Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanin utomhus året om  (läst 5368 gånger)

FridaH

• -
    • Körsbärsdalens Gotlandskaniner
SV: Kanin utomhus året om
« Svar #20 skrivet: 08 jun-08 kl 18:32 »
Hur gammal är sonen?

Jag har också gotlänningar och älskar rasen - härlig, härdig och rolig! Är väldigt skoj att sitta och studera dem då de alltid har någonting för sig. Som sagt är det ganska bra fart i dem men med bra hantering från början är det inga problem att bära/vända och vrida på dem lite hur som helst  ;) Extremt nyfikna och frammåt är även alla individer jag har kommit i kontakt med.

Har även dvärgvädurar, den klassiska nybörjarkaninen. Om man ska jämföra dessa kan man säga att dv.vädurarna gosigare, otroligt mycket slöare och "tråkigare" att titta på. Även lite dummare  ::) Men båda raserna är lika lätta att hantera.

En ras som jag inte har egen erfarenhet av men som verkar väldigt trevlig är holländare - kanske värt att titta upp.

Dock är temperamentet och beteendet otroligt individuellt! Köp hos en uppfödare som avlar på trevliga och stabila djur och som hanterar ungarna mycket. Då är chansen för att få en trevlig kelkanin mycket större :)

Angående frågan om en eller flera kan jag bara hålla med Ylva.

LasseDalom

• -
« Svar #21 skrivet: 25 jun-08 kl 07:44 »
Citat från: Gruff
Nä, men lära barnen något nyttigt som att föda upp sin egen mat. Kanske?

Nyttigt? Kufisk hobby kan man möjligtvis kalla det för. Hobbyslaktande tycker jag inte är etiskt försvarbart.

Citat från: FridaH
Jag har också gotlänningar och älskar rasen - härlig, härdig och rolig! Är väldigt skoj att sitta och studera dem då de alltid har någonting för sig. Som sagt är det ganska bra fart i dem men med bra hantering från början är det inga problem att bära/vända och vrida på dem lite hur som helst  ;) Extremt nyfikna och frammåt är även alla individer jag har kommit i kontakt med.

Nu är kaninen här, pigg och glad. Den är nyfiken och riktigt modig och jag tror den kommer att passa bra till ungarna. Grannungarna har varit här och inspekterat och det är nog inte omöjligt att det snart blir fler kaniner i grannskapet.   :)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #22 skrivet: 25 jun-08 kl 08:18 »
Nyttigt? Kufisk hobby kan man möjligtvis kalla det för. Hobbyslaktande tycker jag inte är etiskt försvarbart.

Vad är då etiskt försvarbart? En grisfarm med 1200 grisar i små bås med automatutfodring och därefter lång transport till slakteri med långa väntetider, drivgånger, lukten av slaktade djur, så man kan köpa sin vacuumförpackade falukorv som ser ut som att nånsin ha varit i närheten av något animaliskt?

Är du vegan är dit uttalande försvarbart, annars är det ganska märkligt.

En fråga, vad ska ni göra med överskottskaniner som inte går att sälja?

I övrigt hoppas jag att du och dina ungar har trevligt med eran kanin, kaniner är roliga och bra mycket smidigare att hantera än en ko.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 25 jun-08 kl 09:18 »
Låt inte kaninen se den här tråden, då blir den kanske misstänksam. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser