Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3v kaninunge på rymmen...  (läst 1699 gånger)

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
3v kaninunge på rymmen...
« skrivet: 25 maj-08 kl 11:39 »
I morse när jag kom ut till kaninhuset så tyckte jag min 12v var väldans liten mot hur jag minns den...  8)
Men så såg jag att det var två kaniner... först den stora och sedan hans polare.
En tre veckors bebis hade tagit sig ut ur mammas bur genom en springa som jag trodde var omöjlig att ta sig ur...
Och dom var polare...?
Jag trodde bestämt att den lilla borde blivit brutalt misshandlad eller åtminstone fått ett gnag någonstans men det fanns inga tecken på någonting mer än att dom var riktigt goda vänner som låg och myste där solen kom åt....

Men jag fångade mini och gav tillbaka till mamma kanin och nu har jag tagit boet och ungarna in i en "barnsäker" bur så nu sittrer jag och hoppas att det skall gå bra...

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: 3v kaninunge på rymmen...
« Svar #1 skrivet: 25 maj-08 kl 16:17 »
Har rymlingar här med, i samma ålder!

Iris kull har börjat titta ut nu så jag tog med mig alla fem in i trädgården o skulle fotografera dem för hemsidans räkning. Rätt vad det är får en av dem tokryck o kutar iväg in i vinbärsbuskarna.. Ville inte så gärna krypa in där för nässlorna frodas om man säger så. Ropar givetvis på gubben så han får krypa  ;D ;D Nåja, jag var barbent med kortärmad klänning, han hade byxor och stövlar.. Efter mycket letande och krypande fångar vi så in den lilla.
Fotografiet? Tror jag fick till nåt bra, men tog det där det var mer öppen yta runtom, så man skulle hinna ikapp den lille rackaren  ;)
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #2 skrivet: 25 maj-08 kl 23:33 »
Här har jag ett foto på gänget. Sex stycken.
Jag har trott sju hela tiden men hittade inte någon död i boet/buren heller och jag har ju aldrig kollat ordentligt...
http://s30.photobucket.com/albums/c328/garttin80/?action=view&current=005.jpg

Bovanägare

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 maj-08 kl 08:20 »
Har ochså haft rymlingar, 5st 12 dagars ungar har lyckats tryckts sig genom en skarv. Hittade dem på hyllan nedan för mamman. Tog upp dem till mamman som gav dem di direkt. Hoppas nu de inte tagit skada. Nån som har nån erfarenhet av detta? De kan ha legat där hela natten, hittade dem nu på morgonen.
« Senast ändrad: 28 maj-08 kl 13:35 av Bovanägare »

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #4 skrivet: 28 maj-08 kl 09:09 »
Så små... Ja snabba verkar dom vara trots sin ringa ålder...
Tur man inte är kaninmamma.
Det är säkert ingen fara. I min förra kull smet dom ibland men det gick bra.

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #5 skrivet: 28 maj-08 kl 11:50 »
små kaniner kan ta sig igenom de minsta utrymmen!!

I fjol "lagade" jag ett litet, litet hål i en bur, den lagningen hade fått lite stryk under vintern men jag tänkte: "stoppade den i fjol så stoppar den i år".
I samband med att ungarna i den buren klättrade ur boet for de ut genom just det hålet.. jag hade tur, för det hände när jag var där.

kaniner är otroliga!  8)
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Bovanägare

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 maj-08 kl 13:38 »
Ja verkligen otroliga på att pressa sig igenom minsta skarv. Har för mig att kaninungar bara diar ett fåtal gånger eller kanske bara en gång per dygn, nån som har koll på det där?
Då kanske det inte är så stor katastrof om de rymmer och man hittar dem i rimlig tid.

Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 2 användare (1 dolda)
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser