Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanin utomhus året om  (läst 5367 gånger)

LasseDalom

• -
Kanin utomhus året om
« skrivet: 27 maj-08 kl 14:28 »
Hej.

Vi funderar på att skaffa en (eller två) kaniner till vår djurintresserade son. Vi vill helst ha en sort som klarar sig utomhus, vilken sorts kanin skall man satsa på? Skall man ha en eller två? I så fall två honor eller?

Tacksam för svar.
/Lasse

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Kanin utomhus året om
« Svar #1 skrivet: 27 maj-08 kl 14:46 »
Jag föreslår (självklart) gotlandskanin.  :)
Läs om/se bilder på gotlandskanin på denna sida: http://surf.to/gotlandskaninen
« Senast ändrad: 27 maj-08 kl 14:48 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Gille

• -
« Svar #2 skrivet: 27 maj-08 kl 15:24 »
Rekomenderar också Gotlandskaninen  :D

Alla kaniner kan bo ute året runt.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 27 maj-08 kl 15:34 »
Naturligtvis rekommenderar jag också gotlandskaniner. De är härdiga, sociala, livliga,nyfikna och trevliga. Och bor helst utomhus året runt!  ;D Kolla gärna Gotlandskaninhemsidan för information men....!!! Alla annonser är helt inaktuella och i väntan på att ny web-redaktör skall tillträda så kan du vända dig till Anders Lekander 0498-218891 så får du kontaktinfo till den regionala kontaktperson som finns närmast dig. De svarar gärna på frågor och kan guida dig till en uppfödare som har ungar till salu.

Hälsningar Ylva
(kontaktperson i Sthlms-regionen)
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 27 maj-08 kl 15:43 »
En eller två?

Vill du ha två tillsammans så ta två kullsystrar, det brukar funka även om det inte finns några garantier för att de för all framtid gillar varandra. En hane och en hona kan du ha tillsammans om du kastrerar hanen! Då brukar de hålla sams och trivs ihop. Två hanar slåss på liv och död när de blir könsmogna.

Mina hanar sitter på ena sidan en höhäck med en hona på andra sidan. De ser varandra och är helt nära utan att få direktkontakt...annat än när det är meningen att de skall göra fler kaniner förstås ;) Ibland får någon unghona gå tillsammans med sin mamma och det brukar funka bra.

Det brukar ibland sägas att kaniner är flockdjur men det stämmer inte helt. De lever i det vilda i kolonier där varje kanin har sin egen bohåla, där honan föder sina ungar t.ex. Blir det för trångt kan de försvara sitt revir. Jag antar att innom kolonin finns där en sorts rangordning och social struktur förstås.

Diskutera med kontaktpersonen eller med den uppfödare du får kontakt med vad de har för erfarenheter. Hälsn. Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 maj-08 kl 16:18 »
Och som ägare av gotlandskaniner vill man självklart vara med i föreningen också, så man kan få det trevliga föreningsbladet. Och när man ändå är medlem och har pappa kanin och mamma kanin skall man överväga att registrera sig som genbanksbesättning. Det behövs fler sådana för att bevara rasen och de får gärna vara små.

Ett hett tips för att hitta kaniner är annonstavlan på detta forum.

Sally

« Svar #6 skrivet: 27 maj-08 kl 18:01 »
Jag rekommenderar rejäla doningar  ;). Har själv korsning begisk jätte/ fransk vädur. Två hannar som är syskon (kastrerade) och det går alldeles utmärkt. De är lugna och godmodiga och ute året runt!
Sally
Går det...så går det!

LasseDalom

• -
« Svar #7 skrivet: 27 maj-08 kl 21:33 »
Gotlänningarna är populära ser jag, och en gammal ursprunglig svensk sort gör det hela lite roligare.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 27 maj-08 kl 22:04 »
Gotlänningarna är populära ser jag, och en gammal ursprunglig svensk sort gör det hela lite roligare.

Oja! Hänger man på en alternativ-sida så... Hade du varit på zoonen hade du nog fått svaret dvärgvädur  ;)

Gotlänningar är nummer ett, annars så håller jag med Sally om att både BJ och FV och även korsningar däremellan är trevliga  ;D
Landsflykting i storstan...

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #9 skrivet: 27 maj-08 kl 22:05 »
Ja.. det är ju en vacker, trevlig, tålig och inte så krävande ras när det gäller matkontot heller..  :)
Dessutom hjälper du till att bevara en gammal lantras..

Man måste inte ha två.. men bor de ute året om kan det vara trevligt för dom med sällskap eller att bo vägg i vägg med en annan kanin..

Lycka till i kaninjakten / Ewa
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 27 maj-08 kl 22:58 »

Det finns en variant man håller på att ta fram för köttproduktion i tropikerna, som är hårlös. Den kan förmodligen inte bo utomhus här!

Kuriosa, jag gillar det!

Edgar

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 27 maj-08 kl 23:38 »
 På sätt och vis beror det också lite på hur gammal sonen är tycker jag...
Gotlänningen är ingen sävlig kanin utan en med "Sprätt" i. Även om den är en jättetrevlig ras!
Fransk Vädur eller Belgisk Jätte är egentligen dom mest optimala "småbarnskaninerna" eftersom dom inte är så "Upplyftningsfrestande" och små barn klarar oftast inte att lyfta kaniner så där jättebra.
                                   Mvh
                                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LasseDalom

• -
« Svar #12 skrivet: 28 maj-08 kl 10:40 »
Citat från: Potatisblomma
Oja! Hänger man på en alternativ-sida så...

Jag har lite dålig koll på vad som menas med "alternativsida". Nu när jag kollar så ser jag att det skall handla om "en hemsida för praktisk kunskap om självhushållning". Självhushållning och kaniner måste ju innebära att man äter upp kaninerna, men det verkar ju som om de allra flesta här inte äter upp sina kaniner, så det måste ju vara en lite bredare målgrupp än så. Annars är det ju mycket jag känner igen, det har ju pratats om att skaffa både Hedemorahöns och Åsenfår där hemma, brödbakningen är intensiv, bärbuskar och fruktträd är på G (gärna av gammal sort), funderar på sikt kanske att köpa skog som inte skall skötas enbart i vinstsyfte, funderar på alternativa drivmedel, värmepumpar, solvärme, ved osv.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 28 maj-08 kl 11:36 »
Självhushållning och kaniner måste ju innebära att man äter upp kaninerna, men det verkar ju som om de allra flesta här inte äter upp sina kaniner, så det måste ju vara en lite bredare målgrupp än så.

Man kan väl se dem som alternativa gräsklippare om man nu inte vill äta upp dem  ;)

Finns nog en salig blandning på kaninfolk på denna sida, allt från producenter, hushållskaniner till bara sällskap!

Välkommen hit  ;D

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #14 skrivet: 28 maj-08 kl 11:45 »

Angorakaniner har problem med sin ull på vintern när det är stora skillnader mellan luft-fuktigheter och de bör därför hållas i ett stall eller dylikt. Å andra sidan passar de heller inte som kelkaniner...  :-[
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 28 maj-08 kl 13:49 »
Vågar lova att det är många här på forumet som äter sina kaniner.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 28 maj-08 kl 14:42 »
Vågar lova att det är många här på forumet som äter sina kaniner.

Och jag vågar lova att det är många kaninuppfödare över huvudtaget, som äter upp sina överskottskaniner med fel färg/teckning osv. Men de talar nog bara om det om du själv säger att du äter kanin, typ  ;)

Hällmansro

« Svar #17 skrivet: 28 maj-08 kl 20:27 »
Jag har fastnat för Stora Silver.

Otroligt vackra och stora ( runt 5 kg ) - Äter ju lite mer , men blir hyfsat stora på någorlunda lång matnings tid.

De skall ju inte bara vara snabbväxta , utan skönheten är ju ocså ett stort plus under levnadstiden, och klappningstid.

Tycker jag.
Usch så jag skriver - är otroligt tröytt - så jga kanske borde lägga mej...........

Hoppas att det framgår att Stora Silver är helt OK.
"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

LasseDalom

• -
« Svar #18 skrivet: 06 jun-08 kl 21:29 »
Att äta upp ungarnas sällskapsdjur blir det inte tal om.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #19 skrivet: 08 jun-08 kl 02:18 »
Nä, men lära barnen något nyttigt som att föda upp sin egen mat. Kanske?

Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser