Min gethona Doris fick en liten bockkilling i söndags kvart i 7 på morgonen. Slemproppen lossnade halv 12 på förmiddagen dagen innan, på lördagen. På dom 19 timmarna hade hon bara 3 svaga krystvärkar, så på söndagen vid 6 på morgonen ringde jag till "bondmoran" på gården intill. Då låg Doris och skakade. Kerstin kom redan efter 10 minuter. Hon tog lite vaselin på handen och stack in den och kände att fostret låg rätt och sen tryckte hon upp mot bäckenet så att krystvärkarna kom. Sen vid varje krystvärk så hjälpte hon till att långsamt, långsamt dra ut killingen. Sen visar det sig att Doris inte vill dia sin unge. Jag får ge honom en blandning av 1 del vispgrädde och 3 delar vatten med lite druvsocker i. På måndan så ringer jag till distriktsvetrinären som säger att jag ska ta tempen på Doris. Då hade hon 39,7 i feber. Hon kom hit och undersökte Doris och ansåg att hon hade livmoderinflammation, ett resultat av kvarbliven efterbörd eller kanske rent av dött foster i livmodern. Hon får antibiotika som jag ska ge i 5-7 dagar. Doris visar redan tecken på att bli bättre, då jag får mjölka henne (vilket jag inte fick innan). Men hon diar inte självmant sin unge. Jag får gå ut var annan timme och resa henne upp. Ibland tar ungen spenen och ibland får jag mjölka henne för att sen ge killingen det. Jag stödmatar honom dessutom fortfarande med gräddblandningen då han är väldigt liten. Doris är 7 år gammal. Ibland kelar hon med sin unge, och ibland låter hon den ligga själv. Hon födde en döfödd killing som förmodligen blivit strypt av navelsträngen i februari förra året, så tekniskt sett är hon inte förstföderska. Är det här normalt? Om jag måste vara den som matar den hur länge måste jag hålla på med det? Och hur ofta ska han äta 1, 2, 3 respektive 4 veckan? Jag får inte i honom mer än 10-11 milliliter varje gång. Jag tycker det verkar lite. Det är ju inte ens en matsked. Hur långt mellan matningarna kan man dra det på natten? Det är lite jobbigt att mata honom var annan timme dygnet runt, men han är helt underbar och ja vill att han ska leva så jag gör det så gärna. Jag är jättetacksam svar och om någon kan hjälpa mig. Kram.