Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det behov av någon som hämtar kaniner i södra sverige?  (läst 1483 gånger)

Fullt sysselsatt

• Gäst
Funderar på att göra en variant av KLS intransport av slaktdjur (=kaniner). Jag kommer till er och köper era kaniner på eran gård för att sedan ta hem dem till mig. Stalla in dem och när de lugnat sig dvs varit hos mig i ett mottagningsstall så åker de iväg till antingen min gryta eller slakteri. Om det finns ett slakteri i närheten av min "runda" kan de få åka dit redan samma dag för att minska in körandet, tex har hört att det finns ett slakteri på öland och varför då köra dem till småland. För att detta ska vara möjligt ekonomiskt så måste jag betala lite under gällande avräkningspris och ta en stoppavgift (precis som KLS) eventuellt en avgift per djur också. Funderar på att hämta runt, i södra sverige. En tänkt linje från Jönköping och ut till kusterna och söderut, ner till kusterna, även öland inräknat. Finns det någon norr om denna linje men inte längre norr ut än Vreta så kan det gå att skicka med för då kan jag köra dem till Vreta. Hur länge de får stanna hos mig beror på hur de reagerar dvs det ska vara lugna djur när vi lämnar gården, hur många jag får tag på (helst vill man ju ha fullt lass) och vikten givetvis. Tänkte köpa in djur som väger mellan 2,8 kg och 4 kg. Vet att slakterierna tar större djur men eftersom uppstallning hos mig ingår så måste jag ha lite säkerhets marginal uppåt. Om detta låter intressant kontakta mig och synpunkter tack!

Detta är ännu på planeringstadiet så synpunkter, tips, ideér tas tacksamt emot.

Ekonomin är inte uträknad ännu men något i stil med:
Lite under avräkningspris borde bli en 3 - 4 kr mindre. Stoppavgiften ligger om jag förstått det rätt på 100 kr nu. En eventuell avgift per djur borde hamna under en 5 kr, funderar på två olika avgifter beroende på hur tätt leverans av kaniner blir (=stamkund) och/eller hur många man kan få köpa från samma gård vid ett tillfälle.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Låter väldigt intressant!

Bättre vore om du fick slakteriet att betala dig lite mer än avräkningspris för att de ska få in djur. Skulle se det svårt att sälja till lägre pris än dagens 16- 20 kr (beroende på slakteri). Få uppfödare får lönsamhet på de priserna.

Tänk också på att du inte kan se på kaninerna om de har coccider (som du får avdrag på i slakten). Det måste du ha med i beräkningen.

Det är inte så smart att ta med dem hem till din gård om du har egna kaniner på gården, du kan få smittor med dig hem. Plus att kaniner är väldigt känsliga för stress.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Fullt sysselsatt

• Gäst
Hejsan.
Tänkt kontrollslakta en del kaniner själv med tanke på coccider och högre avräkningspris från slakterierna jobbar jag på först när jag  vet om det finns kaniner dvs kan jag leverera många så kan man nog få upp priset. Jag ska ha ett separat mottagningsstall till kaninerna som hämtas med allt vad det innebär. Fler synpunkter tack.

louise

• Gäst
Den där texten var för lång och utan styckeindelning för att jag skulle orka läsa. Men det var nåt med kontrollslakteri och Jönköping.

Ska du alltså starta ett kaninslakteri?
Var isåfall?

Jag är intresserad om det går att få legoslaktat.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
 ???

Har jag missförstått Fullt sysselsatt totalt?
Eller späs mina fördomar om journalister på?

Edgar

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Jag är lite sugen på kaninuppfödning.. MEN vill helst inte bli skyldig pengar för att bli av med dom.. ;) Rent konkret, vad kan det röra sig om för summor, ge mig exempel på vettig antal per gång samt ca. pris.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Fullt sysselsatt

• Gäst
Ja orkar man inte läsa texten ska man nog inte komma med inlägg. Nej jag ska inte starta ett slakteri.

Att konkret ge några förslag på summor är lite svårt eftersom jag inte vet vad andra har för uppfödningskostnader.
Får försöka ge ett räkneexempel.
Du säljer 15 ungar som väger 3 kg levande vikt. Det blir 45 kg ā 17 kr kilot = 765 kr. Avgår då 100 kr i stoppavgift + låt säga 3 kr per unge (= 45 kr). Kvar till dig = 620 kr. Om man kan leva på det eller ej är ju upp till var och en.
OBS: Avräkningspriset är plus moms.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Har inte tänkt att leva på 15 kaninungar oh nej, realist är jag  ;D

Ville bara veta om det fanns nån vits med att ha någon extyrakanin utöver det som går åt för det egna behov..när man ändå håller på så att säga..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Hur långt är du beredd på att köra?

Här finns åtminstone 2 till som lämnar på mina turer. Men det är väldigt sporadiskt och olika antal kaniner varje gång. Hösten / vintern brukar de lämna flest. Men från dec och fram till nu brukar det vara trögt.

Kanske kunde vi ordna något slags gemensamt system? Så slipper du köra ända ut till västkusten?

Det svåra tycker jag är att ta rätt "avgift". Lämnar en uppfödare många borde det bli billigare men då blir ju bilen och transporten fullare fortare än om fler lämnar färre djur.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 2 användare
Tur-Johan, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser