Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VAR SKA JAG LETA???!  (läst 1952 gånger)

saint206

• Småland
VAR SKA JAG LETA???!
« skrivet: 26 maj-08 kl 13:05 »
detta är så hemskt.... köpte två honor och en vuxen hane (mysk) till min stackars ensamma dam häromdagen...
stängde in dom på en liten yta till att börja med, och det funkade fint. hanen vallade in honorna på kvällen, även min "gamla" hona gick in. jag stängde och var nöjd.

dagen därpå undrar jag varför jag ser de två unga honorna ute i "buren", varpå min pappa berättar att han hade varit så snäll och släppt ut dom på morgonen....!!

resultatet är att min nya fina hane är borta.

jag har letat som en tok överallt, under atta husgrunder och nere vid alla dammar... har kollat träden i de närmaste omgivningarna med, men jag tror faktiskt inte att han kan flyga speciellt bra, då han saknade mycket fjädrar...

så, vart ska jag leta?? någon som har något tips på var han kan vara, eller är det kört redan? tycker han borde komma tillbaka till maten och honorna..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: VAR SKA JAG LETA???!
« Svar #1 skrivet: 26 maj-08 kl 13:57 »
Samma sak hände mig.. Hade hämtat en ny drake hos min pappa, allt såg så fint ut, de var inlåsta hela dagen o nästa dag trodde jag allt var grönt.. Men tydligen inte för han försvann. Och tyvärr, hittade honom aldrig igen :'(
Tror de vandrar planlöst iväg, o sen blir det ett lätt byte för räv eller grävling.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 maj-08 kl 13:59 »
Har hänt mig två gånger.. släppt ut den nya ankan efter några dagars fångenskap.. Och ankjäveln  >:( har försvunnit ögonblickligen!

Ena fallet försvann den medans jag såg på, ut i tomma intet. Fattar inte än idag vad som hände  ???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Prosit

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 27 maj-08 kl 20:54 »
Hur länge ska man hålla den instängd då? Jag ska ta med min anka till landet vid midsommar. Den kommer då vara 2 månader gammal. Det är en Mignon och vi har landet på en liten ö med fullt av vatten runt hela ön. Kommer Ankan försvinna tror ni? :-\
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Paulina

« Svar #4 skrivet: 27 maj-08 kl 22:34 »
Har hört att man ska ha dom inom inhägnad i 1-2 veckor för att dom skall veta var de hör hemma. Det har jag följt och det har funkat för mej.

saint206

• Småland
« Svar #5 skrivet: 28 maj-08 kl 19:56 »
nu har jag varit och skaffat två nya pojkar.. hoppas nu detta funkar bättre!!
jag har i vanliga fall bara dom nya inne i ett dygn ungefär, sen vet dom vart dom bor... alla utom den där rymmaren då...  ::)

saint206

• Småland
« Svar #6 skrivet: 29 maj-08 kl 15:29 »
då har det skett igen.... den äldsta hanen är väck :'( jag fattar inte... han måste bara ha traskat iväg.... alla de andra är kvar..suck... tur att jag tog två hanar iaf... en är ju kvar..än... :-\

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 29 maj-08 kl 15:36 »
Stäng in dom då för sjutton!! du har ju nån som hämtar frukost-lunch-middag hos dig ju!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #8 skrivet: 29 maj-08 kl 16:06 »
du måste ju stänga in dom första veckorna så att de vet var de hör hemma. ge dom alltid mat i ankgården, så vet de att om de går dit så får de mat.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

ome

• Småland
« Svar #9 skrivet: 01 jun-08 kl 16:02 »
våra 4 förra ankor försvann också spårlöst, då hade vi haft inne dom i 3 dar, men efter någon dag så kom 1 av dom tillbaka hon stannade i 2 dagar, dagen innan jag skulle hämta 2 nya, sen försvann hon också och kom aldrig tillbaka mer.
men när vi skaffade oss de nya vi har nu så väntade vi i ca 2veckor innan vi släppte ut dom och de har hållt sig på gårdsplanen då de är ute, och det hela tiden.
så jag vet inte men jag skulle tro att man ska vara försiktig med att släppa ut dom för fort, de ska ju veta var de hör hemma och var deras nya hem är.. och ha tid att lära sig att det ÄR mat här varje dag, då de ska gå in igen.. (eller hur ni nu gör.?)
eller iaf får vår del, vi som har våra lösa ute under dagen.

hoppas det går bättre för dig med dina ankor som du har kvar, det är så tråkigt när dom bara försvinner iväg..
MiniGrisar, Katter, Ko och höns av raserna brahma, silkes.

Ulricaa

• -
« Svar #10 skrivet: 01 jun-08 kl 16:22 »
Säger som en av dom föregående, du verkar ha nån som är och förser sig med mat....jag hade stängt inne dom, mathämtarna brukar inte ge sig innan det är tomt på mat... ::)
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

saint206

• Småland
« Svar #11 skrivet: 01 jun-08 kl 20:29 »
jag hade fel... den sista hanen som jag trodde var borta har bara omlokaliserat sig til en annan damm... tyvärr får jag knalla ner och valla hem honom varje kväll...men men, han lever iaf.

Ulricaa

• -
« Svar #12 skrivet: 02 jun-08 kl 16:34 »
Härligt att han bara var där iaf!!!!! 8)
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

saint206

• Småland
« Svar #13 skrivet: 06 jun-08 kl 22:08 »
detta verkar bli en följetång... ::) ikväll var jag och hämtade hem den första hannen jag köpte, han som försvann för ett bra tag sedan... han dök upp i en trädgård i grannbyn, hungrig troligen en bruten tå och han har ett sår på ena vingen. solbränd ser han också ut till att vara.. på sätt och vis var det väl tur att han hade ont i fötterna, för det var ju inte så svårt att fånga honom iaf... men att han bara har klarat sig!! jaha... så nu sitter jag här med tre hanar..... ingen som behöver??!! ::) ;D

Fairy Dreamland´s

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 jun-08 kl 00:22 »
Vad härligt att dina ankor kom tillbaka till dig :)
Hoppas jag har samma tur, min myskhanne försvann i Måndags :'(..
Och honom har jag haft i 2 år. Hans lilla hona är nu ensam i dammen, så
jag behöver nog en ny kamrat till henne inom det snaraste!
Känns så himla trist nu, för man vill ju veta vad som hänt.
Gillar inte ovissheten när djur försvinner! ???

Poe

• Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 16 jun-08 kl 15:28 »
Låter som en saga.   :-[
Alla kom hem igen. Såna lyckliga slut är det inte många ankägare som får erfara. :)
Två av mina honor flög bort för två månader sen. Men jag kanske skulle kolla om de slagit sig ner i dammen i närheten...? Men förmodligen så har en snyltgäst norpat dem. :-\
   Men jättekul att läsa att det gick bra för dina pojkar!  :D Det besvärliga blir väl att du kanske måste hitta ett nytt hem för någon av dem nu. Tre hanar tillsammans kan bli ödesdigert i längden. Vilken ska du behålla i så fall? Den Första: stridskämpen, Den andra: rymmaren, eller Den tredje som snällt stannat hemma hela tiden. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser