Fick nu ett tips om att man på granngården kan köpa Luzern och ge dom, stämmer det?
Jag vill ju inte ge mina kaniner dammigt hö och nytt fräch hö verkar det inte gå att få tag i.

Vet någon vad Luzernet kostar?
Hur mycket skall man ge en kanin på 2,5-3 kilo ?
Jag ställer ut och föder upp Frassar, Tan i Svart & Brunt, Dvärg Vädur i Svart & Blått, Hermeliner i Viltröd, Tan, Viltgrå samt Lutino

Maleficum

• Tizzy's Angora
    • Uppland
    • Tizzy´s angorakaniner och skrattduvor
SV: Kan Kaniner äta Luzern?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-08 kl 19:17 »
Man kan ge kaniner luzern men man måste tänka på att absolut inte ge ett pellets innehållande alfalfa (luzern) då, innehåller rätt mycket kalcium (kan ge urinsten och liknande bla) och protein. Bästa höt ska ju ändå vara timotej men kan nog funka med luzern tills du får tag på ordentlig hö.
If fourteen people believe they were Cleopatra in a former life, does that mean that Cleopatra had split personality disorder?

Smile, it makes people wonder what your up to.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 29 maj-08 kl 20:21 »
Mina får Luzern men även hö, tror inte luzern kan täcka kaninens behov av fibrer.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

klorofyll

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 maj-08 kl 14:54 »
vad tror ni om lucern i stråform, det finns ju i balar och är mer som hackat i korta bitar.

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 30 maj-08 kl 15:26 »
Kanske god halm och luzern kan vara en lösning om man absolut inte får tag på hö?
                                        Mvh
                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 30 maj-08 kl 16:34 »
Kanske god halm och luzern kan vara en lösning om man absolut inte får tag på hö?
                                        Mvh
                                    Charlotte

Den varianten är nog bättre än luzern i stråform. Jag har 1 kanin som klarar sig ypperligt på det, han äter inte ett strå hö trots att han har fri tillgång.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 30 maj-08 kl 16:41 »
Man kan ge kaniner luzern men man måste tänka på att absolut inte ge ett pellets innehållande alfalfa (luzern) då, innehåller rätt mycket kalcium (kan ge urinsten och liknande bla) och protein. Bästa höt ska ju ändå vara timotej men kan nog funka med luzern tills du får tag på ordentlig hö.

Jag förstår inte riktigt inlägget. Alfalfa och lusern hade jag för mig var samma sak. http://sv.wikipedia.org/wiki/Lusern Alfalfa är utrikes den vanligaste komponenten i kaninfoder, och svenska foder innehåller lusern.

Lusern innehåller proteiner med en för kaniner väl avvägd aminosyrablandning.

Edgar

PatriciaM

« Svar #7 skrivet: 30 maj-08 kl 18:46 »
Man kan ge lusern som tillskott (till dräktiga och digivande honor) men ska inte ersätta höet då det har alldeles för mycket kalcium!!

Maleficum

• Tizzy's Angora
    • Uppland
    • Tizzy´s angorakaniner och skrattduvor
« Svar #8 skrivet: 30 maj-08 kl 20:09 »
Jag förstår inte riktigt inlägget. Alfalfa och lusern hade jag för mig var samma sak. http://sv.wikipedia.org/wiki/Lusern Alfalfa är utrikes den vanligaste komponenten i kaninfoder, och svenska foder innehåller lusern.

Lusern innehåller proteiner med en för kaniner väl avvägd aminosyrablandning.

Edgar

Vet att luzern och alfalfa är samma sak men oftast står det alfalfa på pelletspaketen men när man köper det till tex häst brukar det kallas alfalfa (därför jag skrev luzern och sen alfalfa (luzern).

"Vi rekommenderar inte användningen av alfalfahö, framför allt inte om det ges tillsammans med pellets (som redan innehåller mycket alfalfa), eftersom det kan innehålla alltför mycket kalcium och extra kolhydrater, vilket kan leda till allvarliga hälsoproblem och tarmstörningar. Om kaninen inte äter pellets alls kan alfalfahö ges i begränsad mängd. Det kan dock vara svårt att banta kaninen på det viset." (http://www.djurklinikenroslagstull.se/page111.htm)
If fourteen people believe they were Cleopatra in a former life, does that mean that Cleopatra had split personality disorder?

Smile, it makes people wonder what your up to.

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser