Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myskis ägg  (läst 905 gånger)

Taggis

• vänner
Myskis ägg
« skrivet: 23 maj-08 kl 16:58 »
Min myskis hona ligger på ägg o nu undrar jag vad som hänt med äggen :dom ser missfärgade ut (svårt att förklara)som om dom är fukt skadade från insidan o ut .Är dom sura el vad är det ?Hon har boat med dun o täcker över dom när hon går ut, så sköter dom gör hon.
Hon låg på ägg 2ggr förra året men det blev inte något så jag har kanske inte så stora förhoppningar nu heller men tycker hon kunde fått ivf 1 liten för sin envishet att aldrig ge upp !Kanske dåligt krut i hennes gubbe ?
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Byracka

• -
SV: Myskis ägg
« Svar #1 skrivet: 23 maj-08 kl 17:18 »
Min myskis hona ligger på ägg o nu undrar jag vad som hänt med äggen :dom ser missfärgade ut (svårt att förklara)som om dom är fukt skadade från insidan o ut .Är dom sura el vad är det ?Hon har boat med dun o täcker över dom när hon går ut, så sköter dom gör hon.
Hon låg på ägg 2ggr förra året men det blev inte något så jag har kanske inte så stora förhoppningar nu heller men tycker hon kunde fått ivf 1 liten för sin envishet att aldrig ge upp !Kanske dåligt krut i hennes gubbe ?
Myskankor är bland det lättaste som finns att föröka, var det hennes första år förra året finns det en liten chans att hon misskött sig även om myskankor här till dom plikttrognaste och duktiga vad gäller ruvning.
I annat fall lär det vara hannen det är fel på, om det nu är en hanne. Det finns alltid en möjlighet at man tar fel om erfarenhet av könsbestämning saknas. Har du sett nårga parningar?
Myskdrakar är ganska ihärdiga på våren så det brukar vara svårt att undgå.

Ruvningstiden ligger runt 30-34 dygn så har hon gått över denna tiden är ruvningen misslyckad.
« Senast ändrad: 23 maj-08 kl 17:20 av Byracka »

Taggis

• vänner
« Svar #2 skrivet: 23 maj-08 kl 17:59 »
Ja det var hennes första år förra året men hon skötte dom bra äggen,båda gånger så även nu denna gång .
Det är en hane för dom parade sej både förra o detta året i omgångar .
Jag får försöka passa henne i morgon när hon går ut o äter o försöka lysa äggen när hon är ute .
Tror du "missfärgningen "beror på att dom är sura ?

Taggis

• vänner
« Svar #3 skrivet: 24 maj-08 kl 09:51 »
Var o lyste några av äggen nu på morgonen när honan var ute o åt, men det såg inte ut till att vara liv i dom  :(.Så jag antar att jag får försöka ordna befruktade ägg till henne till nästa gång hon lägger sej .

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser