Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvanne?  (läst 2186 gånger)

AnnyLee

• Gäst
Kvanne?
« skrivet: 26 maj-08 kl 19:40 »
Har en stor och fin kvanne "odling"   ;D i ett hörn av trädgårn. Kan man ge Kvanne till kaninerna eller är det giftigt?

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Kvanne?
« Svar #1 skrivet: 26 maj-08 kl 19:53 »
Mina äter det iaf - och de lever än  ;)
Landsflykting i storstan...

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 26 maj-08 kl 19:55 »
Att de gillar smaken...det trodde jag inte.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 26 maj-08 kl 20:03 »
Har fullt av förrymd kvanne både i gräsmattan och där jag slår kaningräs, så de äter både i betesburar och i "mammaburar". Tror därmed att de gillar smaken....

En annan förrymd sak, som de gillar, är gurkört. Undrar om kaniner har en passion för stora håriga blad?

AnnyLee

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 maj-08 kl 20:27 »
Ja om dom gillar Kvannen så har jag finfint foder hela vintern om jag torkar det ::) Det är ingen liten odling jag har....

ninjan

• Alvens
« Svar #5 skrivet: 26 maj-08 kl 20:57 »
Nån som vet om det blir nån speciell smak på köttet om dom äter mycket av den?
Endast hundar och en katt numer
Ett liv utan djur.. är inget liv!
www.alvens.se

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #6 skrivet: 26 maj-08 kl 21:27 »
Måste fråga... är det fjällkvanne ni menar? Isf skulle jag GÄRNA vilja köpa frön eller plantor.
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 26 maj-08 kl 21:59 »
Måste fråga... är det fjällkvanne ni menar? Isf skulle jag GÄRNA vilja köpa frön eller plantor.

Jag är 99% säker på att det är fjällkvanne. Påminn mig i augusti, så kan jag skicka frön  :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 26 maj-08 kl 23:00 »
Hur ser kvanne ut? Nån bild? Jag är helt värdelös på att känna igen och veta namnet på alla dom där "vanliga" växterna som finns överallt i trädgårdar...  :-[

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Sommartorparn

« Svar #9 skrivet: 27 maj-08 kl 07:19 »
Hur ser kvanne ut? Nån bild? Jag är helt värdelös på att känna igen och veta namnet på alla dom där "vanliga" växterna som finns överallt i trädgårdar...  :-[

/Sara

Ja, det undrar jag också, så nu har jag helt enkelt köpt en kvanneplanta. De där korgblommiga är visst väldigt luriga och lätta att ta fel på (kan ha fatala följder). Kvanne ska ju vara en väldigt spännande planta som man kan använda i matlagningen (det är därför jag vill ha den), men jag är lite nervös för att den ska sprida ut sig för mycket. Får väl vara noga med att klippa av de flesta frökorgarna och gräva upp en del plantor i framtiden.

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #10 skrivet: 27 maj-08 kl 07:49 »
Hej Potatisblomma...

Ja, vad roligt! Det är nästintill omöjligt att få tag på fjällkvanne-plantor här nere. Jag skall verkligen försöka komma ihåg att påminna dig om frön till hösten.

Jag skall koka kvanne-sirap, var tanken... :D
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Sommartorparn

« Svar #11 skrivet: 27 maj-08 kl 07:57 »
Det sägs att kvannefrön förlorar sin växtkraft mycket snabbt, så vänta inte för länge med sådden. Det var också därför jag köpte en planta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser