Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köpa hus m bakugn?  (läst 2603 gånger)

Annalinnea

• Skåne
köpa hus m bakugn?
« skrivet: 27 maj-08 kl 21:03 »
vi var och kollade på ett fint gammalt torp, två rum å kök och en stor bakugn i mitten. (2-2,5m bred?)
Fantastiskt fin var den, men jag står som ett frågetecken inför den.

Det var två dörrar i bredd så steg man in i skorstenen, inne i rummet/skorstenen var ugnen, och så kom det ett rör från varje sida, ett från köksspisen och ett från kaminen i rummet. rören var kanske en meter långa. När jag tittade upp såg jag himlen, och fick en vattendroppe i ögat, för det regnade den dan.
Vad gör man med en sån här ugn, förutom att den är snygg så måste det väl dra in väldigt mycket kall luft från den, när man inte eldar?
har någon sett liknande ugnar,är de vanliga? Hur funkar de? historik? hur eldar man i dem?

skulle vara kul om någon som visste ville berätta!
odlar och äter, bygger och bor.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: köpa hus m bakugn?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-08 kl 00:25 »
En mass-ugn? Är torpet en bakstuga?

En massugn fungerar som ett stort värmemagasin. Jämn och go' värme länge efter att du eldat. Ja, alltså, det blir inte varmt förrän en lååång stund efter att du har eldat, och det håller sig varmt ännu längre. Medan du eldar blir det kallare eftersom ugnen drar ut luft. Så man får ha lite framförhållning med eldningen. Föregångare/alternativ till kakelugn? Plus att man kan laga mat/baka i den. Fast hur effektiv förbränningen blir beror på hur eldstaden ser ut och hur varmt det kan brinna.

Jag antar att det finns spjäll/ventiler så att du kan stänga av draget när du inte eldar i den.

A.

Annalinnea

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 maj-08 kl 19:38 »
tack för svaret!
jo det kan nog ha varit en bakstuga kanske... det lär ha legat en vattenmölla / kvarn precis i anslutning också.

några spjäll eller ventiler kunde jag inte få syn på, jag hade visserligen ett barn i sjal på magen, så det var svårt att inspektera hur det såg ut på baksida/insidan, men man klev ju liksom in i skorstenen,som nere vid golvet var stor som ett rum på 3-4 kvadrat och det var öppet rakt upp, så man kunde se ut.
inne i "skorstensrummet" var det en vägg och två "hålrum" ovanpå varandra, för att elda/baka bröd i, såg ut att vara tegel där, resten av skorsten var putsad, och upptill/utvändigt var det natursten.
Jag förstod det som att man skulle elda och attt röken kommer ut fram emot en/in i "skorstensrummet", låter inte det konstigt? eller kan det finnas dålda rökgångar?
odlar och äter, bygger och bor.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 29 maj-08 kl 10:28 »
Låter som att det bästa vore att sätta en vedeldad braskamin (pellets?) inne i skorstensrummet. Murstocken kommer att hjälpa till att magasinera värmen. Kan nog funka bra... Kan du ansluta kaminen bra till skorstenen kan du ha ett spjäll i anslutningsröret. Men förmodligen kommer du att behöva hjälp av en plåtslagare för att få en bra anslutning och för att förhindra att det regnar rakt in i skorstenen, om den är stor.

Kan det tänkas att någon har murat upp skorstenen i bakstugan, men sedan lämnat utrymme för någon annan att mura upp bakugnen? Fast det blev aldrig gjort? Såg det ut som att man eldat och bakat där?

A.

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 29 maj-08 kl 11:47 »
Ligger torpet i Sydsverige kan det vara en "illare", såvitt jag förstår lagade man där maten över öppen eld inne i skorstensrummet.
En medeltida konstruktion som på sina håll användes ända in på nittonhundratalet.

http://www.bkl.lth.se/fileadmin/byggnadskonstruktion/publications/THID/Ch.Loevgren_N.Hjalmarsson.pdf  se sidan 3

http://www.uppvik.nu/594_brosarps_norra.pdf

http://www.antikviteter.net/antikprat/messages/264/231530.html?1210150679
« Senast ändrad: 29 maj-08 kl 13:50 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Byracka

• -
« Svar #5 skrivet: 29 maj-08 kl 11:50 »
Intressant, jag har aldrig sett en illare.
Ingen som har foton eller en länk till husannonsen?
Min tanke vara annars att det kanske var ett rökrum eller en maltkölna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser