Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tomt på 2000 kvm=ok?  (läst 14535 gånger)

jennybenny

Tomt på 2000 kvm=ok?
« skrivet: 24 maj-08 kl 19:47 »
Är det så HIMLA lite egentligen, om man bara vill ha ett litet växthus och odla potatis och lite fruktträd?
Jag kan inte riktigt se 2000 kvm framför mej, någon som har bättre koll?
:)
yo no sé lo que es el destino, caminando fue lo que fuí

bacchus

• Västergötland
    • Wienåret
SV: Tomt på 2000 kvm=ok?
« Svar #1 skrivet: 24 maj-08 kl 20:33 »
Vet inte vad du tycker om sport, men jag tar en jämförelse. En hockeyrink är 1800 kvm (30mx60m), så det är inte jättestort. Men det räcker nog till hus, växthus och ett litet potatisland om man vill.
"Jeden Tag, jede Sekunde triffst Du eine Entscheidung, die Dein Leben verändern kann."
-- Lola rennt

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 24 maj-08 kl 20:41 »
Vi har lite drygt 3000 kvm och det räcker till både köksträdgård, växthus, bärbuskar och fruktträd. Och då är ändå en stor del av tomten naturtomt (björkdunge) som vi egentligen inte utnyttjar annat än som litet vedförråd.

På tomten finns ett bostadshus och ett garage, fler byggnader skulle nog vara svårt att klämma in.

Men visst kan man komma rätt långt med 2000 kvm, du kan nog klämma in ett litet hönshus också  :)

caprice

• -
« Svar #3 skrivet: 24 maj-08 kl 20:48 »
2000 kvm kommer man långt med. Du kan ha frukträd, bärbuskar, odlingsland, höns mm. I princip kan man försörja 2-3 personer på den ytan. om man odlade upp allt.

caprice

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 maj-08 kl 21:41 »
2000kvm är ju dubbelt så mycket som vanliga villtomter brukar vara. Det borde ju gå att få plats med en massa kul där, om man utnyttjar utrymmet

Sommartorparn

« Svar #5 skrivet: 24 maj-08 kl 21:47 »
Alltså, jag har typ 200 kvadratmeter och där får det inte plats något växthus. Däremot har jag just byggt en örtspiral med plats för massor av växter. Och jag räknar med att få in med flera bärbuskar än jag trodde från början. Samt björnbär på staketet. (Taggfria) För nu ser jag äntligen konkret hur stor (liten) trädgården är.

Vurre

« Svar #6 skrivet: 24 maj-08 kl 23:38 »
För en sådär sextio år sen skulle 2500 kvm räknats som jordbruksfastighet, tror jag. Om man undviker alltför mycket modernt fåneri som klippt gräsmatta kan man komma långt på 2000 m2, men man ska ha gödsel av någt slag. höns tex, några stycken ger mycket.  På en tomt kräver husen utrymme. så du har kanske 1500 m2 max att leka  med men du kommer ändå långt i självförsörjning på den ytan.
snus? vad är priset på en pris?

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #7 skrivet: 26 maj-08 kl 07:58 »
Kaniner kan man ha också  ;D ger bra gödsel
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 4 användare (1 dolda)
Nataks, Tiomilaskogen, haakonkarlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser